יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

המדינה תשבור את מונופול החשמל

המדינה תעביר ערבויות בסך של 7 מליארד דולר למפעילים פרטיים להקמת תחנת כוח. הערבות תקל את ההחלטה על היזמים הפרטיים להקים תחנה חדשה ולשבור את המונופול בשוק האנרגיה

איתן פריד, ל' באב תש"ע - 10/08/2010 12:06
וועדת הכספים  אישרה פה אחד את בקשתו של החשב הכללי במשרד האוצר למתן ערבות מדינה בסך 7 מיליארד ₪ להקמת תחנות כוח. בדיון שהתקיים בנושא בוועדת הכספים אמר יו"ר הוועדה ח"כ הרב משה גפני כי בדיון הקודם שהתקיים בנושא עלו מספר שאלות כשבעקבותיהם ביקש לשמוע את עמדת היועץ המשפטי לממשלה בנושא זה, "אני מודה למשנה ליועץ המשפטי לממשלה אבי ליכט שהגיע לדיון על מנת להבהיר את הדברים".

החשב הכללי במשרד האוצר שוקי אורן אמר בדיון כי "יש לנו עניין גדול מאד שיצרני חשמל פרטיים יכנסו לשוק. יש מספר יזמים שיכולים להקים תחנות כוח פרטיות. אנו רואים חשיבות גדולה בסיוע ע"י ערבות המדינה לנושא זה.  הערבות מוגבלת בסכום ובזמן כדי לזרז ולאפשר את הקמת תחנות הכוח".  החשב הכללי אמר כי בנושא השאלות שעלו בדיון הקודם - עמדתו נותרה בעינה. כך בנושא חברת "אופיסי" אשר זכתה במכרז בעבר וביקשה גם היא להיכלל בערבות המדינה, "עמדתנו שמי שזכה במכרז, ידע את הכללים והתנאים ואיננו רואים צורך לשנות זאת כעת".  שוקי אורן אמר כי לגבי נושא נוסף שעלה בנושא תחנות הכוח להם יש פחות ממאה מגה וואט, "תחנת כוח כזאת איננה דרמטית מבחינת המימון ומבחינת הבעיה של 'לווה בודד', הבנקים יכולים להעמיד אשראי כזה ולכן בתחנות כוח כאלו אנו לא רואים את הבעיה. כיוונו את הרצון להניע את משק האנרגיה לתחנות הגדולות,  כמובן שאשמח אם יהיה דרך שלא ישתמשו כלל בערבות".

יו"ר ועדת הכספים ח"כ הרב משה גפני פנה למשנה ליועץ המשפטי לממשלה אבי ליכט ואמר כי בדיון הקודם עלו מספר שאלות, "היו טענות שיש בעיות מבחינה חוקתית ומשפטית. טענו שהחשב הכללי מכוון לחברה אחת וכי יש בעיה כלפי החברה שזכתה במכרז וההתמודדות איננה שווה. לא הייתי רוצה להביא נושא להצבעה שהיועץ המשפטי לממשלה חושב שהוא דבר לא חוקי, לכן ביקשתי שהוא או נציגו יביעו כאן את עמדתם".

אבי ליכט אמר כי  "אין מחלוקת ביני לבין החשב הכללי. אם הייתה מחלוקת משפטית, החשב הכללי לא היה מגיע להציג עמדה שלא הייתה מקובלת עלי.  יש ערבות שהמדינה מעוניינת להעניק כדי לקדם את תחנות הכוח הפרטיות, המשאב מוגבל ונקבעו קריטריונים.  אין בעיה בקריטריונים של הגודל והזמן. בנושא החברה שכבר זכתה במכרז- חברת 'אופיסי'.  הייתה התלבטות, ובסוף החלטנו שאין מניעה משפטית בנושא זה.  זה לא חד וברור, יש קושי מסוים, יש בדיעבד השלכה על תנאי המכרז אבל למדינה יש אפשרות לתת זאת אם המשאב מוגבל.  אני לא רואה פסול או בעיה משפטית בכך שהחשב הכללי אומר שמבחינת סדר העדיפויות שלו, הוא נותן למי שצריך את זה.  גם חברת אופיסי לא אומרים שהם צריכים את זה.  לגבי השאלה שנשאלה אם מדובר במכרז תפור, ביקשתי מהחשב הכללי לקבל את הגופים שיכולים ליהנות מההטבה, ואכן קיבלנו רשימה. החשב הכללי אומר שהמכרז לא נועד למען חברה אחת,  ואנו מקבלים זאת".

ח"כ שלי יחימוביץ אמרה כי " כל הסימנים המדאיגים הם שהמונופול יעבור לשליטת 'החברה לישראל', זהו מצב שאנחנו לא יכולים לסבול. הבקשה של החשב הכללי נכונה ונבונה ונוצרה כדי לעשות תחרות אמיתית בשוק החשמל. אני תומכת בהצעה. היינו נתונים למסע חסר תקדים של לחצים, עלינו לתמוך בו ולהסיר את הנושא מסדר היום".

ח"כ חיים אורון אמר כי הוא תומך בבקשתו של החשב הכללי, "חברת 'אופיסי' כבר היו במכרז ואי אפשר לבקש היום את מה שלא היה בעבר.  היה הסכם ועמדו בו.  הכסף הוא מוגבל והוא של המדינה, אנחנו צריכים לגלות אחריות ולתת סמכות למדינה ולחשב הכללי לחלק את הכסף".  ח"כ יצחק וקנין אמר כי גם הוא תומך בבקשתו של החשב הכללי אך לדבריו יש להאריך את תוקף הערבויות עד סוף 2012 כדי שחברות נוספות יוכלו להיכנס. 

בתגובה לדבריהם אמר החשב הכללי שוקי אורן כי "לא בטוח שההצעה שאנו מציעים כעת זהו הדבר הנכון ביותר לעשות, אבל הדברים נעשים מתוך כוונה לזרז את ההליכים, אנו יוצאים לדרך מסוימת ויהיה עלינו לבחון האם העסק אכן עובד,  נהיה מוכנים להאריך את תוקף הערבות בהמשך".  לסיכום הדברים אמר יו"ר הוועדה ח"כ הרב משה גפני כי ההצעה מובאת לאישור חברי הוועדה,  "תוקף הערבות נתונה לשינוי ותובא לאישור הוועדה.  אנו מבקשים מהחשב הכללי שימסור דיווח לוועדה על ההתפתחות בנושא זה".

כאמור, בתום הדיון בנושא, אישרו חברי וועדת הכספים פה אחד את בקשת החשב הכללי.