שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

החרדים 'ירוקים'? ירוקת בגינה

החרדים 'ירוקים'? ירוקת בגינה

לרגל האביב, מגישה 'טוג' 10 טיפים לבני המזל שבינינו, שזכו לחלקת גינה בין הררי ערימות הבטון והבנייה המגובבים זה על זה ביישובים החרדיים. טיפוח הגינה שמסביב - ירוק בעיניים

שירות מערכת 'טוג', ה' באייר תש"ע - 19/04/2010 11:09
המגמה הירוקה סוחפת את הרחוב החרדי? קבלו מספר טיפים לשמירה על החלקה הירוקה, אם השגתם אחת כזו...

האביב כבר כאן ומביא עמו תקופת פריחה והתחדשות, אז למה לא לנצל את הפריחה ולהתחדש בגינה האידיאלית, זו שתמיד חלמתם עליה ושגם תהיה מתוכננת נכון? ד"ר גן ממליץ לנצל את האביב לטובת ניצול מרבי של החלקה הקטנה שלכם, ומציג 10 טיפים לגינה מחודשת:

1.    הערכה מחודשת:
האביב הוא זמן מצוין להעריך מחדש את שטחי הגינון בגינה: בדקו אפשרויות לצמצום שטחי דשא, במיוחד לאור העלייה במחירי המים ועקב חורפים ללא כמויות מספקות של גשם.
פתרון אפשרי: מעבר לחיפויי קרקע- טוף, שבבי עץ או חלוקי נחל.

2.    בדיקת מערכת ההשקיה:
לקראת חודשי הקיץ החמים, וודאו את תקינות מערכת ההשקיה: כדאי להפעיל את המערכת על מנת לגלות סתימות, לפתוח את הסופיות שבקצה המערכת ולאפשר למים לנקות את קווי ההשקיה, לנקות את המסננים המצויים בתחילת כל צינור.
במידה ועד כה גינתכם התנהלה ללא מערכת השקיה, כדאי ומשתלם לשקול התקנת מערכת שתתאים לדרישות הגינה ותוביל לחסכון במים ומאמץ, שכן ההשקעה תחזיר את עצמה .
מערכת ההשקיה []

3.    הכנת השטח לשתילת עונתיים וירקות:
החורף הסתיים ועמו גם חזותם היפה של הצמחים העונתיים ותפוקתם של ירקות העונה. הגיע הזמן להכין את הקרקע לעונה הבאה: מומלץ לקלטר (לאוורר) את האדמה, לפזר דשן (בהתאם להוראות היצרן), ולהפוך את האדמה בשנית. פעולה זו חיונית לאוורור ושיפור מבנה הקרקע ומרווחת את ההשקיות.
הוינקה []

4.    מה לשתול?
לאחר הכנת הקרקע, יש להכין את הצמחים העונתיים. מומלץ לשתול: טגטס, ציניה, קוסמוס מנוצה וכמובן את הוינקה (בתמונה), שמאריכה פריחה משאר העונתיים הקיצים. בכל הנוגע לירקות קיציים, מומלצים: תירס, חמנייה, עגבנייה, חציל, פלפל, אבטיח, מלון, מלפפון.

גיזום  

5.    גיזום רב שנתיים:
האביב הוא גם הזמן לביצוע איזון בשלד הוותיק של העצים והשיחים ירוקי העד. ניתן לעשות זאת על ידי גיזום, אשר נועד לחדש את הנוף ולרענן את סביבת הענפים, על-ידי הסרת ענפים יבשים ומיתון הצפיפות בחלק הפנימי של העץ (במיוחד בעצי פרי). הגיזום גם מאפשר הקפדה על צורת הצמח (בשיחים המשמשים כגדר חיה).

6.    צמחי תבלין:
צמחי תבלין מוסיפים לא רק טעם במטבח אלא גם ריח וצבע בגינה. רבים מהם הם רב שנתיים עשבוניים לכל דבר ויכולים להשתלב מצוין עם רב שנתיים פורחים אחרים. רוב צמחי התבלין זקוקים לאור רב והקיץ הוא העונה המועדפת עליהם. השקיה סדירה תספק לכם תוספת מעניינת לסלטים ותבשילים וכמובן כוס תה צמחים מרענן גם חורף הבא.

צמחי תבלין []

7.    באווירה ים תיכונית:
לאחרונה מתחזקת המגמה של שילוב צמחים המשדרים אווירה ים תיכונית = צמחים בעלי עלים קטנים ו/או גלדנים. המראה שנוצר משילובים אלה הוא מראה טבעי וארצישראלי.
צמחים אלה לרוב נחשבים בעלי צריכת מים נמוכה יחסית וניתן לשלב קבוצות צמחיה מגוונות כגון: עונתיים, עשבוניים רב שנתיים, דגניים ודומיהם, שיחים ועצים.

8.    ציפורים בגינה?
אחת החוויות המעניינות שניתן לצור בגינה, היא למשוך ציפורים ולשלבן בחצר ביתנו. מעבר לקולות החדשים שמתווספים לגינה, הציפורים גם מגינות עליה מפני מזיקים שונים שמהווים חלק בלתי נפרד מהתפריט שלהן. שתילת צמחים בעלי תמורה אשר מושכת ציפורים (אבקה/פירות/זרעונים) תמשוך לגינה שלכם אורחים בעלי כנף.

ציפורים בגינה []

9.    נצל את הצל!!
אזורים מוצלים בגינה מזמנים לנו אתגר, שכן, רוב הצמחים הפורחים זקוקים לשעות אור רבות. אמנם ייתכן והצמחים יפתיעו אותנו ויפרחו מעבר למצופה, אך ברוב המקרים פריחתם תהיה קצרה ופחותה או שלא ייקלטו כלל. שלוש התוצאות הללו מושפעות באופן ישיר מעונות השנה, שכן כמות של שעות אור בחורף קטנה בהרבה מזו שבקיץ. כדאי להתאים לצל צמחים אשר דרישת האור שלהם אינה גבוהה ולנצל את האביב, בו שעות השמש מתארכות.

10.    רב שנתי זה לכל החיים?!
צמחים רב שנתיים הינם על פי רוב צמחים בעלי מחזור חיים של שנתיים ויותר. ישנם רב שנתיים עשבוניים מאריכי חיים כמו האגפנתוס והדיאטס ואחרים קצרי חיים כגון העדעד הקנרי.
בעונות ללא פריחה, רב שנתיים רבים מציעים עלווה יפה, ובעונה המתאימה מציעים גם פריחה מרהיבה. הרב שנתיים שורדים במשך כל השנה, אך ייתכן ובעונה מסויימת יזכו למראה יפה וחיוני בעוד ובעונה אחרת ייראו סובלים.