כלכלה
סקר המועצה הישראלית לצרכנות: מיליון צרכנים רוצים לעבור למפעיל סלולר חדש.
סקר שערכה המועצה הישראלית לצרכנות מגלה נתון מדהים: מיליון לקוחות פרטיים הביעו עניין למעבר לחברה סלולרית חדשה. הסיבה: יוקר התעריפים. מנכ"ל המועצה: "רמת הקישוריות הגבוהה מנציחה את שיעבוד הצרכנים לחברות הסלולר ולתשלומים הגבוהים הנגבים מהם"
פער המחירים הגבוה שבין המגזר העסקי לפרטי נגרם מהתחרות הערה הקיימת במגזר העיסקי, והגורמת לחברות הסלולר להציע למגזר זה תעריפים מוזלים. לעומתו, המגזר הפרטי בו לא מתקיימת תחרות, הוא לקוח שבוי בידיהן של חברות הסלולר, המנצלות את העדר כוח המיקוח שלו, וגובות ממנו מחיר גבוה.
הנתונים המתפרסמים מעת לעת בנושא השוואת תעריפים בין המגזר הפרטי לעסקי, מעלים חשש כי המגזר הפרטי, מסבסד את המגזר העסקי. דמי הקישוריות המנופחים הנהוגים כיום (פי שישה מעלות קישור גומלין בין הרשתות כפי שפורסם בדו"ח NERA) אינם אלא אמצעי לסבסוד צולב בין המגזר הפרטי למגזר העסקי - כך מעריכים במועצה הישראלית לצרכנות.
אי שביחעות הרצון של הצרכנים בולט במגוון נתונים נוספים - סקר שביצעה המועצה לצרכנות בעבר בדק את מידת שביעות הרצון של צרכנים, מן התאגידים נותני השירות בתחומי המשק השונים, וגילה כי חוסר שביעות הרצון הגדול ביותר הוא מחברות הסלולר.
בעקבות הדיבורים על כניסת מפעיל סלולרי נוסף לשוק הישראלי, אומרים מומחי המועצה לצרכנות, כי המעבר למפעיל חדש לכשיכנס לשוק הסלולר, מותנה במידה רבה ברמת התעריפים. רמת תעריפי הקישוריות מהווה תמריץ שלילי עבור מפעילים חדשים או קטנים שכן רוב השיחות אצל מפעיל חדש/קטן הן שיחות מחוץ לרשת, מכאן המשקל הרב של דמי הקישוריות בקביעת התעריפים. לפיכך, הורדת דמי הקישוריות ופתיחת המגזר הפרטי לתחרות, צפויה להפחית את התעריפים למגזר זה.
עו''ד אהוד פלג מנכ''ל המועצה לצרכנות אומר : "הפחתה משמעותית של דמי הקישוריות היא תנאי חיוני לפתיחת שוק הסלולר לכניסתם של מפעילים חדשים." עוד מוסר פלג כי "רמת תעריפי השיחות וההודעות במגזר העסקי ביחס למגזר הפרטי מעלה כי עיקר הנטל של דמי הקישוריות מוטל על ציבור הצרכנים הפרטיים, וזו סיבה נוספת לצורך הדחוף בהתערבות רגולטורית בנושא זה.
רמת הקישוריות הגבוהה מנציחה את שיעבוד הצרכנים לחברות הסלולר ולתשלומים הגבוהים הנגבים מהם ועל משרד התקשורת לפעול לריסונה הדרמטי" - אומר מנכ"ל המועצה.