יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

קבר רחל ומערת המכפלה במרכז הפולמוס הציבורי בין ימין לשמאל

בעוד חכי"ם מן הימין והמרכז בירכו את החלטת הממשלה לכלול את קבר רחל ומערת המכפלה ברשימת אתרי המורשת, נשמעה ביקורת נוקבת מפי חכי"ם מן השמאל

יהודה שפיגל, ז' באדר תש"ע - 21/02/2010 17:34

קבר רחל ומערת המכפלה עמדו היום במרכז פולמוס ציבורי שחידד את המחלוקת בין ימין לשמאל. בעוד חכי"ם מהימין והמרכז בירכו את החלטת הממשלה לכלול את האתרים הללו ברשימת אתרי המורשת שיזכו לשיקום, נשמעה ביקורת נוקבת מפי חכי"ם המשתייכים לצידה השמאלי ערבי של המפה הפוליטית.

כזכור, ביום ה' האחרון, פרסמה מועצת יש"ע, הודעה המביעה תדהמה מכך שדווקא קבר רחל ומערת המכפלה, לא נכללו ברשימה של עשרות אתרים המועמדים לשיקום, שיועדה להצגה היום בישיבת הממשלה בתל חי.

פרסום הדברים עורר ביקורת חריפה בחוגי הימין. הלחץ בעקבותיה עשה את שלו ונתניהו החליט להוסיף את האתרים הללו לרשימת אתרי המורשת. לדברי נתניהו, הוא קיבל את ההחלטה בזכות סיעת ש"ס.

בשמאל וברעם מתרעמים

כעת הגיע תורו של השמאל להתרעם על ההכרה לה זכו האתרים בשטח שלדידם אינו שייך למדינת ישראל, "זהו ניסיון נוסף לטשטש את הגבולות בין מדינת ישראל לשטחים הכבושים", צוטט יו"ר מרצ, ח"כ חיים אורון בהארץ. לדבריו, "קצת לחץ מימין ונתניהו מתיישר. החלטה זו מעמידה באור מגוחך את הצהרת ראש הממשלה בבר אילן על שתי מדינות לשני עמים".


ח"כ טאלב א-סאנע (רע"מ-תע"ל) שצוטט אף הוא קרא לממשלה להגדיר אתרי מורשת על בסיס אזרחי, כולל אתרים הקדושים למוסלמים ולנוצרים. "החלטת הממשלה מצביעה על שימוש ציני ופוליטי באתרים אלה", טען א-סאנע שהוסיף כי "לא חייבים לספח כל קבר לאתרי מורשת. אחרת, ניתן לספח את קברי הצדיקים במצרים, תימן ואירופה".

מנגד, בחוגי הימין ברכו על ההחלטה ודוברים מהימין הביעו תקוותם כי בהמשך יכלל גם קבר יוסף בתוכנית שיקום כזו או אחרת.

בין המברכים נשמע קולו של ח"כ אורי אורבך שהביע את אכזבתו על כך שאתרים בעלי חשיבות כקבר רחל ומערת המכפלה לא נכללו ברשימה כדבר מובן מאליו, והיו זקוקים ללחץ פוליטי, כדי לזכות בהכרה.

גם ברשות העתיקות ציינו לשבח את ההחלטה ובהודעה שפורסם מטעמם נאמר כי "התכנית מגדירה סדר עדיפויות לאומי חדש, ומייחסת מקום ראוי לשימור מורשת התרבות שלנו. ישראל לא התברכה במשאבי טבע, אבל אין שנייה לה כמרכז וצומת חשוב בהיסטוריה של העולם כולו. מוטלת עלינו האחריות והזכות לשמור על האתרים, שמאפשרים נגיעה מוחשית בעבר"