יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

ישיבות "תומכי תמימים"

ישיבות חב"ד ברחבי העולם נקראות בשם "תומכי תמימים", שם שקבע האדמו"ר הרש"ב בעת שמחת נישואי בנו רבי יוסף יצחק

אבי לזר י' באדר תש"ע - 24/02/2010 06:01


ביום רביעי י"ח לחודש אלול שנת תרנ"ז בשעה שתיים אחר הצהרים התקיימה סעודת שבע ברכות לרבי יוסף יצחק שניאורסון בנו של הרבי הרש"ב. הרבי חש באותה העת התרגשות גדולה ואמר כי ביום זה, בו נולדו (למסורת חב"ד) מייסד התנועה - רבי שניאור זלמן מלאדי ורבי ישראל בעל שם טוב - אני מייסד ישיבה שתוציא תלמידים בעלי מסירות נפש על התורה ועל העבודה בדרכה של חסידות חב"ד.

 
אדמו"ר הזקן רבי שניאור זלמן מלאדי, מייסד חסידות חב"ד, והרבי הראשון שלה  

הדחף של הרש"ב לייסד ישיבה היה בעיקר כתריס מפני גלי הזמן והרוחות הזרות שנשבו ברחבי רוסיה הגדולה. לישיבה ניתן השם "תומכי תמימים" על שם שתלמידיה לומדים תורה תמימה כלומר - גם תורת הנגלה וגם תורת הנסתר. 

באותה התקופה, ישיבות רבות צצו וגם פרחו בליטא, סלבודקה, מיר, סלוצק וטעלז. הרבצת תורה לרבים התבטאה בפתיחת היכלות לימוד. ישיבת תומכי תמימים הייתה דומה בסגנון הלימוד לישיבות הליטאיות, אם כי היה בה שוני, תלמידיה חונכו לעמוד על משמר היהדות ולהלחם נגד שונאי הדת. הישיבה לא הגנה רק על החוסים בצילה אלא גם על האזור כולו. 

כחמש שנים לאחר יסודה של הישיבה, בשנת תרס"ג, פתחו תלמידי הישיבה וחניכיה בפעולות ייסוד סניפים חדשים לישיבה המרכזית שנעשתה מהר מאד ל"אם הישיבות" של תומכי תמימים. במשך הזמן התרחבה פעילות זו עד שהגיעו סניפיה לכל אזורי רוסיה ואף למקומות המרוחקים ביותר כדוגמת גרוזיה, אוזבקיסטאן, אסיה התיכונה והרוסית. 

האדמו"ר רבי יוסף יצחק שניאורסון  

לאחר פטירת מייסדה רבי שלום בער, מילא את מקומו בנו רבי יוסף יצחק – הרבי הריי"צ, והוא ניהל את הישיבה. אף דבר לא נעשה בישיבה מבלי לשאול בעצת פיו. ברוחו הגדולה פרחו ושגשגו ישיבות תומכי תמימים הן בכמות והן באיכות. 

מאפיין נוסף לישיבות תומכי תמימים היה לימוד החסידות. בנוסף ללימוד הגמרא הישיבתי הנהוג בישיבות ליטא, בישיבות תומכי תמימים למדו גם חסידות. לא היה זה לימוד רגעי של מספר דקות, אלא לימוד בעיון, העמקה, יגיעה והבנה. היו שיעורים בחסידות. התווכחו והתפלפלו בחסידות כפי שהתפלפלו בספר "קצות החושן". היו גם שיעורים מיוחדים להרבות את הבקיאות שנקראו "גרסא", אך עיקר הלימוד היה בעיון. עיון זה היה בגבול שבין לימוד בשטחיות ללימוד תוך כדי פלפול חריף ועמקני. 

בתחום החינוכי השיטה והמהלך היו התנהגות, גישה והכוונת התלמידים באופן אינדיבידואלי לחלוטין. ה"משפיעים" בישיבה היו בקיאים בחכמת הנפש והם צללו לנשמתם של התלמידים, חיפשו וגילו כישרונות ותכונות ופיתחו אותן לכיוון שיטת חב"ד. ההשקעה מצד הצוות החינוכי בכל תלמיד הייתה עצומה, בהתאם לחשבון וההנחה שכל תלמיד מתעתד להפיץ תורה ויראה לאנשים רבים אשר גם הם ימשיכו הלאה בשליחות. אשר על כן, ההשקעה אינה משפיעה על נפש בודדת, וצריכה להיות יסודית בהתאם. הם טיפלו בכל תלמיד במסירות ותשומת לב מיוחדת וזאת כדי שיצליח ללכת ולהפיץ את שיטת חב"ד. 

Flash 90
חב"ד בירושלים [צלם]

ההתלהבות ומסירות הנפש המאפיינת את חסידי חב"ד בהרבצת התורה תחת השלטון הסובייטי ברוסיה ובכפרים הנידחים של אפריקה הצפונית, נבעה בעיקר משיטות החינות שהונהגו בישיבות "תומכי תמימים". בימיה הקשים של מלחמת העולם הראשונה, לא רק שלא נחלש מרצם של תלמידי הישיבה, אלא הם אף התרחבו וייסדו ישיבות חדשות בערים השונות. פעילות זו נמשכה גם אחרי עליית הסובייטים לשלטון. מספר הישיבות נתרבה גם כאשר הוטל עליהן לרדת למחתרת ולעשות את עבודתן בהיחבא ובסתר מחמת ההלשנות של היהודים מאנשי ה"ייבסקציה". באותו הזמן, הג'וינט האמריקאי עמד לימין ישיבות תומכי תמימים בשעת דחקן, וביוזמתו של מנהלו דאז ד"ר י' רוזן, הוקצב לחינוך הדתי בהנהלתו של האדמו"ר מחב"ד חמישים אלף דולר בשנה, סכום שנחשב אז עצום. 

תחת השלטון הקומניסטי השתנתה תכנית הפעולה של ישיבות חב"ד בהנהגתו של רבי יוסף יצחק. היא התרחבה לשכבות רבות ומקצועות שונים. היא דאגה לציבור בכללותו מעבר לאלו המקורבים לחסידות חב"ד, הדור הצעיר כולו זכה בחסות רוחנית. מעבר ללימוד העיוני בקרב הבוגרים, הושם דגש מיוחד על  לימוד תורה לתינוקות של בית רבן. נוסדו בידי רבי יוסף יצחק תלמודי תורה בסתר ובהיחבא, ותלמידי תומכי תמימים נעשו למלמדי דרדקי. 
שבע השנים, משנת תר"פ ועד שנת תרפ"ז, היוו שנות פריחה לחינוך התורני ברוסיה. לימוד התורה נעשה במסתרים ולומדיה היו מוכנים לכל, באם יתגלו. בית סוהר, גירוש ואפילו מוות. שום איום לא יכל להכניעם. השלטון הבולשיביקי היה מעודכן בדמות הראשית והמפעילה של המנגנון כולו - רבי יוסף יצחק, ומשכך הוא נאסר, הועמד לדין ואף אוים בהוצאה להורג – עונש שבחסדי שמים לא בוצע. 

לאחר ששוחרר ממעצרו ועזב את רוסיה, רשת תומכי תמימים לא נסגרה, אלא המשיכה ביתר שאת ויתר עוז. ביום י' באדר ה'ת"ש – יום בו דרכו רגליו של הרבי הריי"צ על אדמת אמריקה, אחת הפעולות הראשונות שעשה, היתה הכרזה על הקמתה מחדש של ישיבת "תומכי תמימים" המרכזית על אדמת אמריקה, צעד שרבים לא האמינו בהיתכנותו בארץ הבהלה לזהב. 

אוהל קברו של הרבי הריי"ץ. בו נמצא גם קבר חתנו []

חזונו הגדול של הרבי ניצח למרות הכל, ומאז הוקמו בכל רחבי העולם ישיבות תומכי תמימים – כסניפים של הישיבה המרכזית. ברחבי בארצות הברית, בארץ ישראל ובאירופה. פעילות חסידי חב"ד התפצלה והתרחבה לענפים שונים אשר המכנה המשותף והמניע העיקרי הוא אהבת ישראל והפצת היהדות לכל יהודי בכל מקום.