יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

חשש להריסת בית העלמין היהודי במרוקו

המשרד לענייני גמלאים חושף: במהלך חג הפסח אישרו הרשויות במרוקו להרוס את בית החולים של הקהילה היהודית בעיר טנג'יר. ראשי הקהילה חוששים כי היעד הבא הוא הרס בית הקברות היהודי בעיר. סגנית השר לענייני גמלאים פנתה בנושא לראש הממשלה

ראובן שטיין, י"ד באייר תש"ע - 28/04/2010 17:22

במהלך הימים האחרונים הגיעו עדויות ופניות מצד אנשי הקהילה היהודית במרוקו למשרד לענייני גמלאים, על הרס בית החולים היהודי "בנשימול" שבעיר טנג'יר, מרוקו.

אחד מתושבי הקהילה היהודית בטנג'יר העיד על שאירע: "בלילה שבין ה-2 ל-3 באפריל, בעיצומו של חג הפסח, מספר בולדוזרים הגיעו למתחם של בית בחולים בנשימול על מנת להרסו. הפועלים אמרו לשומר המיואש כי זוהי ההנחיה של המושל".

לדבריו, "בחירה בשעות אלה להריסה של המבנה תמוהה, כמו גם הבחירה ביום של חול המועד פסח, דווקא כשמרבית עסקני הקהילה היהודית נמצאים מחוץ למרוקו. הקהילה היהודית של טנג'ר היא הבעלים הרשמיים של בית החולים. האם משמעות הדבר היא כי שמירה על זכויות אינה קיימת יותר במרוקו? אני מקווה שלא".

עדה נוספת, תושבת מרוקו, ציינה כי "בערב פסח הגיעו המכונות, שהרסו את בית החולים בן שימול. המושל נתן פקודה להרוס את הבניין, ששייך באופן חוקי לקהילה היהודית במשך יותר ממאה שנה".

חשש להריסת בתי קברות

אולם, בכך לא תם מסע ההרס של מורשת יהדות מרוקו. דיווח נוסף, שהגיע אל אנשי המשרד לענייני גמלאים, הינו - חששם של תושבי הקהילה היהודית בטנג'יר על הריסת בית הקברות היהודי העתיק בעיר.

"זה כבר זמן מה ששמענו שמועות על כך שרוצים להרוס את בית החולים ולהקים גן ציבורי. אסור להתעלם משמועות, לפעמים, מסתבר, הן נכונות", כך ציין אחד מעסקני הקהילה היהודית בעיר.

הוא הוסיף כי "השמועה הרווחת עכשיו בעיר היא שישנה כוונה להרוס את בית העלמין היהודי בעיר, בו קבורים קדושים, רבנים רבים ובני משפחותינו. אני לא יכול לדמיין, מבלי להרגיש צמרמורת, את האפשרות שמקום קדוש זה ייהרס גם".

העיר טנג'יר ממוקמת בצפונה של מרוקו. הקהילה היהודית בעיר נחשבת לאחת הקהילות הותיקות בעולם. הקהילה הצליחה במהלך השנים לשרוד ניסיונות של כובשים רבים להמיר את דתם. עם הקמתה של מדינת ישראל ועם עצמאותה של מרוקו, יהודים מטנג'יר הגרו מחוצה לה, והיום נותרו בעיר כמה מאות יהודים. כיום קיימים בעיר מוסדות ציבור שונים של הקהילה, כדוגמת בתי הכנסת בן עטר ושער רפאל, בית הקברות היהודי, המרכז הקהילתי ומוסדות חינוך.

סגנית השר לענייני גמלאים פנתה בנושא זה לראש הממשלה כדי לוודא שלא תימשך פגיעה במורשתם של היהודים, החיים במרוקו והוסיפה: "אני קוראת לארגונים ולאנשים פרטיים בארץ ובעולם להמשיך לעדכן אותנו על פגיעה ברכוש של הקהילות היהודיות בכל מקום בעולם".

בית החולים היהודי בנשימול * היסטוריה

חיים בן שימול, מתורגמן של הקונסוליה הצרפתית בטנג'יר שבמרוקו וחבר ועד הקהילה בעיר יזם בשנת 1889 את הקמתו של בית החולים, שהתפרש על פני שטח של כשני קילומטרים רבועים. 121 שנים לאחר מכן הוחרב בית החולים היהודי.

rickgold.home.mindspring.com
בית החולים לפני ההריסה [צלם]

במהלך ההריסה [צלם]

לאחר ההריסה [צלם]