יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

איראן: טיוטת ההסכם עם האו"ם - שנגנזה

דיווח: יו"ר סבא"א היוצא ניסה לגבש לפני חודשיים הסכם עם איראן, המאפשר לה להמשיך להעשיר אורניום

אבי משה ל' בחשון תש"ע - 17/11/2009 08:28
עדות חדשה לאובייקטיביות המפורסמת של ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית של האו"ם היוצא, מוחמד אל-בראדעי, מתפרסמת הבוקר בעיתון "טיימס" היוצא לאור בלונדון, ממנה עולה כי היו"ר הערבי של סבא"א הציע לאיראן הצעה נדיבה מאד במסגרת המו"מ עם האו"ם, הכולל סעיף המאפשר לאיראן להמשיך בהעשרת אורניום.
 
לפי הפרסום בטיימס, אל-בראדעי גיבש עם איראן טיוטה של הסכם לפני כחודשיים, כשהסעיף המרכזי מאפשר לאיראן להמשיך ולהעשיר אורניום במתקניה הגרעיניים בקום ובנתנז ואף להרחיב את הכורים הללו. התנאי בהסכם היה, כי המתקנים הגרעיניים יהיו תחת פיקוח הדוק ביותר של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.
 
במקביל, התחייב אל-בראדעי בטיוטת ההסכם, כי אם איראן תסכים לתנאי של פיקוח בינלאומי על מתקניה הגרעיניים, יוסרו העיצומים שהטילה עליה האו"ם, ומדענים ומהנדסים יוכלו להיכנס ולצאת מאיראן באופן חופשי, בנוסף להסרה חלקית של האמברגו הצבאי.
 
טיוטת ההסכם גובשה, כאמור, לפני כחודשיים, בין אל-בראדעי הפורש בשבועות הקרובים מתפקידו, לבין איראן. אולם המו"מ המואץ שהחל בין מעצמות העולם לבין איראן, הותיר את טיוטת ההסכם בצד, כשההצעות החדשות שהוגשו לאיראן עוסקות בהעשרת האורניום שלה מחוץ לגבולות המדינה.
 
בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מכחישים כי גובש מסמך כזה, אולם דיפלומטים מעריכים, כי אל-בראדעי גיבש את טיוטת ההסכם כדי להישאר רלוונטי גם אחרי פרישתו מתפקידו, למרות שמדובר בטיוטת הסכם המציבה ללעג ולקלס את כל המאמצים להפסקת המירוץ הגרעיני של הרפובליקה האסלאמית.

אתמול (ב') אמר נשיא איראן, מחמוד אחמדינאג'ד, כי "זכותה של האומה האיראנית לגרעין אינה נתונה למשא ומתן, ושיתוף הפעולה יתבצע בתוך מסגרת העבודה של הסוכנות לאנרגיה אטומית של האו"ם".