יום שני י"א בכסלו תש"פ 09/12/2019
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

מתכונים

  • מעושנים חמים וטעימים

    מנה ראשונה בשרית חביבה ובלי הרבה טרחה. פשוט הולכים לקצב טוב וקונים בעוד מועד כמה מעושנים טובים, ומכינים סלט – דקה אחרי שהם מונחים על מחבת, החביבים שלנו כבר בשלים להגשה. מושלם, רק המחיר גבוה, אבל לא לשכוח שמדובר בבשר מוכן, שאינו מתכווץ על האש

    לכתבה המלאה...

חג ומועד

פסח מצרים

עבודה זרה מסמלת את שורש השקר המצוי בעולם. אין לך שקר גדול מכך שיהא האדם מודה באל זר, כאילו הוא זה שהכח והממשלה בידו, בעוד שכל בר דעת מבין כי הכל הבל. קרבן הפסח מהווה את הניגודיות המושלמת לע"ז

הרב חיים ברים, י"ד בניסן תש"ע - 29/03/2010 07:21
בצוותו את משה רבינו על קרבן הפסח, אמר לו הקב"ה לאמור לבני ישראל "בעשור לחודש הזה ויקחו להם איש שה לבית אבות", שיהיה כל אחד מבני ישראל מתכונן למצות הפסח כבר ארבעה ימים טרם זמן הקרבתו. אכן, דבר פלא הוא. הלא בכל התורה כולה אין אנו מוצאים בשום מצות עשה או מצות לא תעשה שנהיה מחוייבים בהכנה רבה אליה, ואילו בפסח מצרים בא אלינו ציווי מפורש מאתו יתברך להיותינו מתכוננים אל המצוה כבר מספר ימים מראש, ועלינו להבין מה נשתנה, ומפני מה מיוחדת מצוה זו על פני כל המצוות שבתורה.

אמת כי ניתן יהיה לפטור קושיא זו על פי דברי האלשיך ז"ל, ולומר כי אין הכוונה במעשה שנצטוו לעשות הכנה, אלא היתה הכוונה לצרף את בני ישראל שיוכיחו מסירות נפש במעשה קשירת הטלה אל כרעי המטה על אף היותו אלהי מצרים, וכל מי שקיים את ציוויו יתברך, הוא זה שהוכיח עד כמה הוא ראוי, והוציאו הבורא ממצרים.

אמנם, עבודה זרה מסמלת את שורש השקר המצוי בעולם. אין לך שקר גדול מכך שיהא האדם מודה באל זר, כאילו הוא זה שהכח והממשלה בידו, בעוד שכל בר דעת מבין כי הכל הבל. קרבן הפסח מהווה את הניגודיות המושלמת לע"ז. הלא כך אמרו חז"ל 'משכו ידיכם מעבודה זרה וקחו לכם צאן של מצוה', שבכח אותו קרבן עוקר האדם את שייכותו לע"ז וקושר את עצמו בקשר של קיימא אל אמונת אומן בבורא יתברך.

ובכן, אף כי בכל מצוות שבתורה היו החכמים אלו שעושים משמרת למשמרתו של הקב"ה, הם היו אלו שעשו סייג וגדר בכדי להרחיק את האדם מן העבירה. אבל בקרבן פסח המבטא את היפוך השקר, את האמת - לפי שהוא מוכיח את האמונה בא-ל חי, הוא מצהיר בריש גלי ובאופן החזק ביותר על הילוכו בדרך ה', על אף כל המניעים והמפריעים ואף מוסר נפשו על אמונתו, זהו שיא נקודת האמת. אם כן במצות עשה של פסח וכן במצות לא תעשה של שקר, בשניהם ניתנה ההרחקה כבר בתורה, לא רק בדברי חכמים. בפסח כמו שנאמר "בעשור לחודש" ובשקר נאמר "מדבר שקר תרחק".

ובביאור הענין יש לומר, כי הן עשיית הפסח והן ההרחקה משקר תכלית שניהם היא לעקור עבודה זרה מקרבינו, על כן נתנה בהם תורה את אותה ההרחקה, שבאי-עשיה היא הרחקה, ובעשיה היא הכנה דמצוה, כשמטרת העל היא "לתקן עולם במלכות שדי", להיטיב את העולם, לשפרו ולזככו, להיותו ראוי לקבל בקרבו את האורות הגדולים העתידים להנהיר בו.

וממוצא הדברים נלמד, שעיקר ההכנה ליום טוב של פסח היא, שיבקר כל איש את קירות לבו, לסלק מקרבו את כל עניני השקר והגיאות המסמלים את החמץ, ולתקן עצמינו במידת הענוה שסמלה הוא המצה, להיותינו ראויים להגיע את פסגת השאיפה - קבלת התורה.