יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

'הראשון לציון'

מזה שנים רבות נושא רבה הראשי הספרדי של ארץ ישראל את התואר 'הראשון לציון', תואר זה אותו נשא לראשונה רבה של ירושלים הפך ברבות השנים לתוארו של הרב הראשי לארץ ישראל

מוטי מרינגר כ"ח בכסלו תש"ע - 15/12/2009 06:01
כמעט ברצף מוחלט, לאורך שלשת אלפים שנה התקיים יישוב יהודי בעיר הקודש ירושלים תובב"א. היהודים תושבי ירושלים חיו כמנהג קהילות ישראל מקדמת דנא כאשר בראשם עומד רב ומורה הוראה אשר מורה להם את חוקי התורה ואת דרך הישרה אשר ילכו בה. 

אם בזמן בית המקדש הראשון היו היהודים יראי ה' מאוחדים תחת הנהגת הנביאים המביאים אליהם את דבר ה' יתברך, הרי שברבות הימים עת תכפו עלינו צרות וגלויות כמו במקומות רבים נוספים התחלקה הקהילה היהודית שבירושלים למספר עדות, כל עדה חיה לעצמה במנהגיה ובמוסדותיה ולכל עדה היו רבנים ומורי דרך משלה.

הקהילה האשכנזית בירושלים הייתה לאורך שנים רבות מצומצמת ומועטה, ובמשך תקופה אף נאסר על האשכנזים לגור בירושלים בעקבות חובות אותן הותיר אחריו רבי יהודה החסיד. לעומת הקהילה האשכנזית הייתה הקהילה הספרדית בירושלים מבוססת יותר, אם כי גם היא ידעה שנים קשות ביותר.

ראש רבני ירושלים של העדה הספרדית היה מכונה בשם 'הראשון לציון' וזאת מלשון הפסוק בספר ישעיהו האומר 'ראשון לציון הנה הינם ולירושלים מבשר אתן'. השימוש בתואר זה החל לקראת סוף המאה הי"ז לספירת הנוצרים. באותם הימים שלטו בירושלים הטורקים העות'מאנים, יחס הטורקים ליהודים היה רע והישוב היהודי בירושלים סבל מרדיפות וגזירות שהטילו עליהם מיסים כבדים. אל מול הטורקים עמד כנציג היהודים 'הראשון לציון' ועליו היה מוטל התפקיד לצאת ולבוא בארמונות המלוכה בעד אחיו הדווים. 

הרב הראשון שהתואר 'הראשון לציון' היה עטרה לראשו הוא הגאון רבי משה גלנטי זצ"ל (השני). רבי משה נולד בצפת ומשבגר עבר להתגורר בירושלים בה הקים ישיבה גדולה. על תלמידיו של רבי משה נמנה הגאון רבי חזקיה די סלוא זצ"ל – 'הפרי חדש' רבה של חברון. רבי משה הוכתר לראש רבני ירושלים והיה אהוב ביותר על בני עדתו. בחיבה הרבה שרחשו לו החליטו בני העדה הספרדית בירושלים כי רבי משה יהיה היחיד והאחרון שיכונה בתואר 'רב' ומאוחר יותר החלו לכנותו 'הראשון לציון'. מרבי משה ואילך נשאר תוארו של רבה הספרדי של ירושלים 'הראשון לציון'.

בשנת ה'תר"ב התמנה כרבה של העדה הספרדית הגאון רבי חיים אברהם גאגין זצ"ל. רבי חיים אברהם נולד בקושטא שבטורקיה והיה ל'חכם באשי' הוא הרב הראשי של יהדות טורקיה. (בטורקית חכם באשי פירושו 'ראש החכמים'). מעמד החכם באשי היה מוכר על ידי השלטונות העות'מאנים והוא היה מוכתר בטקס ממלכתי באמצעות צו מלכותי המקנה למקבלו את התואר 'חכם באשי' רבם של כל יהודי האימפריה העות'מאנית, ונושאו היה הנציג הרשמי של היהודים בפני השלטונות.

מספר שנים לאחר שהתמנה 'כחכם באשי' נוסף על תוארו של רבי חיים אברהם גם התואר 'הראשון לציון'. רבי אברהם חיים היה הראשון שנשא בשני התארים יחדיו, ואחריו עד לנפילת האימפריה העות'מאנית נשאו כל הרבנים הספרדיים של ירושלים גם בתואר 'הראשון לציון' וגם בתואר 'החכם באשי'.

'הראשון לציון' היה מוכר על ידי הטורקים כרבם של יהודי ארץ ישראל כולם, אשכנזים וספרדים כאחד. כבר קודם למלחמת העולם הראשונה, עת נפטר הראשון לציון הגאון רבי יעקב שאול אלישר זצ"ל. בעקבות בעיות פנימיות שונות, לאחר מלחמת העולם הראשונה וכיבוש ארץ ישראל על ידי הבריטים, בטלה ההכרה הרשמית במעמד הראשון לציון וזמן מה לא היתה נציגות רשמית של היהודים כלפי השלטונות האנגלים. 

משהוקם הממשל המנדטורי בארץ ישראל, הכירו האנגלים בצורך של ממסד רבני יהודי ועל כן החליטה ועדה אותה מינה הנציב העליון הרברט סמואל להקים את הרבנות הראשית לישראל. בראש מוסד הרבנות יעמדו שני הרבנים הראשיים לישראל, האחד מבני העדה האשכנזית והשני מבני העדה הספרדית. הרבנים הראשונים שנבחרו לתפקיד היו הגאון רבי אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל שנבחר כרב הראשי האשכנזי, והגאון הרב יעקב מאיר זצ"ל שנבחר כרב הראשי הספרדי. משהוקמה הרבנות ונבחר רב ראשי ספרדי שב הרב הספרדי לשאת את התואר הוותיק של 'הראשון לציון'.
רבי אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל [צלם]

והגאון הרב יעקב מאיר זצ"ל [צלם]
 

עד היום, הרבנים הראשיים מבני העדה הספרדית מעוטרים בתואר 'הראשון לציון', ואף לאחר שהועברו מתפקידם מוסיפים הם לשאת בתואר זה. דוגמתם חיים כיום הגאון רבי עובדיה יוסף שליט"א, הגאון רבי מרדכי אליהו שליט"א והגאון הרב אליהו בקשי דורון שליט"א. בתפקיד הרב הראשי הספרדי הנושא בתואר הראשון לציון מכהן כיום הגאון רבי שלמה עמאר שליט"א.

הגאון רבי עובדיה יוסף שליט"א [צלם]

Flash 90
הרב מרדכי אליהו [צלם]

הרב אליהו בקשי דורון[]

אלי סגל
הרב שלמה עמאר [צלם]

על פי המסורת הספרדית לובש הראשון לציון גלימה בצבע כחול כהה ובחזיתה רקומים עלים ופרחים ברקמת זהב או כסף ולראשו חובש הראשון לציון מצנפת מיוחדת. לבוש זה משמש אף כיום כלבושו הרשמי של הרב הראשי הספרדי – 'הראשון לציון'.
 
  1. 2. תמונות יפות [לל"ת]
    ציון ראשל"צ 16/12/2009 00:30
  2. 1. הראשון לציון
    י. ש. 15/12/2009 18:22
    הסיבה שהרב הראשי לירושלים נקרא ראשון לציון נבעה מענוותנותו ניתרה של המהר"ם גאלנטי (שהיה מכונה גם הרב המג"ן) שהיה גדול דורו באופן ברור וכל גדולי ירושלים בדור שאחריו היו תלמידיו, והא לא רצה להקרא רב בירושלים ולכן הסכים שיכנוהו בתואר ראשון לציון בלבד שמשעו שהוא ראשון בין שוים חכמי ירושלים.
    יש לציין שהישיבה שלו היתה החשובה ביותר שיתה באותו דור והיו בה כמות גדולה מאד של גאונים ביניהם מהר"י חאגיז ומהר"ם בן חביב בעל גט פשוט וכפות תמרים, ועוד חכמים מפוסמים.