יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

בריאות מייד אין צ'יינה

בריאות מייד אין צ'יינה

ג'ינג'ר, פלפל אדום, דייסה וציפורן; הישר מן הרפואה הסינית לחורף בריא ומרווה

נ. בת מנחם ב' בחשון תש"ע - 20/10/2009 21:07

אחד הטרנדים היותר פופלריים בתקופתנו הינו ה'רפואה הסינית', זה נשמע מסתורי משהו, פלאי ודי מיסטי, למרות שרבים מן העקרונות המנחים אותה, אשר מתווים דרך פעולה שמהווה השתלבות הרמונית עם הטבע שטבע הקב"ה בעולמו, נאמרו על-ידי הרמב"ם ומהווים את הבסיס לרבות מן ההלכות אשר ניתנו לעם-ישראל עם קבלת התורה לפני אלפי שנים.


ההסטוריה הסינית אומרת כי הוגי הדעות הסינים ידעו להתאים את אורח חייהם לטבע ולעונות השנה המתחלפות. בספר "הרפואה הפנימית של הקיסר הצהוב ", Huang Di Nei Jing , אחד הספרים העתיקים בעולם, המתעד שיחות בין הקיסר הצהוב לבין רופא החצר שלו, ניתן לקרוא את ההמלצות הבאות להתנהלות בחורף:

"את שלושת חודשי החורף מכנים ברפואה הסינית תקופה של סגירה ואיחסון... על האדם לפרוש מוקדם בלילה למיטתו ולהתעורר מאוחר, לאחר זריחת השמש.
על האדם להימנע מקור ולחפש את חיק החום. אל לו להזיע על פני העור והוא צריך להשתדל שלא לנשום את הקור.כל זאת בהרמוניה עם נשימת ואקלים החורף." (פרק א' פסקה 2)


על פי תפיסה זו, עונת החורף היא תקופה פסיבית, תקופה של מנוחה ורגיעה, של האטת הקצב,הגוף עובר תהליכי ניקוי, אגירה וחידוש (בדומה לבעלי החיים הנכנסים לתרדמת חורף). מומלץ ללכת  לישון מוקדם ולשמור על חום גוף, כדי למנוע  בזבוז של אנרגיה שיכול להוביל לחדירת קור פנימה  שיגרום להצטננות ומחלות.


אריאלה בגון, מוסמכת לרפואה סינית בקופ"ח לאומית, מגישה טיפים לעבור את החורף בשלום מהרפואה הסינית.

תזונה לימים הקרים

המזון יהיה חם, מבושל, בישול ממושך על אש קטנה, כדי לאגור אנרגיה.זה מחזק את מערכת החיסון

התיבול לא יהיה חריף מדי כדי למנוע פתיחת הנקבוביות וכניסת קור חיצוני. הטעמים  המומלצים  הם המלוח והמר  כי הם  מכווצים, מניעים  את האנרגיה  פנימה, כדאי להוסיף ג'ינג'ר, ו פלפל אדום לחימום המנה.

Daniel Dreifuss
  [צלם]

המזונות המועדפים: מרקים, תבשילי קדירה, דגנים מלאים (בעיקר דוחן וכוסמת) , דייסות (שיבולת שועל), קטניות, דגים, עופות, ירקות שורש, ירקות כתומים,  סלק, כרישה, בצלים , פירות יער כהים מיובשים וערמונים קלויים.

חשוב להקפיד על שתייה מספקת למרות שאין  תחושת צמא, רצוי חליטות צמחים עם קינמון, ג'ינג'ר, הל , ציפורן.


חימום הגוף

לחימום כפות רגליים קרות ניתן לטפטף מספר טיפות שמן ציפורן על הגרביים או בתוך הנעליים.

יש להקפיד לכסות את הגוף באזור הצוואר, גב עליון ושכמות כדי למנוע פלישת  קור פנימה, ואת כפות הידיים ורגליים למניעת בריחת חום החוצה.
רצוי לחמם את המיטה בעזרת כריות  חימום במיקרוגל .


ואם בכל זאת התקררנו?


 מרק עוף  ידוע כ"אנטיביוטיקה של הטבע", מרק דלעת יעזור להוציא ליחה מהראות

 סירופ ממיץ בצל ודבש יקל על השיעול היבש

 חליטת מרווה, טימין, אניס וקמומיל יקלו על שיעול לח.

 פעילות גופנית מתונה תאפשר זרימת אנרגיה חיונית בכל הגוף

 להקלה על צוואר תפוס ניתן לחתוך פרוסות ג'ינג'ר טרי, לטבול מגבת במים חמים, לסחוט, להכניס את פרוסות הג'ינג'ר פנימה ולגלגל.לעסות בחוזקה בתנועות סיבוביות את האזור התפוס, להתכסות ולנוח.

Liron Almog
  ג'ינג'ר סיני[צלם]


חורף בריא שיהיה לכולנו!

המידע באדיבות אריאלה בגון, מוסמכת לרפואה סינית בקופ"ח לאומית

  1. 1. כתבה נחמדה....
    גילי 20/10/2009 23:39
    רק שאני לא מבינה... אנחנו בימים שאפילו בקיץ לא היה כזה חם.... איפה החורף? שיבוא כבר מהר!!!