יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

אירופה: מקוואות טהרה - גם בצ'כיה ובגאורגיה

'ועידת רבני אירופה' הקימה מקוואות טהרה חדשים באירופה. המקוואות הוקמו בקלייפדה שבליטא, בטיביליסי שבגאורגיה, בברנו שבצ'כיה, במוגילוב שבביאלורוס, בטולה, בפרם, בישיבת 'תורת חיים' ובטבר ברוסיה ובלורך שבגרמניה חלקם במימון מלא של 'ועידת רבני אירופה'. במקביל נמשך הביקוש האדיר למקוואות טהרה בקהילות הנידחות בעולם. מנכ"ל הועידה, הרב אבא דונר: "אנו מתחייבים להמשיך ולסייע לכל קהילה בהקמת מקוואות טהרה"

יאיר לב ל' בשבט תש"ע - 14/02/2010 11:48

הושלמה הקמתם של מקוואות טהרה בכמה מדינות ברחבי אירופה – כך הודיע הרב גדליה אולשטיין, הממונה על תחום המקוואות ב'ועידת רבני אירופה'. במקביל נמשך הביקוש האדיר לשיקום ובניית מקוואות טהרה בקרב הקהילות הנידחות שבתפוצות ישראל. מדו"ח מחלקת המקוואות של הועידה עולה כי במהלך השנה האחרונה הושלמה הקמת מקוואות טהרה מפוארות בקלייפדה (ממל לשעבר) שבליטא. בטיביליסי שבגאורגיה. בז'נבה שבשוויץ. בלורך שבגרמניה. בברנו שבצ'כיה. בטולה, בפרם, בטבר ובישיבת 'תורת חיים' שברוסיה, חלקם במימון מלא של 'ועידת רבני אירופה'.

הרב אולשטיין אמר כי הגידול המרשים במספר הפניות מקהילות רבות ברחבי העולם נובע מגל של צעירים יהודיים רבים השבים למקורות והמקבלים עליהם עול תורה ומצוות. צעירים אלה מקימים ומחדשים את קהילות הקודש במקומות מגוריהם ומבקשים לקיים אורח חיים דתי מבלי לוותר על קוצו של יוד. בימים אלה עוסקים אנשי מחלקת המקוואות של 'ועידת רבני אירופה' בתכנון, שיקום ובניית  מקוואות טהרה בדורטמונד שבגרמניה. בקופנהגן ובבקו שבאזרביג'אן. בבקו מתקשה הקהילה במימון עלות השלמת המקווה ובמחלקת המקוואות של הועידה פונים לציבור הרחב להתגייס להשלמת מקווה הטהרה.

מנכ"ל 'ועידת רבני אירופה', הרב אבא דונר חזר אמש על הודעתו לפיה הועידה מתחייבת לסייע לכל קהילה יהודית בהקמת מקווה טהרה. כזכור, בעת ועידת היובל של רבני אירופה שהתקיימה בלונדון הודיע הרב  דונר כי הועידה מתחייבת לסייע לכל קהילה יהודית ברחבי מזרח אירופה בהקמת מקווה טהרה בעיר על פי כל השיטות ההלכתיות ובלבד שיהא לקהילה זו סמכות רבנית ובנין שבו תוכל הועידה להקים את המקווה. הרב דונר הוסיף כי הועידה נוטלת על עצמה התחייבות זו מאחר ואין קיום לקהילה המושתתת על יסודות הדת לקיים חיים יהודיים במקום בו אין מקווה טהרה.

בעיר קלייפדה שבליטא הוקם באחרונה כולל אברכים על ידי ראש הקהילה ד"ר לב פרייס ומספר משפחות של בעלי תשובה שנאלצו עד היום להרחיק עד 5 שעות נסיעה כדי לטבול במקווה. לא מכבר ערך הגאון ר' משה שפירא שליט"א ביקור חיזוק בקהילה ומסר סדרת שיעורי תורה. עם הכשרת המקווה החדש יש היום שתי מקוואות בכל ליטא. בעיר שהייתה לפני השואה תחת שלטון גרמני ושמה היה ממל חייתה קהילה ידועה של יראים ושלמים. במהלך חפירות ארכיאולוגיות שנערכו על ידי העירייה לפני כשנה נחשפו שרידי המקווה עתיק של הקהילה שנבנה לפני כ 200 שנה. בזמן בניית המקווה התעוררו שאלות סבוכות שדרשו הכרעת גדולי הפוסקים ובראשם מרן הגאון רבי יוסף שלום אלישיב שליט"א המנחה את עבודת מחלקת המקוואות.

בטיביליסי שבגרוזיה הושלמה, כאמור, הכשרת מקווה טהרה נוסף. לפני כשלוש שנים שיקמה 'ועידת רבני אירופה' את חדר ההכנה שבמקווה הישן שנבנה ע"י 'הוועד להצלת נדחי ישראל' לפני כשש עשרה שנים. עם השיפוץ גדל פי שבע הביקוש לשימוש במקווה והוחלט על בניית בור טבילה נוסף עם מערכות חימום חדישות ושיפוץ כללי למקווה שיעמוד בסטנדרטים ההלכתיים וההנדסיים הגבוהים ביותר הקיימים כיום.

בטולא שברוסיה נחנך מקווה טהרה מפואר. בטקס שנערך במגרת חנוכת המרכז התורני ובית הכנסת השתתפו ראשי 'ועידת רבני אירופה' ואורחים רבים. בעיר מתפתחת קהילה תורנית מרשימה המפעילה מוסדות חינוך תורניים ברוח ישראל סבא ובה גני ילדים בתי ספר ישיבות וכוללי אברכים.

בעיר לורך שבגרמניה הסתיימה בימים אלה הקמת מקווה טהרה. את המקווה הקימה הקהילה היהודית בפיקוח ובסיוע מחלקת המקוואות של 'ועידת רבני אירופה. במקווה מופעלת מערכת חימום משוכללת שנתרמה אף היא ע"י מחלקת המקוואות. ראשי קהילה נוספת בגרמניה, בעיר דורטמונד פנו אף הם בבקשת סיוע להקמת מקווה טהרה בעירם. הקהילה, יחסית חדשה, מונה כ 4000 נפש ומספר רב של צעירים שנישאו באחרונה והתקרבו לחיים התורניים ביקשו להקים מקווה טהרה והיא נמצאת בימים אלה בשלבי גימור במסגרת תוספת בניה שאושרה לבניה סמוך לגן הילדים. במימון הבניה משתתפים; הקהילה היהודית וגופים יהודיים נוספים.

באדיבות ארכיון `ועידת רבני אירופה`
בהתייעצות עם מרן הגריש אלישיב בעניין המקוה בקלייפדה שבליטא [צלם]

באדיבות ארכיון `ועידת רבני אירופה`
חנוכת מקוה הטהרה בטולא  [צלם]

באדיבות ארכיון `ועידת רבני אירופה`
  [צלם]

באדיבות ארכיון `ועידת רבני אירופה`
מקוה הטהרה החדש בקלייפדה שבליטא  [צלם]

באדיבות ארכיון `ועידת רבני אירופה`
פרויקט המקוואות של ועידת רבני אירופה - המקוה בטיביליסי גרוזיה  [צלם]

באדיבות ארכיון `ועידת רבני אירופה`
  [צלם]

באדיבות ארכיון `ועידת רבני אירופה`
  [צלם]

באדיבות ארכיון `ועידת רבני אירופה`
הכנס את שם התמונה [צלם]