יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

פרק י': ארבע הדחיות

פרק י': ארבע הדחיות

בפרק חתימת הסדרה מפרט יחיאל בראון את ארבע הדחיות האפשריות בשנה היהודית: "בט"ו תקפ"ט אחר עיבור עקור מלשרוש", הבנתם? לא הבנתם. קראו

יחיאל בראון, כ"ג בניסן תש"ע - 07/04/2010 14:15
מן הראוי היה שא' של ר"ה יחול תמיד באותו היום בו חל המולד של חודש תשרי, אך חז"ל קבעו שבארבעה אופנים ידחה א' דר"ה (רמב"ם הלכ' קידוש החודש פ"ז), ואלו הם:

א. לא אד"ו ראש = א' דר"ה לא יכול לחול בימים א.ד.ו. בשבוע, שאם חל המולד בימים אלו הוא ידחה ליום שאחריו. (רמב"ם שם ה"א)

ב. מולד זקן בל תדרוש = דהיינו שאם המולד חל מהשעה 12 בצהרים ומעלה, אזי ר"ה ידחה. (רמב"ם שם ה"ב)

ג. ג"ט ר"ד בל מלעקור בשנה פשוטה גרוש = אם המולד חל ביום ג' משעה ט' ור"ד חלקים ומעלה (דהיינו שעה 3 לפנות בוקר 11 דקות ו6- חלקים) והשנה היא שנה פשוטה, א' דר"ה ידחה ליום ה'. (רמב"ם שם ה"ד)

ד. בט"ו תקפ"ט אחר עיבור עקור מלשרוש = דהיינו שאם המולד חל ביום ב' משעה ט"ו ותקפ"ט חלקים ומעלה (שעה 9 בבוקר 32 דקות ו-13 חלקים) והשנה שעברה היא שנה מעוברת, א' דר"ה ידחה ליום ג. (רמב"ם שם ה"ה)

  (ועיין בספר שקל הקודש להגר"ח קנייבסקי שליט"א, פרק ז', בטעם דחיות אלו באריכות)

אופן דחית א' דר"ה מהיום הראוי לו, דהיינו יום המולד, הוא ע"י הוספת יום לשנה החולפת. הוספה זו נעשית בחודש חשון שע"פ סדר החודשים היה צריך להיות חסר, דהיינו כ"ט יום, וע"י ההוספה יהיה ל' יום, והשנה הופכת להיות שנה שלמה.

ולפעמים כשאין צורך לדחות, אולם בשנה הקודמת נדחה א' דר"ה צריכים אנו להחסיר יום כדי שא' דר"ה יחול ביום המולד, וזאת נעשה ע"י החסרת יום מהשנה החולפת. חיסור זה נעשה בחודש כסלו שע"פ סדר החודשים היה צריך להיות מלא, דהיינו ל' יום, וע"י החיסור יהיה כ"ט יום, ואז השנה היא שנה חסרה.