יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

מר"צ בוחנת מיזוג עם חד"ש

בעקבות התרסקותה של מר"צ במערכת הבחירות לכנסת ה-18, הוקמה ועדה שהתבקשה לבחון את מצבה של המפלגה. ההמלצות: לבחון האפשרות לוותר על המותג "מרצ" ולהתמזג עם מפלגה ערבית

ראובן שטיין, ט"ז באדר תש"ע - 02/03/2010 20:26
מר"צ מרוסקת: אחרי הכישלון המוחץ למר"צ בבחירות לכנסת ה-18, הוקמה ועדה שהתבקשה לבחון את מצבה של המפלגה, ולהמליץ על דרכי פעולה.

חברי הוועדה ערכו ראיונות עם בעלי תפקידים וחברים במפלגה, שוחחו עם מומחים למערכת הפוליטית הישראלית והתייעצו עם עיתונאים רלוונטיים לתחום. בנוסף, בדקו כתבות עיתונאיות, מסמכים ונתוני סקרים שונים.

הדו"ח המלא הגיע לידי 'מעריב', שפרסם ידיעה בנושא תחת הכותרת: "במרצ בוחנים אפשרות מיזוג עם העבודה, קדימה או חד"ש".

הוועדה מציינת כי במישור המפלגתי-רעיוני, מרצ מזוהה כחלק ממחנה השלום, שהתפורר בשל הגישה שהשתרשה בציבור, "אין עם מי לדבר".

נימוקים? לא חסרים

הדו"ח מביא בחלקו הראשון מספר הסברים וניתוחים, שהביאו לכאורה להתרסקותה של מר"צ, בהם מבצע עופרת יצוקה בעזה שנערך סמוך לבחירות, התמודדותה של לבני לראשות הממשלה ועוד. תירוצים, כאמור, תמיד ניתן למצוא.

ומה האלטרנטיבה? הראשונה, שימור המותג "מרצ". השניה, מיזוג עם מפלגה אחרת ויצירת מערך מפלגתי חדש.

מיזוג עם מפלגה ערבית

הוועדה ממליצה חבירה לפוליטיקאים מיומנים ממפלגות אחרות כמו מפלגת העבודה, או הפורשים ממנה, מפלגת קדימה, או כמה שיפרשו ממנה. אך יש בהמלצה זו חיסרון משמעותי מאוד: הקושי להגיע למצע מוסכם או להסכמות על מיקומים בצמרת הרשימה.

אופציה נוספת שנשקלת ברצינות, היא לחבור למפלגה הערבית חד"ש. היתרון: יצירת גוש פרלמנטארי שמאלני בינוני-קטן אך מובהק, שיוכל להשמיע קול ברור. הוועדה אף סבורה כי הדבר יביא לשיפור היחסים עם הציבור הערבי בישראל ויחדד המסרים החברתיים-כלכליים והמדיניים-ביטחוניים. החיסרון: האפשרות לאבד קולות של יהודים, עקב המיזוג עם גוף לא ציוני.

דרושה הגדרה חדשה

"מרצ צריכה להערכתנו, לאמץ הגדרה עצמית של 'מפלגת נישה', או 'מפלגת בוטיק' קטנה, עם ייצוג פרלמנטארי קטן, המודעת מראש למגבלותיה בתחום גיוס מצביעים, והמתמקדת בפנייה לקבוצות מובהקות בציבור הישראלי ובשימור מצביעים אלה. זאת על ידי הצגת תפיסת עולם חדה וברורה. במיוחד נוכח הביקורות מבית ומחוץ, המוצדקות לדעתנו, על טשטוש רעיוני מתמשך", כתבו חברי הוועדה.

עוד הוסיפו כי, "מרצ נקרעת בין הרצון והאידיאולוגיה הדוחפים אותה להרחיב את קהלי היעד שלה לבין התוצאות בשטח, המורות כי ההגעה לקהלים מסוימים היא בפועל בלתי אפשרית. ניתוחים של תוצאות מערכות הבחירות האחרונות מעלים בבירור כי הניסיונות 'לחבק' את הציבור הערבי, המזרחי מסורתי והרוסי נסתיימו עבור מרצ בלא כלום, אך צרכו משאבים שהיו יכולים להיות מושקעים ביתר הצלחה".