יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

היום: פסח אייר?

מיתוס רב זרועות אודות פירוש שמו של יום פסח שני; אף לא אחד התכוון שייקרא כך משום שהינו 'שני' לפסח הראשון אלא מסיבה שונה לגמרי. יש לכם טעות!

נ. ליברמן, י"ד באייר תש"ע - 28/04/2010 12:09
שמו של פסח שני נגזר מן התאריך, בו הוא חל, ולא משום היותו שני ל'פסח ראשון'.

פסח שני, מועד ההשלמה להקרבת קורבן פסח בטהרה על ידי מי שהיה אנוס ולא יכול היה להקריב את קורבן הפסח עם כלל עם ישראל בתאריך המיועד: יום י"ד בניסן, קרוי כך על שם קביעת מועדו בי"ד באייר, שהוא החודש השני למניין החודשים על פי התורה.

בפסח שני יכולים להקריב מי שהיו טמאי מת, או בדרך רחוקה (מחוץ לעזרה של בית המקדש) או קטן שהגיע לחיוב מצוות לאחר י"ד בניסן ולפני י"ד באייר, וכן גר שהתגייר בתקופת זמן זו, ולא יכלו להקריב את קורבן הפסח בטהרה עם כלל עם ישראל.

משום שביטול מצוות עשה של הקרבת קרבן פסח במועדו, משמעותו - כרת, נתנה התורה אפשרות נוספת להקרבת הקורבן למי שהיה אנוס, אף על פי שמעיקר הדין לא היה חייב להשלים, משום ש'אנוס רחמנא פטריה'.

פסח שני נקבע עקב מסירות נפשם של מי שהיו טמאי מת (נושאי ארונו של יוסף, או מי שנטמאו למת מצווה) בשנה השנית לצאת עם ישראל ממצרים (ב'תמ"ט) אשר באו אל משה רבינו בשאלת 'למה נגרע', ולא נזכה לקיים מצוות עשה של קורבן פסח.

עקב מסירות נפש זו, העניק הקדוש ברוך הוא את הזדמנות פסח שני, כפי שמפרטת התורה בחומש במדבר, פרק ט', פסוקים ו', ז', ט'- י"ב:
וַיְהִי אֲנָשִׁים, אֲשֶׁר הָיוּ טְמֵאִים לְנֶפֶשׁ אָדָם וְלֹא יָכְלוּ לַעֲשֹׂת הַפֶּסַח בַּיּוֹם הַהוּא; וַיִּקְרְבוּ לִפְנֵי מֹשֶׁה וְלִפְנֵי אַהֲרֹן בַּיּוֹם הַהוּא. וַיֹּאמְרוּ הָאֲנָשִׁים הָהֵמָּה אֵלָיו אֲנַחְנוּ טְמֵאִים לְנֶפֶשׁ אָדָם, לָמָּה נִגָּרַע לְבִלְתִּי הַקְרִיב אֶת-קָרְבַּן ה' בְּמֹעֲדוֹ, בְּתוֹך בְּנֵי יִשְׂרָאֵל...  וַיְדַבֵּר ה' אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לֵאמֹר: אִישׁ אִישׁ כִּי יִהְיֶה טָמֵא לָנֶפֶשׁ אוֹ בְדֶרֶךְ רְחֹקָה לָכֶם, אוֹ לְדֹרֹתֵיכֶם, וְעָשָׂה פֶסַח, לַה', בַּחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם, בֵּין הָעַרְבַּיִם יַעֲשׂוּ אֹתוֹ: עַל-מַצּוֹת וּמְרֹרִים יֹאכְלֻהוּ לֹא יַשְׁאִירוּ מִמֶּנּוּ עַד בֹּקֶר וְעֶצֶם לֹא יִשְׁבְּרוּ-בוֹ; כְּכָל חֻקַּת הַפֶּסַח, יַעֲשׂוּ אֹתוֹ."

בזמננו,מאחר שחרב המקדש ובטלו הקורבנות מצויין יום י"ד באייר - פסח שני במעט מענייני יום טוב, אין אומרים בו תחנון, ויש הנוהגים לאכול בו מצה שנותרה מפסח, לזכר קורבן פסח, שהיה נאכל 'על מצות ומרורים'. יש הנוהגים לאכול מצה מפסח ועד לפסח שני, אז פוסקים.

בתלמוד ירושלמי מכונה פסח שני 'פסח קטן'.