יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

כלכלה

איגוד התעשיינים: נמשכת האטה בצמיחה

מניתוח חודשי של אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים על מצב היצוא מתברר, כי נמשכת ההאטה בקצב צמיחת היצוא התעשייתי. העץ, הנייר, הטקסטיל והדפוס בעלייה

איתן פריד, י"ז בסיון תש"ע - 30/05/2010 17:20
בחודשים ינואר-אפריל 2010 נרשמה האטה נוספת בקצב צמיחת היצוא התעשייתי. יצוא ההיי-טק רושם עלייה מתונה של 1%. כך עולה מניתוח חודשי על מצב היצוא שערך אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים.

ההאטה ביצוא התעשייתי בתחילת 2010 משקפת האטה של קצב הצמיחה המהיר (8%) שאפיין את יצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-עילית. במקביל, גידול מתון נרשם ביצוא ענפי ההיי-טק (1%). מנגד, גידול מהיר נרשם ביצוא הענפים המסורתיים: גידול 11% בקבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית ושל 9% בענפי הטכנולוגיה המסורתית .

מניתוח מצב היצוא התעשייתי לפי קבוצות ענפים מתברר כי, יצוא ענפי ההייטק (רכיבים אלקטרוניים, ציוד אלקטרוני , תרופות וכלי טיס) רשם גידול מתון של 1% בחודשים ינואר-אפריל 2010, לאחר קיפאון ביצוא הקבוצה ברבע האחרון של 2009 וגידול מצטבר של כ- 17% ברבע השני והשלישי של 2009. הגידול המתון ביצוא הקבוצה משקף גידול מהיר ביצוא התרופות (21%), לצד גידול ביצוא ענפי הציוד האלקטרוני לתקשורת, בקרה ורפואי (4%) וכלי הטיס (2%). עליות אלו קוזזו ברובן בשל נסיגה דרמטית ביצוא ענף הרכיבים האלקטרוניים (נסיגה של 20% בתחילת 2010, בהמשך לנסיגה של 15% בסוף 2009).

יצוין, כי הנסיגה ביצוא ענף הרכיבים האלקטרוניים אינה מתיישבת עם העלייה המתמשכת בפעילות ענפי הטכנולוגיה בארה"ב. אי התאמה זו, יכולה להעיד שהפגיעה ביצוא ענף הרכיבים האלקטרוניים איננה נגזרת מבעיית ביקושים אלא משחיקה בכושר התחרות, בעיקר לנוכח התיסוף בשערו של השקל.

יצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-עילית הואט בארבעת החודשים הראשונים של השנה לכ- 8%, לאחר גידול מהיר ביותר, של 22% ברבע האחרון של 2009. האטה זו, משקפת נסיגה מהירה ביצוא ענף המכונות והציוד (6%-), לצד האטה ניכרת בקצב גידול יצוא ענפי הכימיה והחשמל.

מניתוח התאחדות התעשיינים עולה עוד כי בקבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית, (מזון, עץ, נייר, דפוס, טקסטיל, הלבשה ועור) נרשמה עלייה ריאלית של 9% ביצוא בחודשים ינואר-אפריל 2010, זאת לאחר נסיגה ריאלית מתמשכת בשיעור מצטבר של כ- 13% מאז הרבע האחרון ב-2008. עלייה זו, משקפת גידול מחודש ביצוא ענפי  העץ, ריהוט, נייר ודפוס (18%) והמזון (4%), לצג גידול מואץ ביצוא ענף הטקסטיל וההלבשה (6%).

בנוסף, בקבוצת הטכנולוגיה המעורבת-מסורתית (מתכת, כרייה וחציבה, גומי ופלסטיק, תכשיטים) נרשמה עלייה ריאלית של 11% בחודשים ינואר-אפריל 2010, זאת בהמשך לגידול דומה (12%) ברבע האחרון של 2009 וגידול דרמטי, של 31%, ברבע השלישי אשתקד. עלייה זו, משקפת גידול חד ביצוא ענף הכרייה והמינרלים (28%), לצד גידול מהיר ביצוא ענף המתכת (15%), אשר קוזזו בחלקם בשל נסיגה ביצוא ענפי הגומי והפלסטיק (7%-) והתכשיטים (17%-).

יצויין, כי על אף ההאטה בקצב גידול היצוא התעשייתי, הרי שבסיכום החודשים ינואר- אפריל 2010 הייתה רמת היצוא התעשייתי גבוהה ריאלית בכ- 14% ביחס לרמה החודשית הממוצעת ב- 2009. רמת היצוא הגבוהה בתחילת 2010 בהשוואה לממוצע 2009 נגזרה ברובה מעלייה מהירה (25% עד 36%) ביצוא ענפי הטכנולוגיות המעורבות.