שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

צניחה של 28% ביצוא רכיבי הייטק אלקטרונים

ענף ההיטק הישראלי סובל מירידה חדה בייצוא. שיעור הירידה החד ביותר, נרשם ביצוא רכיבים אלקטרונים, שהצניחה בו עמדה על כ- 28%

יהודה שפיגל, י"ז באדר תש"ע - 03/03/2010 14:40

יחידה חדה בשעור של 28%, נרשמה בחודשים האחרונים ביצוא רכיבים אלקטרוניים הנכללים בענף ההיטק. על פי נתוני התאחדות התעשיינים, בחודשים דצמבר 2009-ינואר 2010 נרשמה ירידה חדה של 7% ביצוא בענף ההייטק כולו. לעומת זאת, היצוא התעשייתי רשם בתקופה המקבילה, עלייה ריאלית מתונה של כ-2.5%; והסתכם היצוא התעשייתי בכ-6.5 מיליארד דולר.

העלייה שחלה ביצוא התעשייתי, נגזרת מגידול ביצוא ענפי הטכנולוגיה המעורבת-עילית, המסורתית והמעורבת-מסורתית. אך למרות זאת רשם לעצמו עליה קלה בלבד, בשל נסיגה חדה שנרשמה ביצוא ענפי הטכנולוגיה העילית, אשר מיתנה את הגידול.

אולם, על אף העלייה הקלה ביצוא,  הרי שרמת היצוא בחודשים דצמבר 2009-ינואר 2010 עדיין נמוכה ריאלית בכ- 3.5% בהשוואה לרמתו ערב המשבר, ברבע השלישי של 2008.

יצויין, כי מניתוח מצב הייצוא התעשייתי לפי קבוצות ענפים, מתברר, כי עלייה ריאלית חדה של 25% נרשמה ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית,). עלייה זו, נגזרה מגידול ביצוא ענפי הכימיה (28%), המכונות והציוד (5%) והחשמל (4%).

מניתוח התאחדות התעשיינים עולה עוד, כי בקבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית, (מזון, עץ, נייר, דפוס, טקסטיל, הלבשה ועור) נרשמה עלייה מחודשת של 7% ביצוא בחודשים דצמבר 2009-ינואר 2010. יצוין כי העלייה ביצוא הקבוצה נגזרה ברובה מעלייה ביצוא הטקסטיל וההלבשה (11%),  לצד עליה מחודשת של 3% ביצוא ענף המזון. מנגד, נרשמה ירידה ביצוא ענפי העץ, ריהוט, נייר ודפוס (1%-).

על אף הגידול המחודש ביצוא הקבוצה בחודשיים הנסקרים, ניכר כי רמת היצוא בתעשייה המסורתית נותרה דומה לרמתה ברבע השני של 2009, והיא מדשדשת במקום בהשוואה לכל יתר קבוצות ענפי התעשייה, ובעיקר ענפי הטכנולוגיות המעורבות, שהגדילו את היצוא בשיעור חד מאז הרבע השלישי אשתקד. כך, רשמו ענפי הטכנולוגיה המעורבת-עילית גידול מצטבר של 44% ביחס לרבע השני של 2009, ענפי הטכנולוגיה המעורבת-מסורתית -  39% וענפי הטכנולוגיה העילית – 6%.

קבוצת הטכנולוגיה המעורבת-מסורתית (מתכת, כרייה וחציבה, גומי ופלסטיק, תכשיטים) רשמה גידול ריאלי מתון של כ- 0.5% ביצוא  הקבוצה בחודשיים הנסקרים, לאחר עלייה של 6% בחודשיים הקודמים ועלייה חדה ביותר של 31% ביצוא הקבוצה ברבע השלישי של 2009. עלייה זו, נגזרה כולה מגידול מהיר ומחודש ביצוא ענף המתכת (13%), אשר קוזז ברובו בשל נסיגה ביצוא יתר ענפי הקבוצה.


אולם, כאמור, יצוא ענפי ההייטק (רכיבים אלקטרוניים, ציוד תקשורת ורפואי, תרופות, כלי טיס) רשם ירידה ריאלית חדה  של 7% בחודשים דצמבר 2009-ינואר 2010. יצוין כי הירידה החדה ביצוא הקבוצה נגזרת ברובה מירידה ניכרת, של כ- 28%, ביצוא ענף הרכיבים האלקטרוניים, זאת לאחר עלייה מצטברת חדה של 168% מאז הרבע השלישי של 2008. נסיגה זו מותנה בחלקה הודות לגידול מואץ ביצוא כלי הטיס (19%), לצד גידול קל ביצוא ענף ציוד התקשורת, הבקרה והרפואי (3%) וקיפאון ביצוא התרופות.

נסיגה זו, מתיישבת עם הנסיגה הריאלית שחלה ביצוא ההיי-טק, המיועד בחלקו הגדול לארה"ב, על רקע הנסיגה ביצוא ענף הרכיבים האלקטרוניים.