יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

חלאד משעל: חמאס מעוניין בהפסקת אש ארוכת טווח ובמדינה פלשתינית בגבולות 67'

יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, לא מעוניין להכיר בישראל, אותה הוא מגדיר כ"אויב", אך מעוניין להגיע להפסקת אש של עשר שנים. ואילו ראש הממשלה נתניהו אומר בנאום משודר בוועידת איפא"ק, כי הוא מעוניין להגיע למו"מ מיידי עם הפלשתינים

איתן פריד י"א באייר תשס"ט - 05/05/2009 09:09
פרגמאטיות נוסח החמאס: אחרי האינתיפאדה הראשונה והשניה, המלחמות הבלתי-פוסקות עם ישראל, אלפי הטילים שנורו לעבר הנגב ואלפי האזרחים שנרצחו בפיגועי הטרור – החמאס מציג אמירות חדשות בעניין נכונות הארגון להכיר בגבולות 67'. הכרה בישראל עדיין רחוקה, אך האמירות של חלאד משעל, ראש הלשכה המדינית של החמאס, מעידות על שתי אפשרויות: או שמשעל מנסה להתקרב למערב ולארה"ב, או שמשהו שעלול לשמוט את השלטון מידי החמאס מתרחש ברצועת עזה. יתכן ששתי האפשרויות נכונות וכרוכות זה בזה.
 
השבוע העניק חאלד משעל ראיון ארוך ל"ניו-יורק טיימס". ההצהרות של משעל בראיון ליומון האמריקני הנפוץ, מעניינות: הוא מצהיר כי חמאס הפסיק לירות רקטות לעבר ישראל, חמאס מעוניין במדינה פלשתינית רק בגבולות 67', אך ישראל, מבחינת החמאס, היא עדיין אויב, והוא לא מוותר על זכות השיבה של הפלשתינים.
 
"אנו מעוניינים במדינה פלשתינית בתחומי גבולות 67', המתבססת על הפסקת אש ארוכת שנים", אומר משעל, המציין כי הוא מתכוון להפסקת אש של כעשר שנים בשלב ראשון. לדעתו, המדינה הפלשתינית תכלול את מזרח ירושלים וכל הסכם יביא לפירוק התנחלויות ויעניק את זכות השיבה לפליטים הפלשתיניים.
 
לא ברור מה מביא את משעל להצהיר את הצהרותיו. האם התבוסה הקשה ברצועת עזה במבצע "עופרת יצוקה", בה נהרגו למעלה מ-1,300 פלשתינים, או כפי שנכתב לעיל – חמאס מנסה להתקרב למערב, או אולי חמאס מתחיל לאבד את האחיזה בשטח, בעיקר ברצועת עזה, ומטרתו להציג עמדות פרגמאטיות יותר.
 
הפסקנו את ירי הרקטות, אומר משעל. "אי שיגור הרקטות הוא חלק מהחלטה של התנועה שמשרתת את האינטרס הפלסטיני. בסופו של דבר, ירי הרקטות הוא אמצעי ולא המטרה", אמר, אך הוסיף כי "ההתנגדות היא זכות לגיטימית, אולם כל שימוש בזכות בא תחת בחינת המעשים על-ידי הארגון". משאל אומר, כי חמאס מעוניין בהפסקת אש עם ישראל וכן בהשלמת העסקה להחזרתו של החייל החטוף גלעד שליט, תמורת שחרור אסירים.
 
עם זאת, חמאס לא יכיר בישראל. "יש רק אויב אחד באיזור – ישראל", אומר משעל, ומאידך מעוניין להגיע לפתרון מדיני עם ישראל. "אני מבטיח לממשל האמריקאי ולקהילה הבינלאומית כי אנו נהיה חלק מהפיתרון", אמר יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, והעניק שבחים לנשיא ארצות-הברית, ברק אובמה, "המדבר בשפה שונה וחיובית".


נתניהו: מו"מ מיידי עם הפלשתינים

 
אמירות מדיניות בהקשר הפלשתיני, השמיע הלילה (ג') גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. בנאום ששודר בועידת איפא"ק בוושינגטון, אמר ראש הממשלה כי הוא מוכן לפתוח משא-ומתן מיידי עם הפלשתינים. "אני מאמין שיחד עם אובמה ואבו מאזן נוכל להפתיע את העולם", אמר נתניהו, "אנחנו רוצים שלום עם הפלשתינים".
 
נתניהו שוב הזכיר את העובדה כי על הפלשתינים להכיר בישראל כמדינה יהודית, וציין כי יש ללכת על שלושה מסלולים: מדיני, ביטחוני וכלכלי. "במסלול המדיני נהיה מוכנים להתחיל מיד במשא ומתן, בלי כל עיכובים, במישור הביטחוני - תוכנית דייטון, ובמישור הכלכלי - ננסה למצוא דרכים יחד עם הרשות הפלשתינית לקדם את הכלכלה הפלשתינית ולתת להם תקווה". עם זאת, נתניהו אמר כי "המשא ומתן הכלכלי אינו תחליף למשא ומתן מדיני".