יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

"נתיבי ישראל": האם התוכנית מהפכנית כל כך?

הפרשן הכלכלי של 'קו עיתונות', חיים גיל, מסביר בראיון עם 'טוג', מדוע לדעתו התוכנית "נתיבי ישראל" לא מהפכנית. "האשליה לפיה אוכלוסיית 'מדינת תל-אביב' תתפזר לכל רחבי הארץ, אין לה על מה לסמוך", הוא אומר. ויש לו גם אלטרנטיבה. האם אפשר עדיין לתקן?

ראובן שטיין, י' באדר תש"ע - 24/02/2010 22:24
תוכנית "נתיבי ישראל" רעה לישראלים: היום (ד') אישרה הממשלה את התוכנית המהפכנית "נתיבי ישראל". התוכנית, פרי יוזמתם של ראש הממשלה ושר התחבורה, תרשת את הארץ במסילות ברזל ובכבישים מהירים מן הצפון הרחוק ועד לדרום הרחוק עוד יותר - מדן ועד אילת.

בעין בלתי מזוינת, ניתן לטעות ולחשוב כי התוכנית המהפכנית "קדושה", ואף מקדשת את האמצעים, והאמצעים המה הכבישים כולם. הנגשת המרכז לתושבי הפריפריה אמורה להביא בשורה לתושבי הערים המרוחקות.

האמנם? בשיחה עם 'טוג', מגולל הפרשן הכלכלי  - מבית 'ביזנס' - חיים גיל, כי לדעתו, התוכנית מפוספסת. בפתח דבריו הוא אומר כי "כבישי אגרה מהירים ורכבות לא יועילו לתעסוקת יושבי הגליל והנגב.

"בעקבות הנגישות, תושבי הפריפריה יחפשו עבודה באזור תל אביב והמרכז, מה שיבטיח התנוונות מהירה של הריכוזים האורבאניים המרוחקים שעדיין שורדים איכשהו בין החרמון לים האדום", מסביר גיל.

"האשליה לפיה אוכלוסיית "מדינת תל-אביב" תתפזר לכל רחבי הארץ, אין לה על מה לסמוך", הוא קובע, ומנמק: "אנשים באים לגור במקום שמאפשר להם להתפרנס בכבוד. איפה שיימצאו המשרות, יימצא גם הביקוש לדירות.

"אני סבור, כי אם המטרה היא להביא לפיתוח אורבאני, תעשייתי ואכלוס של שוליה הצפוניים והדרומיים של המדינה, היה צריך להשקיע את הכסף בהקמת מרכזי תעסוקה ושיפור איכות חייהם של תושבי הפריפריה".

גיל אינו מלין אך ורק על מטרות התוכנית. הוא מדגיש כי קילומטרים רבים מתוך הכבישים המתוכננים הינם למעשה הארכה של כביש האגרה שהנסיעה בו כרוכה בתשלום. "לא ברור מהיכן ישלמו תושבי הפריפריה עבור נסיעותיהם", הוא שואל.

בעניין מסילות הרכבת אומר גיל, כי "אמת שהדבר חיוני לכלכלת המדינה, אבל יש לזכור כי בהעדר תחרות ברכבת ישראל ובמציאות הנוכחית הרוויה בתקלות ואיחורים, יצא שכרה של התוכנית בהפסדה". גיל אינו שולל את הרעיון אך טוען כי סדר העדיפות לקוי. "יש לדאוג למפעלים ולמרכזי תעסוקה בצפון ובדרום ורק אחר כך לחשוב על התחבורה. ואם כבר תחבורה, יש להשקיע ברכבות ולא בכבישים".

רגע לפני סיום נזכר חיים גיל להביא פן ירוק לראיון: "ומה בקשר לאיכות הסביבה? עוד בטון, עוד אספלט, עוד מכוניות ועוד עשן ופיח לא ישפרו את איכות החיים בארץ הקטנה הזו".