יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

משבר דיפלומטי: טורקיה מחזירה את שגרירה בוושינגטון להתייעצויות

בעקבות החלטה שהתקבלה אמש בוועדה בסנאט להכיר בשואת הארמנים כרצח עם, הודיעה ממשלת טורקיה כי היא מחזירה את שגרירה להתייעצויות. מוקדם יותר איימו הטורקים כי הדבר יפגע קשות ביחסים בין המדינות ובתהליך הפיוס בין טורקיה לארמניה. בארמניה מברכים

אהרן שיין, י"ט באדר תש"ע - 05/03/2010 07:58
משבר חמור ביחסי טורקיה – ארה"ב: ממשלת טורקיה הורתה לשגרירה בוושינגטון לשוב לארצו להתייעצויות. הרקע לצעד המחאה הדיפלומטי, היא החלטה אמש של הוועדה ליחסי חוץ בבית הנבחרים האמריקני להכיר בשואת הארמנים שבוצעה על ידי הכוחות העות'מנים כרצח עם – צעד לו מתנגדת טורקיה בתקיפות. ההחלטה בבית הנבחרים התקבלה על חודו של קול, ברוב של 23 מול 22 מתנגדים. הנשיא אובמה הטיל את כל כובד משקלו לשם דחיית ההחלטה, אולם ללא הועיל.

על פי ההחלטה, יחויב הנשיא אובמה לאמץ אל מדיניותה הרשמית של וושינגטון את ההכרה שמעשי הטורקים בארמניה היו למעשה רצח עם. אובמה אמור לשאת נאום בחודש הבא אותו הוא מייחד לנושא רצח עם, ומטרת ההחלטה היא לחייב אותו להתייחס למעשי הטורקים כאל - רצח עם. אולם, חשוב לציין, שהחלטה זו עדיין טעונה אישור של בית הנבחרים, וככל הנראה אובמה צפוי להטיל את כל כובד משקלו על הרוב הדמוקרטי לדחות החלטה זו.

טורקיה הזהירה אמש כי קבלת ההחלטה עשויה לפגוע קשות ביחסי ארה"ב – טורקיה ואף לפגוע בתהליך הפיוס ההיסטורי שהחל בין טורקיה לארמניה – תהליך אותו הובילו הנשיא האמריקני ושרת החוץ קלינטון.

במהלך מסע הבחירות שניהל הבטיח הנשיא אובמה, כי בכהונתו בבית הלבן יכיר בשואת הארמנים, אולם עתה הוא נאלץ להילחם נגד החלטה כזו עקב האינטרסים האמריקנים במזרח התיכון ובאפגניסטן שעלולים להיפגע קשות במקרה של יחסים רעועים עם טורקיה.  

בארמניה כצפוי, ברכו על ההחלטה: שר החוץ של ארמניה, אדוארד נלבנדיאן, אמר לסוכנויות הידיעות כי "הממשלה מעריכה את ההחלטה. זו הוכחה נוספת למחויבותו העמוקה של העם האמריקני לערכים אנושיים אוניברסליים וצעד חשוב למניעת פשעים נגד האנושות".

לפני כשנה חתמו טורקיה וארמניה על הסכם נורמליזציה לאחר למעלה ממאה שנות שנאה. הרקע לאיבה בין המדינות הוא הטבח ההמוני וגירושם של הארמנים בסביבות שנת 1915 שבוצעו בידי הכוחות העות'מנים. טורקיה הסכימה להכיר בכך שאכן ארמנים נוצרים רבים נרצחו בידי חיילי האימפריה העות'מנית, אך היא מכחישה בתוקף את המספר שנוקבים הארמנים – מיליון וחצי אנשים שנטבחו.