יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

היהודי הקדוש

שמו של רבי יעקב יצחק רבינוביץ' יהה כשמו של רבוף, משום כך כינוהו חבריו "היהודי הקדוש", על שום פרישותו וצדקותו הרבה

נ. ליברמן א' באדר א תשע"א - 05/02/2011 06:00

שנת ה'תקכ"ו- 1766, נולד בעיירה פשדבורז' שבפולין רבי יעקב יצחק רבינוביץ', לימים - היהודי הקדוש מפשיסחא.

רבי יעקב יצחק, בנו של רבי אשר, היה נצר למשפחת רבנים מפורסמת, והתגלה עוד בילדותו כעילוי מבריק וכבעל מידות תרומיות. באחד הימים הסתובב הנער עם דודו, אחי אביו, ונחלץ להפריד בין כבשים, אשר התקוטטו על שטח המרעה. "שמור על בנך, העתיד להיות מרועי ישראל" יעץ הדוד המתפעם, אשר נאמר עליו כי היה אחד מל"ו הצדיקים, לר' אשר רבינוביץ'  אבי הנער, ואכן כדבריו כן היה. רבי יעקב יצחק, אשר גדל להיות 'היהודי הקדוש' ייסד את חסידות פשיסחא, הנהיג ביד רמה את קהילת חסידיו, ותורת החסידות התפשטה על ידו ועל ידי תלמידיו, ממשיכי דרכו.

רבי יעקב יצחק ינק את תורתו מרבו הרב  אריה לייב חריף היילפרין, בעל 'חידושי המהר"א'. ובשנות לימודו הוכיח חריפות אדירה והתמדה בלתי רגילה גם בלומדו באפטא, ובישיבות ליטא.

אביעד, ויקיפדיה העברית
בית הכנסת של חסידות פשיסחא. פשיסחא, פולין צלם
את דרכו בחסידות החל עם היכרותו באפטא את רבי משה לייב מסאסוב, אשר היה רבו.  רבי יעקב יצחק הפך לחסיד בחשאי, אך התגלה על ידי רבי אברהם יהושע העשיל מאפטא. לרבי דוד בידרמן מייסד חסידות לעלוב, ותלמידו של 'החוזה מלובלין' היתה השפעה מכרעת על רבי יעקב יצחק, ולאחר שנות התבודדות כמלמד תינוקות בכפרים השונים בפולין, החל לנסוע בהשפעת האדמו"ר מלעלוב ל'חוזה מלובלין', שם הפך לתלמידו המובהק ולממשיך דרכו.

שמו של 'היהודי הקדוש' ניתן לו על ידי חבריו, שלא נקבו בשמו, כיוון שהיה זהה לזה של רבם רבי יעקב יצחק הורוביץ - החוזה מלובלין, וכינוהו 'היהודי', מכיוון שראו בנשמתו ניצוצות מנשמת מרדכי היהודי. תוספת הכינוי 'הקדוש' הונהגה מאז ישיבתו בפשיסחא כמנהיג, ונהירת אלפים לקבל ממנו עזרה, סיוע ודרך רוחניים.

העיר פשיסחא, הפכה למרכז תורני בזמן הנהגתו של 'היהודי הקדוש', וחסידות פשיסחא סחפה לשירותיה למדנים עצומים, בעלי חריפות אדירה, הדבקים בדרך החסידות.

נעה, ויקיפדיה העברית
קברו של שמחה בונים מפשיסחא. פשיסחא, פולין צלם
לחסידות פשיסחא בכלל ול'יהודי הקדוש'  בפרט, קמה התנגדות עזה, עד שהוכח כי דרכו מלאת יראת שמים, תורה ועבודה, אשר חרטה על דגלה מאבק ב'חסידים שוטים'; כל חסיד בפשיסחא ידע היטב למה הוא נוהג בכל הנהגה שהיתה מקובלת בחצר, ולא מקיימה  כ'מצוות חסידים מלומדה'.
תלמידו המובהק של היהודי הקדוש וממשיך דרכו הוא רבי שמחה בונם מפשיסחא, אשר המשיך להנהיג את החסידות לאחר פטירתו בי"ט בתשרי יום ג' דחול המועד סוכות, ה'תקע"ד- 1813, והוא בן 47 שנים בלבד .

היהודי הקדוש העמיד אחריו שלושה בנים צדיקים: רבי ירחמיאל מפשיסחא, רבי נחמיה מביכובה ורבי יהושע אשר מזיליחוב. על תלמידיו נמנים חתנו רבי אשר מלעלוב, רבי מאיר שלום מקאלושין ורבי יעקב צבי מפוריסוב, נכדיו, רבי אבל'ה מעיר חדש, רבי איתמר מקונסקי- וולה, ורבים נוספים.
ספרים שנכתבו על היהודי הקדוש: 'נפלאות היהודי', 'תורת היהודי', 'תפארת היהודי' ו'כתר היהודי'.

ציונו של היהודי הקדוש שוכן בעיר פשיסחא, המצויה כ-100 קילומטר מדרום מערב לעיר וורשא שבפולין, ומורשתו הרוחנית - חסידית מכה גלים עד ימינו אנו.
נעה, ויקיפדיה העברית
קברו של היהודי הקדוש בפשיסחא  [צלם]