שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

בכירים בקדימה: "ליברמן או לבני"

רשימת הדרישות האמריקנית מכניסה לדריכות את המערכת הפוליטית, עקב ההערכה כי נתניהו לא יוכל לאשר במסגרת הקואליציה הנוכחית את רשימת הדרישות האמריקניות

אהרן שיין, י"א בניסן תש"ע - 26/03/2010 10:19
קדימה לממשלה – המשבר המדיני החמור עם הממשל בארה"ב ורשימת הדרישות האמריקניות התקיפה, נותנת את אותותיה במערכת הפוליטית. גורמים במערכת הפוליטית מנסים לשוב ולקדם את צירופה של סיעת 'קדימה' לקואליציה. בכירים בקדימה מתנגדים לישיבה משותפת בממשלה עם ליברמן.

בעקבות רשימת הדרישות האמריקניות שהונחה לפתחו של ראש הממשלה, נראה שלנתניהו לא יהיה מנוס מלהכריע בקרוב על שאלת שינוי הרכב הממשלה. למרות הניסיון של נתניהו להסביר לאובמה על הקשיים הפוליטיים שלו ועל חוסר היכולת להעביר בממשלתו החלטות שיאשרו את דרישות הנשיא האמריקני – דבר שהיה מקובל על נשיאים אמריקניים בעבר, נראה שהפעם אובמה לא התרשם מכך ולמרות זאת הוא השאיר על כנה את רשימת הדרישות הנוקשה.

בעקבות כך ייאלץ נתניהו למצוא דרך להעביר בממשלה החלטה שתאשר את הקפאת הבנייה בירושלים. אולם, במתכונתה הנוכחית של הממשלה נראה שהדבר אינו אפשרי – ליברמן כבר הצהיר שהוא אינו מוכן לשום ויתור נוסף לפלסטינים. בנוסף, גם ש"ס, 'הבית היהודי' ואולי גם 'יהדות התורה', צפויות להתנגד לויתורים כה מרחיקי לכת.

הבוקר קרא השר דניאל הרשקוביץ (הבית היהודי) לראש הממשלה לצרף את קדימה לממשלתו. לדבריו, גם קדימה מתנגדת להקפאה בירושלים, ולפיכך, אין סיבה שלא תצטרף לממשלת אחדות שתחזק את עמידתה של ישראל. גם השר יולי אדלשטיין אמר הבוקר כי הליכוד "ישמח ביותר" אם תיאות קדימה להצטרף לממשלה, עם זאת השר אדלשטיין הוסיף כי הקואליציה הנוכחית מצויינת.

ומה אומרים בקדימה? הבוקר צוטטו ב'מעריב' בכירים מקדימה שאמרו כי כניסתה של קדימה לממשלה מותנית בעזיבתו של ליברמן וסיעתו 'ישראל ביתנו' את שולחן הממשלה. הבכירים אמרו "לא נכנס לממשלה עם הימין. ביבי צריך להחליט - ליברמן או לבני" "ביבי החליט שזו הקואליציה שלו", אמר גורם בסביבתה. "עכשיו הוא מבין את מה שאמרנו לו לפני שנה - הקואליציה הזו תפיל אותו לבורות עמוקים".

מנגד אמרו מקורבים לראש הממשלה, כי אין צורך לדבר בשלב זה על שינוי הרכב הקואליציה - "אנחנו מאמינים שנצליח בסופו של דבר לגבש פשרה ששומרת על האינטרסים של ישראל וגם על הקואליציה", אמרו מקורבי נתניהו.

בתוך כך, בליכוד מסתמנת התנגדות חזקה לאישור דרישות הממשל האמריקני. בכיר בליכוד אמר ל'מעריב', כי "נתניהו צריך להחליט אם הוא שובר שמאלה או לא", אמר הבכיר והסביר "אם ישבור שמאלה, תהיה לו בעיה קשה עם בוגי, בגין, כחלון ואחרים". ואם לא די בצרות מבית, גם בכירים בעבודה משתעשעים באפשרות של פרישה מהקואליציה אם לא תרשם התקדמות מדינית. השרים הרצוג וברוורמן איימו כי אם לא תירשם התקדמות מדינית הם יובילו את מפלגתם לפרישה. עם זאת, חשוב לציין, כי איומיה של העבודה בשנים האחרונות לעזוב את הממשלה, היו על פי רוב איומי סרק.
 
ליברמן: אנחנו נשארים בממשלה

אביגדור ליברמן התראיין לתקשורת וצינן קצת את התלהבותם של אנשי קדימה על אפשרות כניסתם לקואליציה. בראיון אמר ליברמן: "אין לנו שום כוונה לפרוש מהממשלה. כל מה שניתן לעשות, נעשה מבפנים. אין שום טעם לשבת באופוזיציה."
 
לליברמן היו תשובות גם לאנשי קדימה שדורשים את הוצאתו מהרכב הממשלה, ליברמן אמר: "אם קדימה מוכנה להצטרף על בסיס קווי היסוד הקיימים - אין בעיה. אבל לא נלך להתנתקות ב.' לא תהיה התקפלות ב' ולא תהיה פתיחה מחדש של ההסכמים הקואליציוניים". אמר שר החוץ שככל הנראה אינו מעוניין בכניסתה של קדימה לממשלה.
{
.