יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

ובאו כולם בנעימה אחת

מצוות לא תעשה דרבנן: אין ללמוד ולשנות בלא זמרה

נ.ליברמן כ"ד באלול תשס"ט - 13/09/2009 06:07
שיטות חלוקות הונהגו על ידי תנועת החסידות, ומקבילתה, תנועת המוסר הליטאית - ה'מתנגדים', בענייני עבודת ה'; אך בהנהגת פן אחד של אופן לימוד התורה, שתי התנועות שוות, בניגוד לאופיה של אחת מהן. זאת משום שהוא נובע מהלכה, מצווה דרבנן.

מצוות לא תעשה דרבנן 'שלא לקרוא בלא נעימה ולשנות בלא זמרה', ומי שלומד תורה ועוסק בה בלא נעימה שהיא, נאמר עליו: "וְגַם אֲנִי נָתַתִּי לָהֶם חֻקִּים לֹא טוֹבִים וּמִשְׁפָּטִים לֹא יִחְיוּ בָּהֶם" (הנביא יחזקאל, פרק כ', פסוק כ"ה)

זהו המקור לאופן לימוד תורה בנעימה ובזמרה ייחודית, אשר שתי התנועות דוגלות בו: תנועת החסידות, המאופיינת בשילוב שיר וזמר תמידיים בעבודת ה', ואף תנועת המוסר, אשר השירה אינה חלק ממהותה, ובכל זאת מכוונת ללימוד בבתי המוסר, ואף ללימוד פרטי של היהודי מתוך התפעלות, המורכבת מלימוד בנעימה וכן שינון חלקי הלימוד, עד שמחפיצם הדמיון.

ניגון לימוד הגמרא הינו ניגון שבאופיו נשמעות ההקשיה והירידה לפרטים על ידי הלומד, והוא משותף לכל יהודי לומד, בווריאציות אינדיבידואליות.

רק כיום יודעים נוירולוגים לומר, כי לימוד במנגינה, מחולל מהפכה בזכירת החומר הנלמד, באשר אופן לימוד זה מחדיר את החומר בצורה שבה קל למח בהרבה לקלוט ולהיזכר בו לאחר מכן.

חז"ל אף הורו על לימוד בקול, באופן שהאוזן שומעת את דבר הפה, וכ'טיפ' של לימוד מתוך נעימה, גם לגבי הלימוד בקול מודים הנוירולוגים כיום כי הינו אופן לימוד אשר מחדיר את החומר הנלמד בצורה הטובה ביותר.