יש לי מושג
אחד לא תם..
כנגד ארבעה בנים דברה התורה, רק לא ממש בטוח שאנחנו מדברים על אותם הבנים בדיוק... בתלמוד הירושלמי אחד מהם מוכתר בתואר 'טיפש'
ההגדה עוסקת בארבעת הבנים שכנגדם דברה התורה, ומביאה את השאלות, אותן עשויים בני דורות העתיד של יוצאי מצרים לשאול, כפי שהן מופיעות במקרא. הגמרא בירושלמי מסכת פסחים, פ"י ה"ד דנה בשאלות, ונוקבת בכינויי ארבעת הבנים כ- חכם, רשע, טיפש ושאינו יודע לשאול.
ארבעת הבנים וארבע שאלותיהם נידונים בהרחבה בתלמוד לדורותיו, כשנושאי השאלות מקיף תחומים שונים בהלכה ובאגדה.
שאלת הבן החכם: "כי ישאלך... מה העדות והחקים והמשפטים..."מקורה בחומש דברים, פרק ו', פסוקים כ'- כ"ה, ועוסקת בנושא כלל המצוות ויסודותיהן.
שאלת הבן הרשע: "כי יאמרו אליכם... מה העבודה הזאת לכם?" מובאת בחומש שמות, פרק י"ב פסוקים כ"ה-כ"ז, ועוסקת בנושא קורבן הפסח, במשמעות הצלת בכורי ישראל במצרים.
שאלת הבן התם (ירושלמי: 'טיפש'): "כי ישאלך... מה זאת?" מתייחסת לקדושת הבכור
ומצוות תפילין, ומובאת בחומש שמות, פרק י"ג, פסוקים י"ד- ט"ז.
לבן הרביעי, שאינו יודע לשאול, אין מיוחסת שאלה, כמובן, והתשובה על אי שאילתו הינה בנושא מצוות הפסח וטעמן - יציאת מצרים. כמובא בחומש שמות פרק י"ג , פסוקים ה'-ח'.
התורה מנחה אופי תשובה אחר לכל סוג של שואל, והדברים מהווים בסיס לדיון מעמיק, אשר השלכותיו משפיעות על תחומי החינוך, ההלכה והאגדה.