יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

בית המשפט נוהג בחוסר אחריות

בנאום שנשא אמש (ב') תקף השר שטייניץ בחריפות את בתי המשפט, ואמר כי הם נוהגים בחוסר אחריות כלכלי ופוגעים בתכנון הכלכלי של המדינה, "הם לא מבינים את ההבדל בין 30 מיליון, ל-30 מיליארד" אמר

שמואל ברזל כ"ח בכסלו תש"ע - 15/12/2009 08:29

שר האוצר יובל שטייניץ תקף אמש (ב') בחריפות את בתי המשפט בישראל, ובראשם את בית המשפט העליון, ואמר כי בעוד שגורמים באוצר ובממשלה בוחנים כל הוצאה תקציבית של מיליונים בודדים, ובוחנים כיצד לשמור על הקופה הציבורית, שופטים בבתי המשפט אינם מתחשבים בקופה הציבורית, ומקבלים החלטות בחוסר אחראיות כלכלית.

את הדברים אמר שר האוצר ד"ר שטייניץ בנאום הנעילה בוועידת ישראל לעסקים 2009, שהתקיימה אמש בתל אביב. בנאום לא תקף שטייניץ שופטים ברמה האישית, ודיבר יותר על חוסר האחריות הכלכלית של בתי המשפט באופן כללי. "אם הוחלט על אקטיביזם שיפוטי והכל שפיט, יש לקחת בחשבון את השיקולים הכלכליים בדיוק כמו את שיקולי הביטחון".

"לא מדובר בכוונת מכוון, אבל מדובר בחוסר אחריות, ובפגיעה בתכנון ובחוסן הכלכלי של מדינת ישראל, מדובר בגורם שאני מעריך, אולם אינני פשוט ממתיחת ביקורת עליו, כוונתי לבתי המשפט בישראל, ובראשם לבית המשפט העליון. אמר.

"כנסת ישראל, שהיא הריבון ולה ניתנה הסמכות לחוקק חוקים, גם היא הגבילה את עצמה, בגלל קלות היתר שניתן לשבש את התכנון התקציבי של מדינת ישראל. כיום כל חקיקה שהשלכותיה התקציביות הן למעלה מ5 מיליון שקלים, נדרש רוב מיוחס של 50 חברי כנסת.. לעומת זאת בתי המשפט יכולים לקבל החלטות גורליות של עשרות מיליוני שקלים, לשופטים אין את האחריות על הארנק, והם לא אמורים לתת גם את מקורות הכסף"

"בתי המשפט פוסקים פעם אחר פעם פסיקות בעלות משמעות והשלכות תקציביות של עשרות מיליוני שקלים ואפילו מיליארדי שקלים. יש לי המון כבוד לשופטים, אבל נראה כי מבחינת השופטים אין הבדל בין 30 מיליון שקל או 30 מיליארד, וזה מוזר. בשיקולי הביטחון מתחשבים, ובתחום הכלכלי אין כל התחשבות ויש התערבות בוטה חסרת אחריות וגובלת בהפקרות".

בדבריו הביא השר דוגמאות בהן הכריע בית המשפט, הכרעות עם משמעות כלכלית. השר הביא את נושא מיגון הבתים בקו העימות, ואת ההחלטה בעניין היטלי ההשבחה שבגינן קוצצו כ-2 מליארד שקלים מהכנסות המדינה, ואת פסק הדין 'השערורייתי' של בג"ץ בנושא הוצאות המטפלות, פסק דין שבמידה והיה מיושם היה מביא לעלויות למעלה מ-6 מליארד שקלים בשנה.