יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

הרב יוסף ברוק

בניין הר הבית וסתירתו

מצג שוא מוביל את העולים להר הבית, צורך השעה הוא להמנע מלעלות למקום הקדוש.

הרב יוסף ברוק ח' בחשון תש"ע - 26/10/2009 14:31
הלהבות העולות ממתחם הר הבית מדאיגות מאד, החשש כי הן עלולות לגלוש ולצאת מכלל שליטה באזור ובעולם כולו, ומי יוכל לקבל על כך אחריות?

חכמי ישראל וגדולי הדורות בחנו כל פעולה לא רק לשעת ההווה, אלא גם לאופק רחב יותר, וזוהי מתכונת "מגדלתו ומרוממתו מעל כל המעשים",אבות פ"ו) היכולת להתרומם ולהביט על העתיד כאילו הוא כבר לפנינו. בכוח זה התייחסו לכל נושא שעמד על הפרק, הן בקשר לכלל והן באשר לפרט.

ושוני גדול עד כדי הפך הדברים, נובע מנקודת מבט עכשווית המשקפת רק את ההווה והנובעת ממידות ומיצרים אשר לא לוטשו ולא לובנו עד תום בעבודת שמים עשרות שנים.

ומצאנו התבטאות מדהימה בדברי חכמינו "אם יאמרו לך ילדים בנה וזקנים לסתור, סתור ואל תבנה שבנין ילדים סתירה, וסתירת זקנים בניין, וסימן לדבר רחבעם בן שלמה (מגילה ל"א:). אין דבר שהשלכותיו היו כה מרחיקות לכת כמו חלוקת המלוכה בישראל, והמעיין בפסוקים (מלכים א פי"א) ייווכח עד כמה הבניין הוא סתירה, בעוד הסתירה היא היא הבניין.

ומכוח מבט זה, אשר דילג על ההווה והיה רואה את העתיד, ניווטו חכמי ישראל את ספינתם בינות לגלים.

הידיעה כי להווה אין את הבכורה אף כי העיניים רואות, וההווה כל כך ברור, אך זהו מצג שווא והעתיד הוא הוא המנצח ומשפיע גם עתה.

בכל אותן שנים בהם נותקנו מארצנו וערגנו וכספנו אליה ראינו אותה כשייכת לנו, למרות שישבו בה זרים ודגלם התנופף עליה, וידענו כי יום יבוא ויכירו הכול כי לנו הארץ.

מייסדי ובוני המדינה לא נחנו בכלים ובתכונות האמורות לעיל, ומכאן שכל החלטה ומעשה שנעשו היו תחת שליטת ההווה ורק רחמי שמים ובניסי ניסים הביאונו עד הלום. התוצאה העומדת כרגע היא שאנו מוקפים מאות מיליוני שונאים, וכלי משחית וטילים מסוגים שונים מאיימים על תושבי ארצנו הקדושה. (אין ספק בליבי כי אם היו המייסדים יודעים את המצב אליו נגיע כעבור מאה שנה, לא היו יוצאים לדרך). עולם בו כל אדם רביעי הוא מוסלמי ולא רק בארצות המוגדות כערביות, אלא בתוככי אירופה הנאורה חיים כיום מיליוני מוסלמים, שלא לדבר על הנשיא חוסיין אובמה.

מי יהין להסתכן ולהצית אש. והרי יודעים אנו כי הדמיון המזרחי אינו קשור לעובדות ולמציאות בשטח ועלול לראות צל צילם של הרים כפסגת האוורסט.

וכי בכך נוכיח שליטה וריבונות? והרי האש שעלולה לפרוץ ללהבה אדירה תסכן את כולם, ואז הלא העולם כולו גם הנוצרי ימצא מקום לדרוש שליטה בינלאומית במקום, זאת בתואנה של סכנה לשלום העולם, ובסופו של דבר יאלצו מקבלי ההחלטות לסגת ואזי ודאי ירחיבו אויבינו פיהם עלינו.

כמה צר הדבר כי בנושא כל כך רגיש ומסוכן אין מקיימים דבר החכם מכל האדם: "אם לא תדעי לך היפה בנשים צאי לך בעקבי הצאן ורעי את גדיותייך על משכנות הרועים". לא ראינו אצל הרועים שהעלייה להר הבית הייתה למעשה אצלם, לא החזון איש זצ"ל שהגיע ארצה בתרצ"ג (1933), לא הרב מבריסק זצ"ל שאף הוא הגיע ארצה לפני קום המדינה, והיו יכולים לעשות את החישובים המתאימים של בדיקת השטח המותר והאסור לעלות ולהתפלל, ומי לנו כמותם שדקדקו בהלכה ושאפו לעשות רצון הבורא מכל האדם, והנה נמנעו מכך.

וכבר אמר דברו מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א ומי אשר יבוא אחריו.

אך כאמור, הלב חש שיש כאן מניעים שאין להם ולאמת, אלא הפגנת כח ושליטה שמקורה בלאומיות וחבל שחוברים לה גם כאלו שכוונתם אולי רצויה אך הסכנה גדולה וכשם שיש שכר על הדרישה כמה מונים על הפרישה.
  1. 5. מה חסר
    רבי נחמן 28/10/2009 11:05
    הכל יש להם - לפעילי העלייה להר הבית.
    סיבה מוצדקת, מניע אציל, רגש טהור, ואפילו פוסקי הלכה.
    רק דבר אחד חסר להם ואפילו קצת לא - שכל!
  2. 4. למה הגדולים לא נתנו לעלות לארץ?
    מזרחניק 27/10/2009 22:47
    למה לפני השואה גדולי ישראל לא נתנו לעלות לארץ, אולי הייתה השואה נמנעת.
  3. 3. צריך לוותר להם?
    שמואל צדוק 26/10/2009 19:56
    למה צריך לוותר להם?
  4. 2. בסופו של דבר החרדים צודקים
    גם אני יהודי 26/10/2009 16:20
    הפרושים של אז, החרדים של היום, בסופו של דבר הצדק עם גדולי ישראל החרדיים שידעו לנווט את צאן מרעיתם בדרך הנכונה.

    אשרינו שיש לנו אותם בראשינו.
  5. 1. לעולים לשם יש גם פוסקי הלכה
    יהודי 26/10/2009 16:19
    נכון הדבר שגדולי ישראל המקובלים בציבור החרדי מתנגדים לעלייה למקום, אבל אולי יש אחרים במגזרים אחרים שחושבים אחרת?