יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

מקומון

ניר ברקת הגיש את הערותיו לתוכנית המתאר

החזון של ניר ברקת: ירושלים תהפוך לעיר הירוקה בארץ

אבי משה י"א באייר תשס"ט - 05/05/2009 15:44
ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, הגיש היום (ג') את הערותיו לתוכנית המתאר של ירושלים לוועדה המחוזית לתכנון ולבניה. מטרת התוכנית להנחות ולהתוות את פיתוח העיר בעשורים הקרובים. התוכנית הוכנה על-ידי צוות מתכננים שכלל כ-25 אדריכלים ומהנדסים ותכנונה החל בתקופת כהונתם של ראשי העיר הקודמים, אהוד אולמרט ואורי לופוליאנסקי.
 
בעירייה מציינים, כי תוכנית המתאר האחרונה הופקדה בשנת 1959, ולמעט תוכניות שכונתיות זוהי התוכנית המקיפה ביותר בחמישים השנים האחרונות בעיר.
 
"תוכנית המתאר היא חלק חשוב מתוכנית אסטרטגית לעיר לשנים הבאות", אומר ראש עיריית ירושלים. "מאז כניסתי לתפקיד עמלנו רבות להכניס בה התאמות אשר ישקפו את החזון שלנו לעצירת ההגירה השלילית מהעיר ולפיתוחה הכלכלי באופן מואץ בשנים הבאות. בהתאם לכך התוכנית החדשה כוללת דגשים חשובים לדיור בר השגה לצעירים, לפיתוח מזרח העיר, לבניה ירוקה, ולפיתוח תחומי התיירות והתעסוקה". 
 
ראש העיר הודה לממלא-מקומו ומחזיק תיק התכנון והבניה קובי כחלון, לסגניתו ומחזיקת תיק התכנון ואיכות הסביבה נעמי צור ולמהנדס העיר אדריכל שלמה אשכול על העבודה הקשה אשר הביאה לתוצאה משביעת רצון שתשפיע בשנים הקרובות על קידום העיר.
 
הערותיו של ברקת לתוכנית המתאר, כוללת שורה ארוכה של רעיונות לקידום העיר בשנים הבאות:
דיור בהישג יד לצעירים: התכנית מעודדת בהתאם לחזונו של ראש העיר פתרונות למגורים אשר יאפשרו לצעירים ירושלמים מכל המגזרים, כמו גם לצעירים שלומדים במוסדות ההשכלה הגבוהה בעיר, לרכוש או לשכור דיור בר השגה, ולהקים את ביתם בירושלים. הכוונה היא להקצות בפרויקטים גדולים המיועדים למגורים חלק מהדירות כדיור בהישג יד.
 
פיתוח מזרח העיר: תוספת של  13,550 יחידות דיור לתושבי מזרח העיר, כאשר עד לשנת 2030 יהיו זמינות לבנייה כ-10,000 יחידות דיור (70% מהסה"כ), כאשר התוספות המשמעותית הן בשכונות א-טור (כ-1,500), בית חנינא - שועפט (2,500 יח"ד), תל עדסה (2,000 יח"ד), ג'בל מוכבר (2,500 יח"ד), מרכז העיר המזרחית (750) הסדרת תשתיות, ועוד.
 
שטחים פתוחים:התכנית מעגנת חמישה פארקים מטרופולינים המקיפים את העיר ברצועה ירוקה המאפשרים פעילויות פנאי ונופש מגוונות כגון: ספורט אתגרי, אזורי פיקניק, אגם, מסלולי טיולים וכו'. כמו כן מתוכננים כ-43 קילומטר של מסלולי אופניים בשטחים הפתוחים סביב העיר. התכנית מגדירה היררכיה שטחים פתוחים ברמות שונות בעיר ומסמנת פארקים מטרופולינים (16,000 דונם), פארקים עירוניים (7,000 דונם), פארקים רובעים (1,300 דונם), פארקים שכונתיים (1,600 דונם) וגינות שכונתיות (2,300) דונם. בכך מאפשר מגוון רחב של פעילויות ושימושים בשטחים הפתוחים לכל האוכלוסיות, באזורי המגורים, העסקים והפנאי.
 
בניה ירוקה: עיריית ירושלים תוביל את מימוש חזון הבנייה הירוקה בישראל. בהוראות התוכנית ישנה הוראה לשילוב בניה ירוקה (פאנלים סולאריים, מתקני מחזור מים, גגות ירוקים ועוד) במבני ציבור, מסחר, לתעשייה, מלונאות ומגורים. בקרוב תפורסם חוברת הנחיות בנושא לתושבים, לאדריכלים וליזמים. הצוות הירושלמי יעבוד יחד עם גורמים נוספים בארץ ובעולם לקידום נושא חשוב זה.
 
שימור ומורשת:התכנית קובעת את גבולות העיר ההיסטורית הכוללים את השכונות והמבנים שנבנו עד שנת 1948 ובכך משמרת את נכסיה התרבותיים והתיירותיים. במקביל, נעשית עבודת סקירה מקיפה על כרטסת השימור במטרה לעדכנה ולפרסמה לציבור הרחב.
 
תיירות ומלונאות: תכנית המתאר מגדירה ארבעה אזורים מוטי תיירות תרבות ופנאי הכוללים את העיר הקדומה והעתיקה, האגן הסובב את העיר העתיקה, מרכז העיר, שכונת עין כרם, מתחם רכס ארמון הנציב ושכונת ליפתא. אזורים אלו מעודדים צמיחה תיירותית משמעותית ומחייבים תשתיות.
 
תעסוקה ותעשיה:בתכנית הובאו פתרונות לכמאה וחמישים אלף מקורות פרנסה בתחומי ההי-טק, השכלה גבוהה, ביו-טק ועוד, בארבעה אזורי תעשיה חדשים. בנוסף, יתאפשרו שימושים נוספים באזור התעשייה גבעת שאול, שילוב של מכללות טכנולוגיות ומוסדות להכשרה תעסוקתית בקרב האוכלוסייה החרדית.