יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

כלכלה

רשמית: ישראל חברה במועדון היוקרתי ה-OECD

ארגון ה-OECD הודיע על קבלת ישראל לחברות בארגון הכלכלי היוקרתי. בכירי המשק מברכים על הצעד שלדבריהם מהווה "תעודת כבוד למשק הישראלי". האם צעד זה אכן כדאי? התשובה בכתבה

אהרן שיין, כ"ו באייר תש"ע - 10/05/2010 21:36
היום זה קרה - ישראל הוזמנה באופן רשמי להיות חברה בארגון ה-OECD – הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (Organization for Economic Co-operation and Development). החברות בארגון הכלכלי היוקרתי בו חברות 31 מדינות באירופה מעניקה כבוד לכלכלה הישראלית ובכירי המשק סבורים כי היא תמשוך לישראל השקעות ענק במיליארדי דולרים.

בסוף החודש ייסעו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר, לישיבת שרי המדינות החברות בארגון בפריז שם צפויים השרים לאשרר את ההחלטה באופן רשמי.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו בירך על קבלת ישראל כחברה בארגון ה-OECD: "זהו יום ברכה ובשורה למדינת ישראל. ישראל הצטרפה למועדון העילית של כלכלות העולם". אמר נתניהו במסיבת עיתונאים מיוחדת עם מנכ"ל הארגון, אנחל גוריה.

"31 מדינות הצביעו היום לקבל את ישראל לארגון ה-OECD. זו התפתחות חשובה מאוד לישראל ולכלכלת ישראל", הוסיף נתניהו והצהיר: "אמרתי שאנחנו בתוך תהליך פיתוח כלכלי של המדינה - תהליך של 10 צעדים מרכזיים. שישה מהם כבר נעשו, שניים נמצאים בעשייה בשנה זו ושניים נוספים אנחנו נשיק בשנה הקרובה".

שר האוצר יובל שטייניץ אומר כי "הצטרפותה של ישראל למועדון יוקרתי זה התאפשרה בזכות מדיניות כלכלית אחראית ומאוזנת שהובילה הממשלה בעשורים האחרונים. מדיניות זו כללה את הפחתת החוב של מדינת ישראל, שמירה על מדיניות פיסקאלית ופיתוח ושכלול שווקי ההון".
לדברי שטייניץ "ההודעה על הצטרפות ישראל לארגון ה-OECD מהווה תעודת כבוד למשק הישראלי וכמובן ממלאת את ליבנו גאווה רבה. עם זאת חשוב לזכור שעל אף שזהו יום חגיגי וחשוב, אנחנו רק בתחילתה של דרך. ישראל תידרש להמשיך ולהוכיח את חוסנה ויציבותה של הכלכלה והחל מהיום גם לעמוד בסטנדרטים ובכללים מחייבים".

שר החוץ אביגדור ליברמן ברך על החלטת ה-OECD להזמין את ישראל להצטרף כחברה בארגון. השר ליברמן אמר כי "ההחלטה היא תוצאה של מאמץ דיפלומטי שנמשך שנים רבות". ליברמן ברך את עובדי משרד החוץ שעסקו בכך. לדברי השר ליברמן "ההחלטה מהווה תעודת הערכה למשק הישראלי ולהישגי ישראל בתחומי הכלכלה והטכנולוגיה".

השר ליברמן הזכיר, כי "ההחלטה התקבלה למרות ניסיון של גורמים אנטי-ישראלים, שנמשך ממש עד לרגע האחרון, למנוע את צירוף ישראל והעובדה כי הניסיון הזה כשל מוכיחה כי מעמדה של מדינת ישראל בקהילה הבינ"ל איתן והיא זוכה להערכה על הישגיה, על אף ההסתה הפרועה המתנהלת נגדה בכל זירה אפשרית: מדינית, ביטחונית או כלכלית".

שר המשפטים, יעקב נאמן, שצוותי משרדו עסקו בהכנת התהליכים החוקתיים בדרך לאישור חברותה של ישראל, בירך אף הוא על קבלתה של ישראל לארגון היוקרתי. נאמן אמר, "לאחר שנים של עבודה ענפה שנעשתה בישראל בכלל ובמשרד המשפטים בפרט, הצטרפה ישראל לארגון ה-OECD. הדבר ישפר משמעותית את מעמדה בקרב הקהילה הכלכלית והמשפטית הבינלאומית. ברצוני לברך את כל העוסקים במלאכה".   

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ר' משה גפני אמר, כי "אין ספק כי מדובר בצעד חשוב מאד לביסוסה ולחוסנה של הכלכלה הישראלית ולמעמדה הבינלאומי, אני מברך את שר האוצר יובל שטייניץ על הנחישות והעקביות שהפגין לאורך כל הדרך. אני שמח כי לוועדת הכספים היה חלק בדיונים עם נציגי הארגון בתהליך ההצטרפות, ומברך על סיום המהלך" אמר גפני.

האם צעד זה כה כדאי לישראל?


לדעת הכלכלן, רון אייכל, מבית ההשקעות "מיטב", התשובה היא חיובית. אייכל אומר כי "ההצטרפות של ישראל לקבוצת מדינות ה-OECD לא צפויה לשנות במיוחד את אורח החיים של אזרחי ישראל, כבר בימים הקרובים".

"עם זאת", אומר אייכל, "בראייה לשנים הקרובות, הצטרפות לקבוצה זו תכניס את ישראל לפוקוס של המשקיעים הגלובליים ואף תעמיד אותה בחזית, במיוחד על רקע הסביבה המאקרו-כלכלית הבולטת לחיוב, בהשוואה למדינות רבות השייכות לקבוצה".
 
אייכל מסביר כי "הדבר עשוי להביא לכדי התגברות של זרמי ההון להשקעה בישראל הן לשוק ההון (מניות ואיגרות-חוב) והן להשקעות ריאליות. לזאת, תתכן השפעה חיובית על יצירת מקומות תעסוקה, שיעור האבטלה והשכר, כלומר, על כל אחת ואחד מאזרחי ישראל".
 
לדעתו של אייכל "הצטרפות ל-OECD לא פוטרת את הצורך בניהול מדיניות פיסקלית ומוניטרית אחראית. אך, אם תנאי הרקע של המשק הישראלי ימשיכו להשתפר ובמיוחד בהשוואה למדינות בקבוצה, אין לי ספק כי העולם ידע לתגמל זאת".