יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

איפה אתה, היטלר?

בבית הכנסת המרכזי בקלן מצוי ספר תורה אשר הוצל פעמיים על ידי... אנשי דת נוצרייים, בליל הבדולח ולאחר מכן. "גווילים נשרפים ואותיות פורחות באוויר"

נ. ליברמן י"ב בחשון תש"ע - 30/10/2009 09:59
בבית הכנסת של קלן, העיר העתיקה הגדולה ביותר בגרמניה (השלישית בגודלה במדינה) מצוי ספר תורה אשר הוצל פעמיים על ידי אנשי דת נוצריים.

הפעם הראשונה בה הוצל ספר התורה היתה בליל הבדולח, ט"ז בחשוו, ה'תרצ"ט. (בין ה-9 ל-10 בנובמבר 1938) בליל פוגרום זה הועלה באש בית הכנסת המרכזי של הקהילה על ידי הנאצים עם בתי כנסת נוספים בעיר. במהלך הלילה חרף את נפשו כומר נוצרי, מירנטז פראלט, (Prelat Meinertz) אשר חדר לבית הכנסת הבוער וחילץ ממנו את ספר התורה.

מעל עשר שנים לאחר תום המלחמה, בשנת ה'תשי"ט (1959) הגיע פראלט אל משרדי הקהילה המשתקמת במקום, על מנת להשיב את ספר התורה אשר חילץ מתוך הלהבות. לדבריו, משום שהבין כי רוצים להשמיד את ההסטוריה היהודית, ומפני שהספר חשוב ליהודים, הוא הצילו ונצרו במרתף ביתו במשך שנות הזעם ומאחר שהסתיימו, בא להשיבו למקורו.

הפעם השניה בה 'ניצול' הספר, היתה שנים ספורות לאחר מכן, לאחר שקרדינל העיר קלן - מייסנר, התקרב אל הקהילה היהודית שבמקום, כאמור, השלישית בגדולה בגרמניה כיום, והמונה כמה אלפים, בעקבות ביקורו של האפיפיור הגרמני (הנוכחי) בנדיקטוס ה-16, אשר נולד סמוך לעיר קלן בחבל אלטטוטינג שבבוואריה, והגיע לביקור בבית הכנסת. 

הקרדינל שמע מאת רב הקהילה, הרב נתנאל טייטלבוים, כי בידיהם ספר תורה אשר מולט מן הלהבות על ידי הכומר פראלט אך הוא חרוך ופגוע ומשום כך אינו משמש לקדושה, כי אם אצור בארכיון המוזיאון היהודי שבבנין הקהילה, וכי על מנת שישמש כספר תורה שניתן לקרוא ממנו, יש להשקיע ב'שיפוצו' עשרות אלפי יורו. והוא נטל על עצמו את עלות ה'פרויקט', אשר נמשך כשנה, ואשר בסיומו, בשנת ה'תשס"ז, עת ציינה הקהילה 69 שנים לליל הבדולח, הוכנס ספר התורה לבית הכנסת המרכזי של הקהילה, כאשר בטקס נטלו חלק אנשי ממשל ודת בגרמניה, ולהבדיל, הרבנים הראשיים לישראל.

בטקס 'פנה' הרב הראשי לישראל, הרב יונה מצגר, אל היטלר ימ"ש: "גווילים נשרפים ואותיות פורחות באוויר. אפשר לשרוף את הגווילים, אבל לא את המילים, אפשר להצית את החומר אבל לא את הרוח. איפה אתה היטלר ואיפה אנחנו"