יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

רבי אהרן קוטלר

הרב אהרן קוטלר היה מקים עולה של תורה בארצות הברית ומנהיג הציבור החרדי בארצות הברית

דוד סופר ב' בכסלו תש"ע - 19/11/2009 06:02

הרב אהרן קוטלר נולד בסביסלוביץ שבליטא בשנת תרנ"ב לאביו הרב שניאור זלמן פינס ששימש כרב המקום. בצעירותו למד אצל הרב זלמן סנדר כהנא-שפירא בקרינקי. בעודו נער התייתם משני הוריו והתאכסן אצל קרובי משפחתו בעיר מינסק. שם הכיר את הרב רפאל ראובן גרוזובסקי שהשפיע עליו ללמוד בישיבת סלבודקא.

בישיבת סלבודקא, הפליא רבי אהרן בהתמדתו הכבירה, בתפיסתו המהירה ובחריפותו. הגאון רבי מאיר שמחה הכהן מדווינסק, בעל ה"אור שמח" אמר עליו כי הוא עתיד להיות ה"רבי עקיבא איגר" של דורו.

בעל ה"אור שמח"  []

בשנת תרע"ד, בהיותו כבן עשרים ושניים, הוא נשא לאישה את בתו של הגאון רבי איסר זלמן מלצר אב בית דין בסלוצק ולימים ראש ישיבת "עץ חיים" בירושלים וממנהיגי הדור. שידוך זה נעשה על ידי זה שרבי איסר זלמן מלצר פנה לרבי נתן צבי פינקל "הסבא מסלבודקא" וביקש ממנו כחתן עבור בתו את הבחור הטוב ביותר בישיבה, רבי נתן צבי לא היסס ומיד המליץ על רבי אהרן.

רבי איסר זלמן מלצר []

לאחר חתונתו החל רבי אהרן למסור שיעורים בישיבת "עץ חיים" בסלוצק אשר בראשה עמד חמיו. כמו כן הוא עזר לחמיו בהנהלת העדה ובבעיות בקהילה. בשנת תרפ"א, בהיותו כבן עשרים ותשע, נמלט רבי אהרן מפני אימת הקומוניסטים יחד עם חלק ניכר מתלמידיו מסלוצק לקלצק. בקלצק המשיך רבי אהרן למסור את שיעוריו בפני תלמידיו תוך כדי שישיבתו גדלה ומשגשגת ונחשבת לאחת הישיבות הגדולות בכמות ובאיכות בזמן ההוא.

בשנת תרפ"ה היה רבי אהרן ממייסדי "ועד הישיבות" - ועד העוסק בעזרה וסיוע לבני הישיבות שקיים עד עצם היום הזה. בוועד זה עבד רבי אהרן בצוותא חדא עם גדולי ישראל כה"חפץ חיים", רבי חיים עוזר גרודז'ינסקי מוילנא ורבי אלחנן ווסרמן. כמו כן היה רבי אהרן חבר במועצת גדולי התורה של אגודת ישראל והשתתף בכנסיותיה הגדולות.

רבי חיים עוזר גרודז'ינסקי (מימין) []

רבי אלחנן ווסרמן [צלם]

בשנת תרצ"ג, בהיותו כבן ארבעים ואחת נסע רבי אהרן לאנגליה, ובשנת תרצ"ו, בהיותו כבן ארבעים וארבע, נסע לארצות הברית לצורך גיוס כספים למען ישיבתו. אך מלבד המגבית עסק רבי אהרן גם בענייניה הרוחניים של ארצות הברית. מתוך תחושת אחריות ציבורית התעניין  במצב הלימוד בישיבות המועטות שהתקיימו אז באמריקה. הוא טכס עצה יחד עם הרב שרגא פייבל מנדלוביץ', מנהלה של ישיבת "תורה ודעת" בניו יורק, והציע לו להקים מעין "כולל" או "בית מדרש עליון", רחוק משאון העיר הגדולה. בחזונו, המוסד היה צריך לשים לנגד עיניו לא חינוך לרבנות, אלא התמדה ללא גבולות בתורה, וגידול תלמידי חכמים אשר יקדישו את כל עיתותיהם ללמוד התורה, ורק תורה.
הרב שרגא פייבל מנדלוביץ' []

לאחר אחד עשר חודשים חזר רבי אהרן לאירופה והמשיך בהרבצת תורה ומסירת שיעורים אשר יצאו להם מוניטין בכל הארץ. בשנת תש"א, לאחר פרוץ מלחמת העולם השניה, נדדה הישיבה מקלצק לוילנא שהייתה עדיין עצמאית ומשם עברה לינובה - אחד מפרברי העיר וילנא. רבי אהרן הצליח להימלט ליפן. שם ביפן הסתפק רבי אהרן האם עליו לעלות לארץ ישראל או להגר לארצות הברית. הוא ערך גורל הגר"א ועלה לו הפסוק מפרשת שמות - "ויאמר ה' לאהרן צא לקראת משה המדברה", והוא פירש זאת כך: "ויאמר ה' לאהרן" - זה אהרן קוטלר, "צא לקראת משה" - זה הגאון רבי משה פיינשטיין, "המדברה" - זה ארצות הברית שבזמן ההיא הייתה כמדבר שממה בענייני רוחניות. ואכן, רבי אהרן המשיך מיפן לניו יורק.


בניו יורק היה רבי אהרן חבר פעיל ב"ועד ההצלה" שעל ידי רבני אמריקה אשר עסק בהצלת יהודים בשואה. ממקום מושבו החל רבי אהרן בעזרה לתלמידיו שהיו מפוזרים בכל קצווי תבל, מאוזבקיסטאן ועד שנחאי דרך טהראן בירת פרס היא אירן. בינתיים התחילו להגיע לארצות הברית קמעא קמעא מתלמידי קלצק לשעבר. או אז ניגש רבי אהרן לחדש את הישיבה. למקום מושבה בחר במקום שקט בעיר לייקווד שבניו ג'רסי, רחוקה משאון הכרך הניו יורקי, אך די סמוכה לה, כדי לקיים קשר מתאים בין קיבוץ יהודי גדול זה לבין הישיבה.


בתקופה ההיא התפרסמה לייקווד כעיירת נופש. אחרי חג הפסח של שנת תש"ג, בהיותו כבן חמישים ואחד, נפתחה הישיבה בלייקווד. שמה המקורי הוא "בית מדרש גבוה באמריקה", אך שמה הנפוץ הוא "ישיבת לייקווד". גרעינה של הישיבה היו בחורים ואברכים מתלמידי קלצק שחפצו להמשיך בלימודיהם. מטרתו של רבי אהרן הייתה לחדש את הנוסח הישן של סלוצק וקלצק, להחיות תקופה חדשה בתנועת הישיבות באמריקה. להרבות לומדים מופלגים, גדולים בתורה, שיאירו את היהדות במשנתם ושישפיעו וידריכו ביראת ה' הן בלימודיהם והן בדוגמתם האישית.


ואכן, רצה ה' חילו ופועלו של רבי אהרן, וישיבתו משמשת כישיבה לראשי ישיבה. המהפך שעשה רבי אהרן בארצות הברית הוא עצום. שם באמריקה הגשמית, הזועקת את תענוגי העולם הזה, ובפרט אחרי השואה הארורה, היו בקושי מעטים שהאמינו בישיבה המשלבת מקצועות חול קל וחומר לישיבה קדושה שבה לומדים את התורה בטהרתה ללא שום תערובות פסולות וחיצוניות. אך רבי אהרן במרצו הרב ובתושייתו הגדולה הוכיח כי הפסוק "כי לא תשכח מפי זרעו" נאמר אף על אמריקה. בסוף ימיו מנתה הישיבה כמאתיים בחורים.


רבי אהרן התמסר בכל מאודו ובכל נפשו לביסוסו וקיומו של ה"חינוך העצמאי" בארץ ישראל - גוף העוסק בחינוכם של אלפי תינוקות של בית לרבן. יש אומרים כי התמסר לחינוך העצמאי אף יותר מישיבתו שלו. רבי אהרן לא חס על כבודו ולא על זמנו כדי לגייס סכומי עתק למען החינוך העצמאי.


כמו כן התמסר רבי אהרן לתנועת אגודת ישראל וכל אימת שהיו בחירות לכנסת הגיע רבי אהרן לארץ ישראל כדי לשכנע ולהשפיע למען הגדלת הרשימה החרדית. רבי אהרן אמר כי יום הבחירות חמור מיום כיפור ומראש השנה, שכן בימים נוראים אנו נידונים על שנה אחת בלבד, אך יום הבחירות הוא גורלי לארבע שנים, ואת ההפסדים של אותם ארבע שנים לא יוכלו לתקן אפילו בעשרים שנה. [ובלשונו הזהב: הבחירות הם יום דין לדורות].


בסוף ימיו של רבי אהרן, והוא שוכב על ערש דווי, הוא איבד את הכרתו ובעקבות זאת הופסקה תזונתו דרך פיו והוא קיבל את מזונו דרך זריקות ועירויים. מכיוון שכך, היה פיו יבש לגמרי ובקושי יכול היה לדבר. אולם רופאיו לא התרו לו לטעום מאומה אפילו לא טיפת מים. באחד הימים הסכים רופא זוטר להתיר לו למצוץ סוכריה וכך יוקלו כאביו.

התלמיד ששימש את רבי אהרן שמח ביותר ובשר זאת לרבו. אך רבי אהרן השיב לו במאמץ: סוכריה זו אשמור אותה לשבת קודש. ואותו היום, לא יום שישי, אלא יום רביעי היה... בינתיים הגיע רופא בכיר לבדוק את רבי אהרן, לאחר בדיקתו אמר כי אם היה טועם את הסוכריה הוא היה נכנס לסכנת מוות...


רבי אהרן נפטר בגיל שבעים ואחד בב' כסלו שנת תשכ"ג. את מקומו בראשות הישיבה תפס בנו הרב שניאור זלמן קוטלר. היום ממשיכה הישיבה בראשות נכדו הרב אריה מלכיאל קוטלר ועמו עוד שלושה ראשי ישיבה המסייעים בעדו. ישיבת לייקווד נחשבת לישיבה הגדולה ביותר בארצות הברית ואולי אפילו בעולם כולו. בישיבה ישנם למעלה מחמשת אלפים בחורים ואברכים שלומדים בכמה וכמה בתי מדרשות.

ישיבת לייקווד []