יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

טיולי בין הזמנים: להקדים רפואה לזק"א

טיולי בין הזמנים: להקדים רפואה לזק"א

שנתיים אחרי 'בין הזמנים' השחור' של תשס"ז, גבתה העונה הנוכחית את חייהם של כמה מטיילים. נסיונות נעשים לגרום לה להסתיים באורח בטוח יותר. וגם: 'עשרת הדברות' של זק"א למטייל

נ. ליברמן ט"ז באב תשס"ט - 06/08/2009 08:53

עונת בין הזמנים הנוכחית, נפתחה ברגל שמאל, נסיונות קדחתניים נעשים על מנת לסיימה בעז"ה על שתי רגליים בריאות ושלימות; האסון הראשון שהתרחש היה מותו הטראגי של הילד יעקב שלמה יעקובוביץ' בן ה-12 מביתר עילית, אשר מעד והחליק אל תוך נחל שניר שבגליל העליון במסגרת טיול כיתתי שערך המוסד בו למד, תלמוד תורה "מאה שערים", כשמיד, שבועיים לאחר מכן, ניתך אסון נוסף: עם פטירתו של הבחור מבית שמש, אפרים נחמן גבאי, בן ה-15 שטבע למוות בעת רחצה בחוף הנפרד בטבריה של ימת הכנרת, למרות אזהרות המצילים לבל ירחק לשחות.

אסונות אלו עמדו להציב את בין הזמנים של תשס"ט בסימן של התקופה המקבילה בתשס"ז, אשר כונתה אז 'בין הזמנים השחור', במהלכה, בתוך שבועיים בלבד, שיכל עולם הישיבות שבעה מבניו, בין סיום 'זמן קיץ' לתחילת 'זמן אלול': גם אז טבע למוות בחור ישיבה באותו החוף הנפרד בטבריה, תלמיד ישיבת טשעבין התייבש למוות בנחל צאלים ומקרה המוות שאירע בנחל עמוד, כשאת התקופה השחורה חתם המקרה הטראגי, בו מצאו את מותם ארבעת תלמידי הישיבה אשר יצאו לטיול בנגב, ממנו לא שבו.

עם כל הטרגדיה שבדבר, אולי בשל מקרים קשים אלו, הסתיימה בשנה שעברה עונת בין הזמנים של תשס"ח ללא הרוגים בעקבות טיולים, כי אם סומנה באירועי חילוץ שהסתכמו בפגיעות קלות של התייבשות, בדרך כלל. פניות רבות שוגרו בעקבות האסונות אל בחורי הישיבה, בן נעשה מאמץ רב לחשוף אותם באמצעות פעילות הסברתית אל הסכנות הטמונות בטבע, אליו הם מתפנים רק בשבועיים בשנה, ואינם מודעים מספיק לאופן הבטוח להישרדות לצידו.

   




בשנה הקודמת ניתן האות לפתיחת מסעי ההסברה שנערכו על ידי גופי החילוץ וההצלה, וארגון זק"א בראשם בקרב אוכלוסיית הנערים ומשפחותיהם, ואכן, בין הזמנים של שנה זו (תשס"ט) הסתיים בס"ד ללא הרוגים.

השנה, למרות שהוברר כי אסון הטביעה בחצבאני לא נגרם כתוצאה מרשלנות, ובעקבות מקרה מוות שני שהתריע בפני קיץ קטלני נוסף, וכן אירועי חילוץ שזק"א נקרא לטפל בם בנחל אוג ובנחל דרגות, פתחו זק"א בהיערכות מיוחדת לקראת התקופה, שאורכה: 14 יום, במהלכה פונים זק"א אל ה'חברה' הצעירים הפונים אל הטבע, ומדריכים אותם כיצד בדיוק עליהם לעשות זאת.

ההיערכות מתפרשת בשני מישורים: האחד - הסברתי והשני - אופרטיבי וכולל הקמת מוקדי הרשמה ליוצאים לטיול, בם יותירו את פרטיהם, על מנת לאפשר חילוץ מהיר וממוקד בשעת הצורך, שלא תבוא.

זק"א הפיצו מנשר, בו הם כוללים את עשר העקרונות לטיול בטוח. לדברי חיים וינגרטן, מנהל מחלקת המבצעים בזק"א - אם ייושמו במלואן - אנשי הצוות יהיו, בעז"ה, משוחררים מעבודה.

   

 

עשרת העקרונות לטיול שניתן לשוב ממנו בשלום

 

מפה
לא יוצאים לשטח בלי מפה. המפה האולטימטיבית היא מפת סימון שבילים שקנה המידה שלה הוא 1:50,000 (ס"מ אחד במפה מקביל לחצי ק"מ בשטח).
לא די בהחזקת מפה, יש לדעת לקרוא אותה, את זה לומדים בעיון מראש (ישנם ספרים שמסייעים ללמידה) ומתרגלים בשטח בחברת מדריך מקצועי בעל נסיון רב.
כבר נתקלתי במטייל שהחזיק את המפה הפוך!

 

עונה
בקיץ מטיילים באזורים קרירים, מסלולים קצרים , ומוצלים.
במדבר יהודה מטיילים בחורף (לא בימים מעוננים).

 

ביגוד
בגדי שבת נועדו לשבת. לשטח יוצאים בבגדים בהירים, קרים/חמים (ע"פ העונה, ובהתחשב ביום/לילה), מאווררים (גם בחורף!), נעלי הליכה בשטח (לא סנדלים ולא נעלי עקב).

 

ציוד
מים, חובה 4 ליטר לאדם ליום הליכה רגיל, להליכה מאומצת יש לקחת יותר. אין לסמוך על מעיינות בשטח, לעולם לא נדע מראש האם הם במצב ראוי לשתיה).
כובע חובה.
אוכל, קל ומשתמר בחום ובטלטולי הדרך (רצוי לחם, עוגות ושאר מיני פחמימות).
נייר טואלט, ושקית אשפה לאיסוף הלכלוך. נא השאירו את הטבע לבאים אחריכם ממש כפי שרציתם לקבלו אתם.
סוללה רזרבית לסלולארי (ולפנס) חובה. נסו להמעיט בשימוש בסלולארי, בחום הקיץ הסוללה פורקת מהר, השאירו אותה טעונה למקרה חירום.

 

הדרכה
יש לצאת עם מטייל מנוסה, כלומר אדם אחראי שעשה את המסלול בעבר.
מדריך מנוסה רק יעצים את החויה. בשטח צריך להבין מה רואים ולא רק לראות.
הצמחיה, סוגי האדמה, השכבות הגיאולוגיות וההיסטוריה, הם אלו שעושים את הטיול.

 

פרטים
לפני היציאה לטיול יש להשאיר את פרטי הטיול בידי מי שנשאר בבית. כך ידעו לחפש אתכם אם לא שבתם בזמן.

 

מסלול
מסלולים ארוכים אינם בהכרח יותר יפים.
מסלול ארוך מתאים למי שעשה כמה וכמה קצרים.

 

גיל
ילדים ומבוגרים זקוקים למסלולים ואתגרים שונים. התייעצו עם מי שעשה את המסלול לגבי הגיל המומלץ.

 

מצוקה
נראה לכם שאיבדתם את המסלול? עיצרו במקום והזעיקו עזרה. אל תנסו להתקדם פן תאבדו עמוק יותר.
אם זה לא רחוק והיום עודנו ארוך, עלו למקום גבוה, אם לאו אל תזוזו.
אם מישהו נפגע הישארו לידו. אל תלכו לבד להזעיק עזרה.

 

טלפון
המוקד שלנו זמין 24 שעות בטלפון 1220 ללא כוכבית, אל תהססו להתקשר, אנו נחבר אתכם מיד לאחד מהמחלצים שלנו שעומדים בכוננות.
בשיחת הטלפון ננסה להבין היכן אתם (מהיכן יצאתם בבוקר, לאיזה כיון הלכתם, מהי הנקודה האחרונה בה הייתם בטוחים במיקומכם).
כמה מים יש לכם, וכמה טעונה הסוללה.
אנו ננסה לחבור אליכם בשטח, לעיתים נבקש שתדליקו מדורה קטנה כדי לסמן את מיקומכם (אל תשכחו לכבות אותה).
אם צריך נזעיק את יחידות החילוץ, משטרה או חיל האויר. אין צורך להתקשר לכל מיני גורמים ולבזבז את הסוללה, תשאירו אותה כפי שהיא ודברו איתנו.

 

(מתוך מנשר שמפיץ זק"א בימים אלו במסגרת ההיערכות לבין הזמנים בטוח, פרויקט 'ותחזירנו לשלום')