יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

הצעת חוק: יוחמר עונש לאדם שעבר עבירה שהורשע בה בעבר

הצעת חוק חדשה שתובא היום לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה, קובעת כי אדם שעבר עבירה שהורשע בה בעבר יקבל עונש חמור יותר מהפעם הראשונה. אם עבר עבירה חמורה - לא ייפחת עונשו ממחצית העונש המקסימלי בחוק. את ההצעה יזם, ח"כ יעקב כץ (כצל'ה)

יוסי בלוך, ט"ו בתמוז תש"ע - 27/06/2010 11:26
"פעם אחת ודי". בוועדת השרים לענייני חקיקה תובא היום (א') לאישור השרים, הצעת חוק של יו"ר סיעת האיחוד הלאומי, ח"כ יעקב כ"ץ (כצל'ה), לתיקון בחוק העונשין ולפיו יוטל עונש מינימום או ייקבע לפחות מחצית מהעונש המקסימלי לאדם שעבר עבירה פלילית שכבר הורשע בה בעבר. להצעת החוק הצטרפו חה"כ אורי אורבך, שי חרמש, רחל אדטו, ישראל חסון וכרמל שאמה.

מטרת החוק להסדיר בחוק ענישת עבריין שכבר ביצע עבירות בעבר בעונש מינימום – לפחות כדי מחצית מן העונש המקסימאלי המינימאלי הקבוע בחוק. בחוק נאמר כי "הורשע אדם בעבירה חמורה חוזרת, לא יפחת עונשו מחצי העונש הקבוע לעבירה". לעומת זאת אם "הורשע אדם בעבירה חוזרת שאיננה עבירה חמורה, יטיל עליו בית המשפט עונש חמור מזה שהיה מטיל עליו בשל עבירה ראשונה".

בדברי ההסבר מסביר כצל'ה כי "החוק כיום לא מתייחס לעבריין סדרתי בצורה שונה מעבריין שזו לו הפעם הראשונה בה נכשל בעבירה. בתי המשפט אמנם מתייחסים פעמים רבות לעברו הפלילי של אדם, אך התייחסות זו אינה מעוגנת בחוק. להתייחסות לעבר פלילי והחמרה במקרה של עבריינות חוזרת ישנם מספר טעמים:

1. לעיתים ישנו צד מסוים של שגגה או של צירוף נסיבות חד פעמי שהביאו אדם לידי עבירה. לעומת זאת, אם שב ועבר עבירה, סימן שמעשיו נעשו במזיד, ועל כן ראוי הוא לעונש חמור יותר.

2. אחת ממטרות הענישה היא להרתיע את העבריין וללמד אותו לקח במהלך ריצוי העונש. אם מתברר שהלקח לא נלמד, מסתבר שאין בכוחו של עונש זהה להרתיע ולפיכך יש להחמיר בעונש.

3. אדם שחזר על עבירה, חמורה ושאינה חמורה, מתברר כמסוכן לציבור ולטובת הכלל יש להרחיק את העבריין לזמן רב יותר.

בעקבות כך מציע כצל'ה, "להתחשב בעברו הפלילי של אדם ולחייב עונש מזערי או החמרה של העונש בתחומי העונש המרבי שנקבע לעבירה במקרה של אדם שעבר עבירה דומה יותר מפעם אחת".