יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

אולי ננסה דרך אחרת ?

חיים טברסקי בוחן 62 שנות שיתוף פעולה חרדי-ציוני, ומנסה לפתח אפיקים חדשים. יש סיכוי?

חיים טברסקי (טור אישי) י"ד באלול תשס"ט - 03/09/2009 11:06
היחסים בין היהדות החרדית, נושאת הדגל של האמונה וההלכה, לבין התנועה הציונית שאיגדה תחתיה את כל סוגי קהילות המשכילים המקילים והמתפשרים למיניהם, מעולם לא היו יחסים של אחוה או הערכה. ההיפך הוא הנכון. גדולי ישראל בתקופה של לפני מלחמת העולם השניה, ניהלו בעוז ובתעצומות, בתחבולות ובנחישות מאבק איתנים נגד כוחה והשפעתה של התנועה הציונית.
כבר בשנות ה'תר"נ-ס במאה הלפני-שעברה, הקימו האדמו"ר רבי שמואל מסלאנים והרבי הרש"ב מליובאוויטש את ארגון הקהילות 'מחזיקי הדת' ברוסיה-הלבנה, כתריס בפני השפעתה ההולכת וגוברת של התנועה הציונית. פועל יוצא ישיר מכך היתה הקמתה של תנועת אגודת ישראל העולמית, בתחילה בגרמניה ומאוחר יותר בפולין ושאר ארצות אירופה.
אגודת ישראל לא היתה מעולם כלי שמטרתו שיתוף פעולה עם התנועה הציונית, בודאי שלא רעיונית, אך גם לא אלקטוראלית. שיתוף הפעולה בבחירות לסיים הפולני של שנת תרפ"ב נכפה על אגודת ישראל מכח החוק שהגביל מאוד את ייצוג המיעוטים בפולין הקונגרסאית, והשותפים בברית המיעוטים היו מעבר לתנועה הציונית גם גופים לאומיים רבים אחרים לא-יהודיים.
מנגד, כאשר הבחינה התנועה הציונית בבחירות של שנת תרפ"ז בהזדמנות להכות את אגודת ישראל בקלפי, היא לא היססה הרבה, ומנהיג התנועה בפולין מר יצחק גרינבוים הטיל חרם כולל על שיתוף מועמדי האגודה בברית המיעוטים, מהלך שאכן חיסל לחלוטין את הנציגות הרישמית של החרדים במוסדות השלטון הפולניים. היה זה אותו גרינבוים ששנים ספורות לאחר מכן (כמה אירוני, במסגרת תפקידו בועד ההצלה ליהודי אירופה) התבטא בנוסח המצמרר: כי עדיפה פרה חולבת אחת בדגניה מאשר חמישים זקנים משוק נלבקי בורשא.
מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל אשר התכנסה בשולי הועידה הארצית השלישית של התנועה במריאנבד – תרצ"ז, שללה מכל וכל את תכנית החלוקה של ארץ ישראל, אותה ניסו הגופים הציוניים להוביל במסגרות הבינלאומיות. גם גדולי התורה ומנהיגי החרדים בארץ ישראל שהופיעו בפני ועדות החקירה השונות, לא יישרו קו בשום צורה שהיא עם העמדה הציונית. כך הגאון רבי יוסף צבי דושינסקיא בועידת פיל, וכך הרב משה בלוי בועידת השולחן העגול. את המאבק חסר הפשרות שניהל רבי יצחק אלחנן ספקטור מקובנא נגד הציונים, אין צורך אפילו להזכיר.
בקיץ של שנת תש"ז, לאחר השבר הנורא שפקד את היהדות העולמית, במצב בו אגודת ישראל ניצבה מרוטה וחבולה, מרוטה מאין בניה וחבולה ללא פעיליה המרכזיים. עמד הישוב היהודי בארץ ישראל בפני פרשת דרכים גורלית לעתידו ולעתיד העם היושב בציון. מצד אחד עמדה התנועה הציונית בפני הישג חסר-תקדים לקבלת הכרה בינלאומית בזכות ההיסטורית של היהודים על ארץ ישראל. הישג שהיה תלוי לא מעט בהסכמתם של כל הפלגים היהודיים – בהם אגודת ישראל - למנהיגותה של התנועה הציונית. ומצד שני, החשש מפני שלטון הציונים שכבר הוכיחו לא פעם כי איבתם לשומרי התורה גדולה ומסוכנת, פיזית ורוחנית, החשש הזה הדריך מאוד את מנוחתם של מנהיגי הדור דאז.
לאחר לבטים רבים, הגישה אגודת ישראל הצעה לסוכנות הציונית, שכוללת אפשרות של תמיכת החרדים בהקמת המדינה, תמורת התחייבויות שונות של ההנהגה הציונית בנוגע לאופי החיים הציבוריים בארץ ישראל לאחר קום המדינה. בא' בתמוז תש"ז, נשלח מכתב הסטטוס-קוו המפורסם, עליו חתומים יו"ה הנהלת הסוכנות מר דוד בן-גוריון, יצחק גרינבוים, ופישמן-מיימון. בו הם מתחייבים לקבל את דרישות החרדים בכל הנוגע לענייני: שבת, כשרות, נישואין, וחינוך. מלבד זאת הובטח לחרדים חופש דת והכרה בחיוניותם של לומדי התורה, והסדר אי-פגיעה במעמדם.
היהדות החרדית שילמה לתנועה הציונית במזומן, התמיכה החרדית אותה הביעו נציגי האגודה בפני ועדת אונסקו"פ שביקרה בארץ באותו קיץ, היתה גורם מכריע בהחלטת הועדה להמליץ בפני ארגון האו"ם על הקמת המדינה היהודית בארץ ישראל. הציונים קבלו את השלטון את הכח ואת המדינה בה חפצו כל כך, ודרכם לשלטון נסללה.
מנגד, ההתחייבות הציונית לאגודת ישראל, נפרסה לפיסות תשלומים זעירות, שהחלו להתאדות בחום המזרח-תיכוני כמעט תיכף ומיד. מאבקי הדת מלווים אותנו מאז קום המדינה כאילו לא היו הסכמות מוקדמות כלל. גיוס תלמידי הישיבות, גיוס בנות, שירות לאומי, גיור כהלכה, נישואי תערובת, ניתוחי מתים, המטבח של אוניית שלום, הזכות לחינוך עצמאי, כל אלו שהיו אמורים להיות תשלום טבעי ומתבקש עליו הוסכם בגין התמיכה ההיא של החרדים בהקמת המדינה, הפכו להיות אבני נגף ומחלוקת שליוו את החיים של החרדים כמעט בכל פינה מאז ועד היום.
כל תקציב הפך להיות סחיטה, כל עניין דתי הוחתם בסטיגמה של כפיה, נסיון לשמירה על אורח החיים החרדי נהיו – פרזיטניזם.
העליה הגדולה ברדיפה האנטי-חרדית בשנים האחרונות בישראל, מקורה ללא ספק בפחד. אם בשנות המדינה הראשונות ניצלו אנשי השלטון החילוני את הכח הרב אותו נתנו החרדים בידיהם כדי לעולל עוולות חמורות, לפגוע רוחנית בבני העליות הקדושות ממרוקו, תימן, עירק, לוב ופרס. הרי שעם חלוף השנים והתמעטות האפשרויות לפעולה בתחומים האלו, הובילו את ההנהגה הציונית לצעדי ייאוש של ממש.
בספרו 'סיכומו של דבר' מגדיר ראש הממשלה לשעבר מר יצחק שמיר את היתרון הגדול בעליה הרוסית של תחילת שנות ה-90, בכך שהיא תחליש את הכח האלקטוראלי של החרדים. הוא היה מודע ללא ספק לכך שרוב העולים אינם יהודיים, חלקם שונאי יהודים וצאצאי קוזקים, אך הגידול של הייצוג החרדי בכנסת בשנות התש"מ-נ, הביאו את הלוחמים לחירות ישראל לספח לנחלת אבותינו מגוון עמים ולאומים זרים ומנוכרים, העיקר – לא חרדים.
הרדיפה המשפטית נגד אנשים כמו הרב אריה דרעי שעשה מהפכה אמיתית ברוחניותם של היושבים בערי השדה, והעברת הכח השלטוני בארץ מידיה של הכנסת למערכת המשפט – דבר חסר תקדים בדמוקרטיות מערביות, היו במטרה לפגוע בגידול הדמוגרפי של החרדים ובהשפעתם העולה כנגזרת ממנו. מתוך עשרות ואולי מאות מפעילים של תחנות רדיו פיראטיות בישראל נשלחו למעצר בפועל עד כה רק שני חרדים, הרב שמואל והרב יעקב בן-עטר. והפעם הראשונה שבית המשפט העליון כמעט והשליש עונש של נאשם, היה במקרה של הרב שלמה בניזרי, אשר הורשע בקבלת שוחד של 100.000 שקלים בתמורה למידע שסיפק.
אחד מבכירי המשפטנים בישראל, ד"ר יעקב ויינרוט כבר התבטא פעם כי קשה ליהודי חרדי לקבל משפט הוגן בישראל. קחו לדוגמא את המקרה של האברך ר' ישראל מאיר וואלס אשר הורשע בהריגת בנו לאחר שנפל מידיו ונפגע בראשו. קריאה מדוקדקת של גזר הדין, מעלה בפני הקורא מיד מסכת שלימה של שאלות וספיקות, כאשר פסק הדין מסתמך על ראיות נסיבתיות, ו'עוד משהו', על עדות של אדם שאויים כי לא יראה את אור היום ולא יוודע למצב בנו הפעוט הנאבק על חייו בית חולים אם לא יגיד ככה וככה. מעניין מאוד אם לערן בלילטי ששכח בקיץ תשס"ז את בתו הפעוטה ברכב בו היא נצלתה למוות, הצמידו שני חוקרים מנוסים והשתמשו באיומים מסוג זה בנסיון לחלץ ממנו הודאה מתבקשת, לפני שהחליטו במשטרה לסגור את התיק מתוך התחשבות בטרגדיה שעבר עם מות בתו.
למעשה כיום, נוגסות כל אושיות השלטון בכל הישג חרדי אפשרי, הישגים שהם למעשה בס"ה תשלום עבור השלטון שאנו נתנו בידיהם, שלטון אותו הם מנצלים כיום כדי לפגוע ברגל גסה בכל הקדוש והיקר לנו, וב'אפס סובלנות' כדבריו המחכימים של המפכ"ל מר דודי כהן. שאגות העידוד שהמשטרה מקבלת מיציע העיתונאים, מעניקות רוח גבית חמימה לכל מעשה בריונות כלפי המגזר החרדי. והמשטרה שלא מצליחה להגן על חנויות בתל-אביב וחדרה מגביית דמי חסות, מפגינה עוצמה בלוחמה בשטח בנוי מול ה'מאפיה של הרב ווייס' כהגדרתו של נחום ברנע, 'מאפיה' שבס"ה מבקשת מהשלטון החילוני למלא את ההתחייבויות עליהם חתם.
לציבור החרדי ולעם היהודי לא היה מעולם קונפליקט ממשי מול האומה הערבית. בעוד אבותיהם של האירופאים והאמריקאים שחטו וטבחו ביהודים ללא רחם במשך אלף שנים, עד שאדמת אירופה רוויה בשדות קטל אכזריים. בעוד הנוצרים הראשונים מנעו מהיהודים אפשרות להתגורר בארץ ישראל ולהתפתח בה, במיוחד בירושלים, מהלך אותו הם מנסים להוביל כיום מחדש. יותר מאלף שנים אחרי שצאלח-א-דין, הכובש הערבי הדגול, הרשה ליהודים לשוב ולהתגורר בירושלים על כל חלקיה, מנסים היום צאצאיהם של אלו שמנעו מיהודים להתקרב לירושלים, למנוע מהם שוב להתגורר בחלקים ממנה.
בחסות הערבים בנו היהודים מחדש את טבריה, גם המושבות הרבות שנבנו בגליל ובמורדות הגולן, לא העלו את חמתם של הערבים, שאף סייעו להקמתם, כל זמן שלא היתה כלולה בהם כוונה פוליטית. יהודים גרו בחברון, בשכם, בג'נין ובעזה, תוך קיום יחסי שכנות טובים עם הערבים, תוך כיבוד כבודם ההדדי. כל זמן שהיהודים באו להתגורר בארץ ישראל מתוך אמונה דתית גרידא, היו הערבים שותפים מלאים ותומכים ביוזמה זו.
מנהיגי החרדים בירושלים, בראשם רבי יוסף חיים זוננפלד, ניסו באמצעות שליחם הד"ר יעקב ישראל דה-האן, לקיים מגעים מדיניים על עבדאללה מלך ירדן, בנסיון רציני להגיע להסכם של שלטון משותף בארץ הקודש, הסכם שנגדע בכדורי מרצח ציוני, ששליחיו לא צפו עדיין את 'חזון המזרח התיכון החדש' וסיסמת ה'שלום' היתה עדיין מוקצה מחמת מיאוס.
נתוני החינוך בישראל, מלמדים כי הציבור החרדי ביחד עם הערבים בתחומי מדינת ישראל, קרובים מאוד להיות רוב מוחלט באוכלוסיה, שלא לדבר על כך שבהתחשב בכלל התושבים המתגוררים בשטחי ארץ ישראל כולה, מן הים ועד לנהר, החרדים והערבים הם רוב מוחלט של האוכלוסיה. ההבדלים המנטאליים בין החרדים לערבים, במיוחד לאור ההתדרדרות החמורה ביחסי חרדים-חילונים בעת האחרונה, הם ללא ספק קטנים בהרבה מאלו שבין החרדים לחילוניים. בהרבה מאוד עניינים האינטרסים שלנו זהים ואף משותפים, לשלטון ערבי לא יהיה איכפת ממה שמתרחש בין כותלי תלמודי התורה והישיבות, ובודאי שלא יהיה מי שיחפש בכל בוקר קריטריונים חדשים במטרה להקשות על קיום מערכות החינוך העצמאיות שלנו.
בצורה דמוקרטית להפליא, יש לנו את האפשרות לשלב ידיים, ולהעביר את השלטון בישראל מידיהם של אלו שהבטיחו ולא קיימו, לידיהם של אחרים שאולי יסכימו לתת לנו תקווה לשיתוף פעולה מבורך.
62 שנים אחרי ששילמנו לציונים במזומן, וקיבלנו הבטחות שנחקקו בקרח, אולי כדאי לחשוב על האופציה השניה?
  1. 38. תגובה ל-37
    קבל עם 07/09/2009 23:44
    אוה, לו היית יודעת, אשה חרדית שבעלה לומד, עד כמה נהניתי לקרוא את תגובתך, ספק אם היית מפרגנת לי זאת...
    את עוד אחת המוכיחה את רמתם האינטלקטואלית של הגולשים באתר האיכותי הזה.
    אגב, העבודה שאותה נטלת תחת להשתכר בכבוד מן הקצבאות של 'מדינת הסעד' הינו כתיבה? תקשורת? כך נראה מתגובתך המושחזת להחריד.
    כך יאה וכך נאה, אנחנו צריכות לענות לכל המערערים על צדקת דרכנו דבר דבור על אופניו, ענפיו, והעלים המסתעפים ממנו.
    כמובן, באופן שקול ונכון, וללא היסחפות לקיצוניות שאין מקומה בסקאלה השפויה
  2. 37. תגובה ל-35
    אשה חרדית עובדת שבעלה לומד 06/09/2009 21:51
    מילותיך מצביעות על בורות בסיסית וחוסר היכרות פשוטה עם חרדי ממוצע. רוב הנשים החרדיות שבעליהן לומדים - עובדות. אי אפשר לחיות מקצבאות, אדוני. מן הסתם אין לך ילדים. לו היו, היית רואה שבמאה וחמישים שקלים לחודש אפשר לקנות רק טיטולים, ואם הילד בוגר - אפילו לא ארוחות בוקר לחודש.
    אילו קצבאות עוד? דתות? נכון. משמונה מאות שקלים אפשר לחיות חיי שחיתות. הבטחת הכנסה? למי שלא עובד ואשתו לא עובדת. גם כן כידוע סכום עצום.
    תאבי בצע, כידוע, הולכים ללמוד בכולל בשביל הקצבה ממשרד הדתות ומונעים מנשותיהם לעבוד כדי שיקבלו הבטחת הכנסה. אה, והם גם עושים כל מאמץ כדי להגדיל את משפחתם. ילדים שווים במדינת ישראל כל כך הרבה כסף, הרי. המון כסף. ונעזוב לרגע בצד את קצבת הילדים הענקית בבלגיה שיש בה שני אפסים ביורו, ואת קצבת הילדים באוסטרליה שהיא נדיבה עוד יותר.
    הנה, אני למשל, רוצה שבעלי ישב וילמד ויגן עלי ועל עם ישראל וימנע עוד כמה פיגועים ועוד כמה תאונות ומחלות, ולכן אני מקבלת כל כך מעט כסף, אוי, כל כך מעט! למרבה הפלא והתימהון, אני עדיין סבורה שמשתלם לי מאוד לצאת לעבוד ולא נכנעת לפיתוי העז לקבל את המשכורת המנופחת והענקית והפנסיה הנדיבה שמצפה לי אם אקבל הבטחת הכנסה.
    אבל זו רק אני שמתאפקת. רוב אחיי ואחיותיי החרדים כל כך אוהבים כסף, שהשימוש במותגים אצלם מצטמצם בחלב של תנובה ובהדסי לודמיר.
    אבל הרי אתה רוצה להמשיך לראות את הרהורי לבך, נכון? אז קדימה: רוב החרדים עשירים, רוב הקצבאות מתחילות בארבעת אלפים שקלים, ועשרה ילדים בגילאי ארבע עשרה ומטה הם בנק מלא מזומנים.

    הלו, אתה לא רוצה להיות קצת פרזיט וליהנות מהכסף הגדול הזה שיש לנו?

    אה, ובשולי הדברים. החרדים שמתגוררים בארצות הברית עשירים יותר, איכשהו. זה בזכות הציונים, כמובן. כן, גם הלומדים. אז אם לא התנועה הציונית היינו חיים ברווחה בארצות הברית או חיים בדוחק בארץ הקודש, בדיוק כמו הבחירה שעמדה בפני אבותינו בדורות הקודמים.

    שנה מבורכת ועתירת פרנסה ושלום!
  3. 36. טוב אח מכה משונא אוהב
    ישראל פישר 05/09/2009 21:03
    היותנו בגלות הנוראה מכל מהבחינה הרוחנית, אינה מבטלת שלמרות כל ההצקות החילוניות, - והן על כל צעד ושעל, - עדיין יהדות התורה והיכלי הישיבות נמצאים כיום בשיא תפארתם.

    איני יודע כמה דורות לפנינו זכה עם ישראל שקול התורה יהדהד מחוד הארץ ועד קוצו.

    לחשוב מחוץ לקופסא, אינו נותן רשות לחשוב משוגע שגם הוא בעיניו חושב מחוץ לקופסא.

    היותנו בגלות מצריך התייחסות של יהודי בגלות, אם לשיטת האדמו"ר מסאטמר זצ"ל, של התבדלות מכל חבירה למעשה הכפירה הציוני, ואי חבירה למרידה באומות, או מאידך גיסא, לקבל על עצמינו בגלות את שיטת הישיבות ומאורי ומורי דרכה בשיטת התפוחים הידועה של הסבא קדישא מרן החפץ חיים, אותה הרבה להזכיר מרן הרב שך זצ"ל.

    המסקנה, החשיבה, שלא עפ"י דעת תורה, ותחת הכוונתם של מאורי הדור שליט"א, (נהרא נהרא ופשטיא,) מובילה לאנרכיה ואובדן דרך, בה כל דאלים גבר, ואיש הישר בעיניו יעשה, שזה מקללת התוכחה.

    לא שמענו מאף אחד מגדולי התורה ומורי הדרך ביהדות הנאמנה, רעיונות בסגנון הזה, ומשכך, הרי הם דעת בעלי בתים היפך דעת תורה (הסמ"ע סי' ג').

    איני ממליץ ליהודי בר דעת, לאדם שמחשיב עצמו לבעל חשיבה עצמאית, להתחיל לכפור בטובתו של מקום, ולהתנהג בתימהון לב.

    יהודי המתנכר לאחיו, (ישראל אף על פי שחוטא עדיין בשם ישראל יכונה,) או המציע להחליף גלות בציון, בגלות ישמעאל, מידותיו ראויים לבדיקה, והייתי מסתכן בנפשי, שרק למטורף, מחשבות כאלו ראויות.

    בעל חוב אשר יחליט לבטל את המטבע, ולפחת ערכה ובכך להיפטר מצרת חובו, למשוגע ייחשב.

    בברכת
    רפואה שלימה
    וגאולה קרובה
  4. 35. תגובה ל- 31
    דוד 04/09/2009 18:34
    אתה שואל, איך אני סוחב אותך על הגב? ובכן כשאתה לא עובד, ויש לך עשרה ילדים, הקיצבאות שאתה מתקיים מהן באות מהכיס שלי.
    ואם אתה מתפלל במקום ללכת לצבא, אז עם כל הכבוד (ויש כבוד) לגמרא ולמשנה, אני מגן עליך ולא להיפך. ובעניין "זכות הקיום" שהעלית- ללא התנועה הציונית, החילונית ברובה, המדינה פשוט לא הייתה קמה, זכות או לא זכות.
    עוד שאלות?
  5. 34. "חיים טברסקי"- האם אתה שפוי?
    אלמוני 04/09/2009 17:02
    מר "חיים טברסקי", איפה אתה חושב שאתה חי?????

    החרדים מעולם לא היו פקטור מכריע בהחלטת האו"ם 181...

    מאיפה כל ההזיות הללו?

    אולי החום של אב שיגע אותך קצת???????
  6. 33. רעיון לא רע כלל
    יהודי 04/09/2009 16:18
    אבל צריך קודם להשתלט על אלה שעושים לינצ'ים בערבים.
  7. 32. איזה סלט עשיתם כאן
    קבל עם 04/09/2009 14:54
    עולות כאן שאלות מהותיות, זו רודפת את זו ואין סדר בדברים.
    שאלת זכותנו על הארץ- ברורה, ומכוח התנ"ך. לשם כך יש לשמור את כל הכתוב בו, וזה מחייב חילונים, ד"לים (ולא רק את מצוות יישוב הארץ) וחרדים. (וגם לנו יש רבות לעצור ולתקן)
    העובדה שהשלטון כאן בארץ אינו נוהג על-פי ההלכה, כפי שמחוייב הוא- הינה בעיה קשה ומהותית, כפי שסבור הכותב.
    שומרי המצוות לא רק שאינם המודל לחיקוי ולשימור, כי אם נטע זר ומנוכר (ומתנכר?)
    זה לא אומר שניתן לתת גוונו למלקים מוסלמים.

    תתחילו להפריד בין הדברים, לא הכל יכול להיצבע בשחור ובלבן. יש הרבה גוני אמצע, 'עלמא דשקרא', מה לעשות.

    העובדה כילא מסכימים עם פן אחד אינה הופכת את כל העומ ד בסתירה לו לנכון.

    הדברים נכונים לגבי המאמר ולגבי המגיבים הנסחפים הרחק הרחק.
  8. 31. ארצנו? מי נתן לכם אותה
    תגובה ל-27 04/09/2009 13:41
    כשאתה כותב ארצנו למה בדיוק אתה מתכוון, להנפת התנ"ך על ידי בן גוריון, או לרוח היהודית שהביאה לכאן אלפי יהודים השומרים ושומעים למסורת ישראל סבא?

    אתה באמת חושב שמדינת 'תל אביב' הייתה לה זכות קיום ללא אותם חרדים, שאתה המסכן 'סוחב על גבך'?

    איך בדיוק אתה סוחב אותם על גבך? על ידי המיסים שהם משלמים כמו כל אזרח, ואולי על ידי כל ארגוני החסד שהם הקימו, אולי בכלל על ידי המתנדבים החילונים הרבים שהקימו אלפי ארגונים שמסייעים בכל תחום ואפילו הקימו גמ"ח טיטולים?
  9. 30. לא מבין מה אתם רוצים מטברסקי, אחים אנחנו
    חילונים יקרים 04/09/2009 13:38
    אנחנו אחים, הכתבה של טברסקי לא מכוונת לחילוני המצוי, אלא לאלו המחוברים בטבורם לעטיני השלטון, ומתנכלים חדשות לבקרים ליהודי החרדי 'המצוי' ולא רק לזה המחובר לעטיני השלטון.

  10. 29. אנשים כמוך הורסים את מדינת ישראל
    אריאל 04/09/2009 13:03
    אם אתה מתכוון לשתף פעולה עם הערבים אתה כבר לא יהודי אתה בידיוק כמוהם ובגללך יש את הקרע בין חילונים לדתיים
    היה עדיף שהייתה עובר לגור אצלהם
  11. 28. סתירה עצמית
    דוד 04/09/2009 12:44
    על כתבה כזאת, בשלטון מוסלמי(שאתה כל כך מפליא בשבחו) היו זורקים אותך לכלא תוך יומיים. או סתם יורים בך. עוד שאלות?
  12. 27. דווקא יכול היה להיות רעיון מצוין
    אלמלא 04/09/2009 12:42
    מתאים לנו החילוניים להפסיק לסחוב על גבנו את פרנסת תלמידי הישיבות ועשרת ילדיהם, מתאים לנו החילוניים להגן על ארצנו בלבד ולא גם על אוכלוסיה שלא משרתת בצבא ולא מקריה מבניה, אלא מה- שלא תקימו מדינה עם הערבים- אתם גזעניים מדי
  13. 26. המופת של ירושלים בשואה פעל עם הנאצים
    המזועזע 04/09/2009 12:30
    אינני מבין, האם כותב המאמר רוצה שישלטו פה אלו הרוצים להשמיד אותו, כתיבת המאמר מראה שהוא עדיין לא יצא מהגלות ורוצה להביא לכאן פריץ שיכה את היהודים וישתמש בחכמתם להרבות את הונו, ההתחנפות לגויים לא עזרה לששה מליונים בשואה האיומה, לא עזרה לבנות התימניות שנחטפו על ידי הישמעאלים,
  14. 25. ל24 למדנו מהמקורות שלנו
    שירה 04/09/2009 12:09
    למדנו בדיוק רב את הכתוב במקורות, וגם שם ראינו שחורבן ירושלים בא בגלל שהבריונים לא שמעו בקול החכמים.
  15. 24. כמה עצוב- רק לפני חודש וחצי ציינו את תשעה באב
    חילוני ציוני 04/09/2009 11:16
    ואת זכר חורבן המקדש שחרב בשל שנאת חינם והנה שום דבר לא השתנה. כמה עצוב שיהודים עם השקפות שונות לא מסוגלים לחיות יחד ואף ממררים זה את חיי זה. לא למדנו כלום מהמקורות שלנו.
  16. 23. למקלל ה-21
    דורית 04/09/2009 10:51
    הפסוק יתקיים בעזה"ש כשהמהרסים והמחריבים הם הציונים יצאו מאתנו וילכו לאן שתישא אותם הרוח.
  17. 22. דבש............. עם עוקץ
    אחד שחושב 04/09/2009 10:12
    קראתי את המאמר כולו נוטף דבש ונופת צופים,
    העוקץ שנמצא בסוף המאמר הוא מר וכואב.
    קשה לי כאדם חרדי אפילו רק לחשוב על אופציה להתחבר לערבים וזה לא שאני בעד הציונים.
    רק לפי דעתי צריך לקבל את הדין ולא לשתף פעולה עם שום ריבונות שהיא לא בדרך התורה, והיות ואין לנו כזה עכשיו, נקבל עלינו את הדין, ונשתדל להתפלל יותר טוב לכתיבה וחתימה טובה,
    והלוואי שנזכה עוד 'ה'שנה לביאת המשיח.
  18. 21. נמחקה קללה
    אלי 04/09/2009 10:06
    מהרסייך ומחריבייך ממך חצאו
  19. 20. ל-16 ול-17
    מרדכי סופר 04/09/2009 10:01
    ל-16. מה שמשנה זה איך הדת הזו נקראת? במסע פרעות מקומי קטן אחד באירופה, מתוך אלפים מסוגו, נטבחו יותר יהודים מאשר נהרגו במדינות ערב על ידי ערבים במשך 2000 שנים. מאמיני דת הרחמים והחמלה, עסקו במשך 2000 שנה בהרג וטבח יהודים ללא הפסק, בזמן שהערבים בדרך כלל כיבדו אותנו, נתנו לנו זכויות אזרחיות סבירות עד מליאות, ולא הגבילו אותנו לסחר בריבית, בוודאי שלא שרפו מעולם ספרי קודש בכיכר עיר ערבית. תטלטלו את עצמכם קצת, תנסו לצאת מהקיבעון.
    דרך החשיבה של כותב המאמר אמנם נועזת, אבל מסוגלת גם להיות פורצת דרך, באם נדע למנף תהליך מסוג זה.
    אני בתשובה לשאלה שבכותרת המאמר אכן סבור שיש סיכוי!

    ל-17. קראת את המאמר? זה שמשלמים כסף לחינוך החרדי, זה לא בגלל שמישהו רוצה בכך, אלא מפני שזו התחייבות של הסוכנות היהודית, בכתב, ותמורת התחייבות זו נתנו להם החרדים את הכח ואת השלטון, לא מגיע להם שום פרס על כך. מצד שני אתה מודע להצקה הבלתי פוסקת של מנסחי הקריטריונים למיניהם כלפי החינוך החרדי? כשכל פקידון יכול לעצור תקציבים על סעיפים שונים ומשונים?
    האטימות הזו נובעת מ-62 שנות רדיפה.
    ודרך אגב, גם לכם הדת"לים שרוקדים בעוז לפני הדגל הציוני, זה לא ממש עזר. אתם מקיזים את דמכם בשביל ששופטים בהיכלי שן יוכלו לסלק אתכם מבתיכם, אתם הציבור הכי מושמץ ובזוי בארץ הזו, ואתם לא אטומים, אתם לומדים במערכות חינוך ממלכתיות, אתם מתגייסים לצבא בכל העוצמה, וזה לא עוזר לכם, מתי תבינו שלציונות מלחמה עם הדת?
  20. 19. תנסה, ותגלה ששדדו ורצחו אותך... [לל"ת]
    זאב 04/09/2009 01:38
  21. 18. זה יהודי?
    אשר 04/09/2009 00:50
    יהודי שרוצה למכור את השלטון הניתן לעמו לעם אחר,בעצם מה הוא עושה?נותן להם לגיטימציה לפגוע בנו,זוהי דתם-דין מוחמד בסייף,לא ניסינו את הדברים האלה כבר?2000 שנה בגלות וכמה התבוללות...היהודים רצו להיות תחת השלטון שניתן להם באותה ארץ ולא כיהודים,אלא בעלי לאום ארצם הנכרית ששהו בה.זה עזר?האנטישמיות רק גברה!.
    דרך ארץ קדמה לתורה,ועניי עירך קודמים,אם אינך יכול לתקן הדברים שבעמך,אל תתן לנכרי לעשות את זה,שונא עשו ליעקב,יהודי מצווה לאהוב יהודי,זה דרך ארץ,ואם אין לאדם הערכה של עמו,למרות שזה קשה,הרי התוצאות לא יבאו מעם אחר....רק מעם ישראל שהוא לב העולם....
    נתינת השלטון לעם זר פשוט מבטא אי אפשרות להתמודד,זה הרבה יותר קל לדעת כותב המאמר,אך הרבה פחות יעיל...אני לא בטוח כל כך שכל הערבים כל כך אוהבים אותנו....
    ....
  22. 17. דברים הזויים לחלוטין
    דתי לאומי, בני ברק. 03/09/2009 22:36
    מעולם, אני חוזר, מעולם לא הייתה מדינה על פני האדמה שתמכה כך בדת היהודית, ובמיוחד בישיבות ובלימוד התורה!
    ארה"ב? שם יש חופש דת. שם אברך לא יקבל סכום (אמנם לא גדול אך גפ מכביד על המדינה) כדי שיישב ללמוד את תורתנו הקדושה.
    באף מדינה חינוך פרטי לא מקבל אפילו דולר אחד של תקציב, לא משנה באיזה חינוך מדובר.
    כן, (אחי?) החרדים היקרים, לעיתים המציאות שונה מאיך שמציגים לכם אותה. האטימות הזו, רבש"ע, לא מקרבת אתכם לאבינו שבשמיים אלא מרחיקה אתכם הרחק הרחק ממנו.
    במקום להתעסק בהתחברות לאויבינו הערבים (שבכל ההיסטוריה השפילו, רצחו ורמסו אותנו. שמעתם על המושג ד'ימי? ) תתעסקו בביקורת עצמית.

    למשל- הגזענות האיומה ששורה בכם, חוסר התרבות, וזילות חיי האדם בעיקר בכבישים.

    יום טוב, אוהבכם (עדיין), יהודי שאכפת לו.
  23. 16. תופעה מוכרת
    קבל עם 03/09/2009 21:00
    זו תופעה מוכרת של צורך בהפגנת דעה עצמית, העומדת איתנה מול זרם הדעה הרווח, אוזרת אומץ העוצמה וטוענת: אני אינני חלק מן ה'עוילם גוילם', לי יש דעה מוצקה ומקורית ביותר בענין. וזה בסדר, בהחלט מאפיין אדם חושב, אינטלגנט, הדורש מעצמו לפקוח זוג עיניים ערניות ולבחון שוב את הכל מפרספקטיבה נוספת, ופעמים רבות גם שונה ומדהימה במסקנותיה על כל מה שהיה ברור כל כך, שריר וקיים, ומוצאת- כי הוא כבר לא-כל-כך כזה, ואף מציגה דרך מדהימה לשינוי.

    דא עקא,

    במירוץ אחר החיפוש לזווית מעניינת, שלא נידונה עד כה, ואינה מאפיינת את הזרם הרדוד כל כך של כל ה'עמך' שסביבנו, נשמטות להן עובדות מוצקות וישנות כימי העם אל השוליים, מפנות באבכה את הבמה לדעה מעניינת, קצת מוזרה ובהחלט מושכת ענין.

    העם הערבי, על חרבו יחיה, מה לעשות? כך בירכו אביו. עוד מימי אבותינו כך נקבע כי ישמעאל ויצחק- לא חד הם, ולא יהיו.

    הדת המוסלמית, שעל פי זכרוני קצר הטווח דוגלת ב'דין מוחמד בסיף', ואף אינה מתיימרת אפילו לכנות עצמה כדת רחמים, כי אם דוגלת בחרבה המתנופפת כנגד תולעת יעקב, טבחה רבות בהעם היהודי, רק כאן באתר עצמו נידונו בהרחבה פרעות תרפ"ט:

    www.tog.co.il/he/Article.aspx?id=249

    בזמן שבאירופה אכן נטבחו על קידוש ה' במלחמת העולם השנייה, כיכב השלטון הטורקי- מוסלמי בהצקות נוראות ליישוב היהודי בארץ ישראל.

    לא דו-קיום ולא שלווה נראו כאן בארץ המורעבת, מוכת הגבלות והתעללויות. מושלים כ'אל ג'זאר' (קצב) שקצצו אברי אבותינו, הם אולי אילו שאליהם מתגעגע כותב המאמר, אמנם ה'קצב' שהיה לנו עד לאחרונה כנשיא- אינו ראוי לכהן כראש מדינת היהודים, אך הקצב הישמעלי- לא יהווה אלטרנטיבה.

    צריכים עוד דוגמאות לטבח יהודי על-ידי הערבים, עם צמא דם, לא ידע שובעה?

    לו רצו גדולי ישראל לאמץ את דרכו של רבנו, 'האיש על החומה' היו עושים זאת.

    כרגע, מי שמאמץ את ה'דרך השנייה' הינם קומץ הזוי של מטורפים, הלוחצים ידיו של מכחיש השואה, הצורר (המוסלמי!!!) מטהרן, אותה קבוצה שאנו כל-כך משתדלים להרחיק מעלינו, ולו רק לבדלם מעימנו במישור ההסברתי מול אחינו החילונים.

    משפטים כמו 'ההבדלים המנטליים בינינו לבין הערבים קטנים מאשר אילו שבינינו לבין החילונים' הינם שערורייתיים בכל קנה מידה:

    אכן, שנינו ציבורים המאיימים דמוגרפית על פני אוכלוסיית ישראל, שנינו משיגים בכח הזרוע והפח את מבוקשנו ושנינו טורח כספחת על העם היושב בציון.

    מקסים.

    לא נמצאו עוד נקודות השוואה, בין העידית שבעידית לבין בני המיעוטים? אנו עצמנו יורים ברגלינו, ומשווים את בני המלך ליושבי השטחים??? במה בדיוק אנו דומים להם?

    קשה.

    קשה לקרוא מאמר כתוב בטוב טעם, שזור בדברי גדולים והסטוריה יהודית יפהפיה, שבסופו מושלך חץ מהמם שכזה.

    וכיוון ש'אתרוג' לא משלמים לי על כתיבת מאמרים כגון אלו, אסיים כאן.

    בתקווה כי יבוא משיח צדקנו, אז ייבקע כשחר אורך, ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים.


    באותה עת יתיישבו כל הסתירות כסלע מפוצץ המתחבר לו יחדיו,
    ולא ניאלץ לחפש פתרונות נשברים למצב קטסטרופלי כזה שאכן קיים היום.

    המצוקה- קיימת בדיוק כפי שתיארה הכותב.
    הפתרון המוצע- מנותק לחלוטין.

    לא לכל בעיה יש פתרון, רבות הסוגיות בתלמוד הנחתמות ב'צריך עיון'.

  24. 15. חשיבה יצירתית ונכונה
    צביקה 03/09/2009 19:48
    אני מסכים עם הכותב ולו בכדי שנפסיק לחשוב בצורה מקובעת על האירועים. הגיע הזמן להתחיל לחשוב על פתרון יצירתי לציבור החרדי, לא ייתכן שהשלטונות יתעמרו כל כך הרבה בציבור החרדי.
  25. 14. לסיכום
    עפ"י השקפת גדולי ישראל לדורותיהם 03/09/2009 18:49
    הכתבה היא נפלאה ! יישר כוח ! אבל אין לנו על מי להישען אלא על אב"ש והגאולה האמיתית תהי' רק ע"י משיח צדקינו בב"א. [והעיקר שמצפים בכליון עינים לביאתו וזה יחיש הגאולה, אמן]
  26. 13. גם בפרעות חברון
    רפאל 03/09/2009 18:36
    הערבים הראו כמה הם אוהבים את החרדים. כותב המאמר משכתב את ההסטוריה כרצונו.
  27. 12. דברי הבל ושנאת חינם [לל"ת]
    יעקב 03/09/2009 16:31
  28. 11. ל9 ול-10
    מגיבון 03/09/2009 15:13
    ל9 - מה רע בללמוד על הנכבה, אנחנו פשוט נוסיף לזה כמה פרקים שיתארו את הרדיפה של החרדים בידי הציונים.
    ל-10 - ביום שנהיה 60% לא 90% הפרקליטות ובתי המשפט כבר לא יהיו כאן. לפחות במתכונתם ובעוצמתם הנוכחית.
  29. 10. רק המשיח יגאל אותנו
    ביתרי 03/09/2009 15:06
    ביום שנשתלט על המדינה, גם אם החרדים והערבים יהיו 90% מהציבור בישראל, לא נוכל לשלוט משום שהפרקליטות ובתי המשפט יהיו רק עשרה אחוז מהאוכלוסיה אבל הם ישלטו על כולנו.
    חלאס, תפסיקו לחשוב בדימיונות על רעיונות כאלה. אנחנו בגלות ורק המשיח יגאל אותנו מהמצב.
  30. 9. בדיחה
    איסר, בני ברק 03/09/2009 15:04
    ומה נעשה כשהערבים ימ"ש יחייבו אותנו ללמוד על הנכבה בספרי הלימוד שלנו?
  31. 8. הנחות יסוד שגויות?
    אחד מאיזה עם? 03/09/2009 14:56
    כותב המאמר צודק בהחלט, לולא התמיכה החרדית, המדינה לא היתה קמה. החרדים חיו עם השכנים הערבים באופן נפלא עד שבאו לכאן הציונים ושבשו את כל האיזור. כשם שלא נזקקנו לשירותי המילואים שלכם במשך אלפיים שנה בארץ ישראל, אנו נהיה מוכנים לוותר עליהם גם להבא.
    את הרדיפה והסבל והבוז שהחרדים סובלים מהחילונים מידי יום הם בודאי לא יספגו מהערבים.
  32. 7. יש סיכוי, ואני בעד
    יאיר 03/09/2009 14:56
    יש לי בעיה עם שותפות שלטונית עם הערבים, אבל מדובר כנראה בערביי ישראל שרוצים לכלותינו קצת פחות מהפלשתינאים.
    ולמי שחושש משלטון חרדי: שורו הביטו וראו, כיצד מתנהלים ראשי הערים החרדיים. איזה קידוש השם. איזו התנהלות מקצועית.
    מישהו זוכר שביתה אחת בתקופתו של ר' אורי לופוליאנסקי?
    גם לאלה שיקפצו ויטענו כי יש התנהלויות לא נכונות. אין ספק, תמיד יש תלונות על כל אדם. גם על ר' אורי היו תלונות, אבל ההתנהלות היתה מקצועית ומכובדת.
    אלא מאי? מהרסייך ומרחיבייך ממך יצאו. ברגע שננסה לתפוס את השלטון, יתחילו המלחמות: מי יהיה ראש הממשלה: ליצמן? פרוש? גפני? אלי ישי? אריאל אטיאס? אולי אריה דרעי? אולי מנחם כרמל?
    כל עוד זו ההנהגה הפוליטית, יהיה קשה להשתלט על הממשלה. אבל תסמכו על אורי לופוליאנסקי או אריה דרעי, שביחד יצליחו להשתלט גם מוקד הכוח הזה, בדרך לכיבוש השלטון.
  33. 6. הנחות יסוד שגויות
    עוד אחד מן העם 03/09/2009 14:43
    כל מה שכותב המאמר אומר הוא שהחרדים נתנו את השלטון לציונים הכופרים והם כפויי הטובה האלה מסרבים להכנע לתכתיבים של הציבור החרדי.
    ובכן. המדינה קמה בשל פעולתם הנמרצת של הגופים הציוניים שאגודת ישראל ההיסטורית סרבה לקחת בהם חלק. בנוסף המדינה מתחוזקת על ידי דמם של חיילי צה"ל בשעה שהחרדים ממיתים את עצמם באהלו של פח הזבל השרוף.
    וחוץ מזה. נניח שתצליחו אתה באמת רוצה לחיות במדינה שנשלטת על ידי השכנים? תסתכל ימינה ושמאלה ותחשוב שוב. אחרי שתתחרט אנחנו, משרתי המילואים שקברנו חלק מחברינו שנהרגו בהגנה על המדינה נמשיך לסחוב אותך על גופותינו.
  34. 5. ומה אומרים הרבנים
    ברוך 03/09/2009 13:49
    נכון שהציונים חרחרו ריב והתעמתו והתגרו בגויים כולם ובמוסלמים בפרט אבל עכשיו יש משקעים... וגם החרדים הם לא בדיוק קבוצה הומוגנית ובכל זאת מה אומרים גדולי הדור?
    זה דבר שבודקים לפני שכותבים אבל אישית אני בעד ובתנאי שיתנו גדולי הדור ברכתם ואני מצטרף
  35. 4. האם זה ריאלי?
    ברוך צבי 03/09/2009 13:41
    אני מסכים עם כל מילה, אבל לא בטוח שזה ריאלי.
  36. 3. מפחיד וצודק
    ציפי 03/09/2009 13:25
    לא בדיוק רוצה את אחמד טיבי ראש ממשלה, אבל מסכימה עם הקונספט
  37. 2. כל מילה נכונה
    אחד מן העם 03/09/2009 13:02
    יאללה צאו לדרך
  38. 1. לא ריאלי, בגלל:
    חרד 03/09/2009 11:43
    בגלל שהחילונים כולם רוצחים בפוטנציה, ברגע שמאבדים שליטה.
    ואל תקפצו אל ההכללה, אברהם אבינו ע"ה הוא זה שעשה את ההכללה, והוא ידע למה: רק אם אין יראת ה' והרגוני.

    בקוצור, לא ריאלי, כי החילונים ירצחו את שניהם ביחד: הערבים עם אחיהם החרדים. ושיהיה ברור: גם את היפי נפש והחרדים הלקקנים למיניהם.

    יש אולי סיכוי כזה, הכי פשוט והכי ידוע:
    להפוך למדינה ה51 של ארה"ב.

    פתרון פשוט זה כבר מזמן נדחה על הסף, אך ורק בגלל השחצנות של החילונים.

    הפתרון האמיתי: ביאת המשיח, אז יהפוך כל העולם למתוקן בשלימות!
    ושלחילונים יהיה ברור: או שיהפכו אז לחרדים, או שימותו. ואני לא מקלל. הנביאים כבר אמרו את זה. והם ידעו שזו ברכה ולא קללה.