יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

שאול המלך

"חיפש אתונות ומצא מלוכה", "נחבא אל הכלים" מעט מזעיר על מלך ישראל הראשון.

ברק שריג כ"ח באלול תשס"ט - 17/09/2009 06:07

לשמע דרישת העם "שימה לנו מלך לשופטינו ככל הגויים" (שמואל א' ח, ה,) פונה שמואל הנביא לקדוש ברוך הוא ונענה על ידו כי יעשה כבקשתם וימליך להם מלך. מייד אחר כך מספר לנו המקרא על איש מבנימין "ושמו קיש בן אביאל בן אפיח בן איש ימיני גיבור חיל" (ט,א,). מסביר המלבי"ם כי זכר אבות זה מוזכר בכדי שנבחין בייחוסו של קיש שהיה בנו של אביאל, שנקרא גם 'נר', על שום שהדליק נרות לרבים במבואות האפילות, דבר המעיד על טוב מידותיו לזכות הרבים, וכן קיש עצמו היה גיבור חיל "וגבורת האב תוליד גבורת הבן". אותו הבן הוא שאול עליו מעיד הכתוב "בחור טוב ואין איש מבני ישראל טוב ממנו משכמו ומעלה גבוה מכל העם" (ט,ב,). מצטיין שאול לא רק בשלמות תוארו ויופיו, אלא גם במעשיו הנבחרים, עד שהיה מיוחד בגבורה מצד אביו, ובטוב המידות, ובשל כך יצליח למלוכה.


בסיפור האתונות האובדות המפורסם סיבב בעל הסיבות בהשגחה נפלאה שיגיע שאול אצל שמואל ויהא זה הוא אשר יתמנה למלך הראשון בישראל. כאשר אובדות האתונות של קיש הוא פונה לשאול בנו ומבקש ממנו שיקום וילך לבקשן. במסע החיפוש מכתתים שאול ונערו אשר איתו את רגליהם בהר אפרים, בארץ שלישה וארץ שעלים משם לארץ ימיני וארץ צוף והאתונות אין. החל שאול לדאוג שמא העדרם מן הבית יוביל בסופו של דבר לחששו של האב עליהם ולא על האתונות וחשב לשים פעמיו לבית. התעקש נערו שילכו לפני כן לשמואל, איש האלוקים אשר בעיר, "כל אשר ידבר בוא יבוא...אולי יגיד לנו את דרכנו אשר הלכנו עליה" (ט,ו,).


צועדים השניים בדרכם אל שמואל הנביא, ובו בזמן מגלה הקדוש ברוך הוא את אוזן שמואל כי קרוב שאול לבוא אליו וכי עליו למושחו כנגיד על ישראל. ואכן, מגלה שמואל לשאול כי הוא הנבחר מאת השם להתמנות על נחלתו לנגיד, יוצק שמן על ראשו ומגלה לו את כל האותות אשר ייעשו לו בדרך חזרה לביתו, בהן חבל נביאים שייצאו לקראתו, רוח אלוקים שתצלח עליו והוא מתנבא מתוכם, מעשה אשר הוליד את התמיהה הידועה שהייתה למשל "הגם שאול בנביאים?" (י,יב,).


על צניעותו וענוותנותו הרבה של שאול מעידה העובדה שלא גילה את דבר הימשחותו על ידי שמואל גם כשנשאל על ידי משפחתו על כל קורותיו בדרך, וגם בזמן היעלמותו כאשר מכריז שמואל בפני כל העם בפומבי כי שאול יהיה להם למלך "והנה הוא נחבא אל הכלים" (י,כב,), שכן מכיוון שברח מן השררה הסתיר עצמו בין כלי העם. גם לאחר שמשבח אותו שמואל באומרו לכולם "אשר בחר השם בו כי אין כמוהו בכל העם" (י,כד,) והעם מריע "יחי המלך" (שם) הולך הוא לביתו כבתחילה משום שראה שלא היה מקובל ומרוצה לכל ישראל, החליט שלא להתנהג עדיין במשפט המלך. ולכל "בני הבלייעל" (י,כז,) שאמרו "מה יושיענו זה ויבזוהו" (שם) עשה עצמו כחרש שלא שומע או כאילם שלא יפתח פיו.


עלייתו של שאול למלוכה בישראל התרחשה לאחר למעלה משלש מאות שנים בהן הייתה ההנהגה נתונה לשופטים ששפטו את ישראל בפועל החל מעתניאל בן קנז. כל זמן שעמד שופט בראש העם הלכו הם בדרך השם ומשלא היה שופט התדרדרו רוחנית והיה השם שולח עמים מסביב שהיו משעבדים את העם. בהיותו בצרה זעק העם להשם אז היה מעמיד להם מושיע שיושיעם מאויביהם ויחזירם בתשובה. למעשה היו השופטים מכל השבטים כמאמר הגמרא בסוכה "אין לך כל שבט ושבט מישראל שלא העמיד ממנו שופטים" (סוכה כז:). בתקופה של אי יציבות זו בה "איש הישר בעיניו יעשה" (שופטים כא, כה,) דרש העם מהשם שישים להם מלך, וכאמור עושה הוא כדבריהם וממליך את שאול שהיה בן חמישים ותשע שנים בתחילת מלכותו עליהם.


בחירתו למלוכה למרות שלא היה משושלת המלכות של שבט יהודה אלא משבט בנימין נובעת מרצונו של הקדוש ברוך הוא שמי שילחם בעמלק יהיה דווקא משבט זה, כי עמלק מזרעו של עשיו היה ובזמן שהשתחוו יעקב ובניו לעשיו עדין לא נולד בנימין ולא השתחווה לרשע הזה. אמר הקדוש ברוך הוא יבוא שאול הבא מבנימין וילחם בעמלק שבא מעשיו, ולכך גם כיוון יעקב אבינו כשברך את בנימין "בנימין זאב יטרף" (בראשית מט,כז,), כלומר שממנו ייצא שאול המלך שילחם בעמלק.


במשך כל זמן מלכותו התנהלה מלחמה בלתי פוסקת עם הפלשתים ושאול עשה חיל במלחמתו כשלחם וניצח בכל מי שהרשיע והרע לישראל. בעניין עמלק אכן הגיעה הפנייה משמואל "...ועתה שמע לקול דברי השם: כה אמר השם צבאות פקדתי את אשר עשה עמלק לישראל... עתה לך והכית את עמלק והחרמתם את כל אשר לו, ולא תחמול עליו והמתה מאיש ועד אישה מעולל ועד יונק משור ועד שה מגמל ועד חמור" (טו, א-ג). נצטווה שאול למחותו כליל עד שלא יוותר ממנו שום זכר, אך לא מלא את המשימה ככתוב "ויחמול שאול והעם על אגג ועל מיטב הצאן והבקר" (טו, ט,) והותירם בחיים. בתגובה לכך אומר השם לשמואל "ניחמתי כי המלכתי את שאול למלך, כי שב מאחרי ואת דבריי לא הקים" ומצווה אותו לקרוע את מלכותו ולתיתה לזה הראוי למלוכה יותר ממנו.


אם כי ממשיך שאול בפועל להיות המלך, מכין הקדוש ברוך הוא את מלכותו של המלך הנבחר משושלת המלכות של שבט יהודה, הלא הוא דוד ממשפחת ישי בית הלחמי, אשר הוצא ממכלאות צאן ונמשך בשמן, בינתיים בשקט. ברגע שצולחת רוח השם על דוד היא הוסרה משאול וביעתתו רוח רעה. מכאן ואילך החל לרדת ודוד עלה מעלה מעלה. המפגש הראשון בין השניים נתקיים כשנקרא לנגן בפני שאול בעת שהייתה עליו רוח רעה והוטב לו. בנגינתו הערבה ויופי מעלותיו היה מנעים זמירות השם לפני שאול ובכך הביא נחמה ועידוד למלך והתחבב בעיניו.


חולשתו של שאול הביאה את הפלשתים לנצל הזדמנות זו ולהלחם בישראל. סיפור הניצחון של דוד הקטן עם הקלע בידו כשהתייצב מול גליית - הענק הפלשתי החמוש מכף רגל ועד ראש העלה את קרנו והוא מתקבל בחזרתו לקול הצהלה "היכה שאול באלפיו ודוד ברבבותיו" (יח, ז,) אשר חרה לשאול מאוד "ויהי עוין את דוד מהיום ההוא והלאה" (יח, ט,). בדרכים שונות ניסה להתנכל לו כשדווקא מילדיו היו שנחלצו לעזרתו.


לשאול היו שלשה בנים; יהונתן, ישוי ומלכישוע ושתי בנות; מרב ומיכל ושם אישתו אחינועם. מיכל שהייתה נשואה לדוד הבריחה אותו בחכמה כששלח אביה שומרים לביתו כדי לתופסו ולהורגו. על בנו יהונתן ומסירות נפשו למען דוד כבר נכתב באבות 'איזוהי אהבה שאינה תלויה בדבר הלא היא אהבת דוד ויהונתן'. יש לציין כי חז"ל מאירים את עינינו שנבין כי שאול לא עשה את מעשיו מתוך רשעות, אלא אדרבה, מתואר הוא בנביא ובחז"ל כאישיות מרוממת מעם בהילוכו בענווה, בצדיקותו ובחסידותו. מאת השם הייתה זאת להכניס רוח קנאה בלב שאול כדי שירדוף אחרי דוד.


באחרית ימיו מתקבצים הפלשתים למלחמה על ישראל ובראותו אותם נחרד חרדה רבה, שכן משמת שמואל לא היה  לו את מי לשאול וניסיונותיו לשאול בהשם, בחלומות באורים ובנביאים עלו בתוהו. הוא מחליט להחליף את בגדי מלכותו בבגדים רגילים כדי שלא יזהוהו, ופונה לבעלת אוב בבקשה להעלות את שמואל. רבות האריכו המפרשים במעשה זה ובשאלות הרבות העולות ממנו, כמו, מדוע לא ענה לו השם, או איך תשלוט נפש אישה בכשפיה על נפש הנביא להורידה מצרור החיים ועוד. לשאלת שמואל לשאול "למה הרגזתני להעלות אותי" (כח, טו,) הסביר שאול את מצוקתו הרבה, ושמואל משיב דברים קשים כי המלוכה תעבור מידיו לידי דוד וכי ישראל ייפול ביד האויב.


הכתוב מאריך בתיאור המתרחש במלחמה קשה זו בה מצאו את מותם שלשת בניו ולבסוף גם הוא. משמצאוהו מורי הקשת ירא לשמוע נושא כליו לבקשתו שיהרגו בחרב. לקח שאול בעצמו את חרבו, נפל עליה ומת. אם לא די בכך הרי שכשמצאו הפלשתים את גופתו בהר הגלבוע כרתו את ראשו, הפשיטו את כליו ופנו להודות לעם ולעבודה הזרה שלהם. כששמע דוד על מיתתם הנוראה והאכזרית קרע את בגדיו וכל העם ספדו, בכו וצמו באבלם עליהם ועל כל העם אשר נפלו בחרב. אז קונן דוד על שאול ויהונתן בנו ובמילים מצמררות מסיים "איך נפלו גיבורים ויאבדו כלי מלחמה" "הצבי ישראל על במותיך חלל" (שמואל ב', א, כז,).


כששמעו אנשי יבש גלעד על דבר מותו של שאול, שלחו את אנשי חילם שייקחו את גופתו וגופות בניו והביאום לקבורה תחת האשל ביבשה, והחלו בצום שנמשך שבעת ימים. בהתעסקותם זו גמלו טובה לשאול המלך על התשועה שנושעו על ידו במלחמתם עם נחש העמוני.