יום שלישי ט' באדר ב תשפ"ד 19/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

חוק חדש מחייב לסמן על כל מוצר מזון כמה סוכר הוא מכיל

כולם יודעים שהסוכר עלול להזיק לבריאות, למרות זאת אף אחד לא יודע כמה סוכר מכיל המוצר אותו הוא צורך. חוק חדש שעבר בקריאה שניה ושלישית עושה סדר בתחום: מעתה חובה לסמן את כמות הסוכר בכל מוצר

י"ז בתמוז תש"ע - 29/06/2010 15:36
"שניים סוכר!". ספר החוקים של מדינת ישראל מאכלס החל מהיום (ג') חוק חדש המחייב לסמן על כל מוצר, כמה סוכר הוא מכיל. את החוק שעבר בקריאה שניה ושלישית יזמו יו"ר האיחוד הלאומי חה"כ יעקב כ"ץ (כצל'ה) וח"כ אורי אורבך (הבית היהודי).

לפי הצעת החוק שהעלו אורבך וכץ, יחויבו יצרני המזון לסמן על כל מוצר ביחד עם הסימון התזונתי גם את כמות הסוכרים שהוא מכיל, כך שלצרכן יינתן המידע – כמה סוכר הוא צרך.  

ח"כ כץ מסביר: "לפעמים הסוכר בא בצורה מוספת, ולא בצורה טבעית, ויש לזה השפעה על בריאות הצרכן. כיוון שהצרכן הממוצע לא בקי בכל סוגי הסוכרים ולא מבחין בין הסוכר המצוי – סוכרוז – לבין חד-סוכריים, כמו גלוקוז ופרוקטוז, וסוכרים אחרים. הצעת החוק לא מחייבת לפרט אילו סוכרים יש על המזון, אלא רק לציין כמה סוכר יש".

"עם זאת", מסביר כצל'ה, "החוק משאיר מקום לשר הבריאות לקבוע את התקנות בסימון הסוכרים".

יוזמי החוק מספרים, כי סימון כמות הסוכרים במוצרים מקובל בארצות אחרות, ביניהן ארה"ב ומדינות נוספות במערב וגם כאן, טוענים יוזמי החוק, זכותו של הצרכן לדעת מה הוא קונה. לדבריהם, "עד היום הייתה מציאות מגוחכת שבה יש כיתוב על מוצר שהוא מכיל פחות סוכר, אך לצרכן אין כל דרך לדעת כמה סוכר הוא כן מכיל".
 
במהלך הדיון במליאה, הוכיח ח"כ כץ מפסוקים  כי השמן הינו מוצר שנברא לשם ברכה, לקדושה ולמאור אך כשהוא מוזכר בתורה כשם תואר לאדם, הוא תמיד מופיע באזכור שלילי.

פחמימות מורכבות ממולקולות פחמן ומים ומהוות מקור אנרגיה עיקרי לגוף. באופן גס אפשר לחלק את הפחמימות לפחמימות פשוטות ופחמימות מורכבות; הפחמימות המורכבות הן דברים כמו עמילן, תאית וכדומה, והפשוטות הן הסוכרים. ההבדל ביניהן הוא גודל המולקולה. מולקולה של פחמימה מורכבת היא מעין שרשרת ארוכה של מולקולות קטנות יותר, ואילו הסוכר המצוי - סוכרוז, הוא חיבור של רק שתי מולקולות אחרות, גלוקוז ופרוקטוז, ויש גם חד-סוכרים – מולקולה אחת. זמן העיכול של פחמימות המורכבות ארוך יותר מזמן העיכול של הפשוטות, לכן אכילת סוכרים – פחמימות פשוטות – יוצרת עומס בבת אחת על המערכת שאחראית לפרק את הסוכר. עומס זה עשוי לגרום לסכרת – או לסוכרת.

נוסף על כך, צריכת סוכר פוגעת בשיניים. החיידקים מפרקים את הסוכר ונוצרת חומצה הגורמת לעששת.

צריכת סוכר גבוהה היא אחד הגורמים להשמנה שמהווה כמעט מגפה בארץ. כמעט 20% מאזרחי ישראל סובלים מהשמנת יתר.

מקובל לחשוב שיש הבדל גדול בין סוכר לבן לבין סוכר חום או סוכרים טבעיים. אך לדברי המומחים, מחשבה זו נכונה רק חלקית. הסוכרים הטבעיים עוברים פחות זיקוק, אבל יחד אתם יש גם חומרים הטובים לגוף, כמו ויטמינים ומינרלים חשובים. בסוכר המזוקק, הסוכר הלבן, הוצאו מינרלים חשובים אלו ונשאר רק הסוכר. עם זאת, הסוכר עצמו כמעט ולא שונה, ולכל סוגי הסוכר השפעה מזיקה כמעט באותה מידה. במלים אחרות, כמעט אין הבדל מבחינת הסוכר עצמו, אלא רק מבחינת החומרים הנלווים.
 
זאת אחת הסיבות לכך שהצעת החוק לא מבחינה בין סוכרים טבעיים וסוכרים נוספים.

קצת על סוכרת והשמנה: סוכרת – בארץ יש כ-600,000 חולי סוכרת, מהם כשליש לא מודעים למחלתם. מלבד הפגיעה שבמחלה עצמה, היא יכולה להוביל לסיבוכים כמו עיוורון ופגיעה בכליות או ברגלים.

השמנה – 17% מהבנות וכ-20% מהבנים בארץ סובלים מהשמנת יתר. השמנה יכולה לגרום למחלות לב רבות ומעלה את הסיכון לסרטן נשים.