יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

סר משה מונטיפיורי

"מגן היהודים" כך כונה הנדיב והשתדלן סר משה מונטיפיורי, שפעל רבות למען יהודי העולם בכלל ויהודי ארץ ישראל וירושלים בפרט.

מוטי מרינגר ט"ז באב תשס"ט - 06/08/2009 06:16

משה מונטיפיורי נולד ביום ט' בחשוון שנת תקמ"ד בעיר ליוורנו שבאיטליה, סבו של משה מונטיפיורי נולד אף הוא בליוורנו ועקר משם ללונדון בלונדון נולדו לו י"ז בנים שאחד מהם היה יוסף אליהו מונטיפיורי אביו של משה מונטיפיורי, בעת שנסע יוסף אליהו מונטיפיורי עם אשתו לליוורנו לצורך עסקיו המרובים נולד הבן משה מונטיפיורי, לאחר שהתאוששה האם מהלידה שבה המשפחה לאנגליה והתיישבה בעיר קנינגטון בעיר זו גדל והתחנך משה מונטיפיורי והחל שולח ידו במסחר.

לאחר שהשתלם משה מונטיפיורי במסחר ובדרכיו הוא עקר לבירה לונדון והחל סוחר בשטרות ובמניות יחד עם אחיו אברהם, משה מונטיפיורי היה אחד מ-12 הברוקרים היהודים היחידים בבורסת לונדון. עסקיו של משה מונטיפיורי הצליחו והתרחבו במהרה, הוא עסק במסחר ענף עם משפחת רוטשילד העשירה ויסד חברת ביטוח וחברת להספקת גז לתאורה, הוא גם היה חבר בהנהלת חברה שעסקה בבניית מסילות ברזל לרכבות וכיהן גם כמנהל הבנק המרכזי של אירלנד.

בשנת תקצ"ז התמנה משה מונטיפיורי לשריף העיר לונדון תפקיד שדומה לתפקידו של סגן ראש העיר, ובאותה שנה גם הוכתר על ידי המלכה ויקטוריה בתואר האבירי "פרש", כעבור כמעט עשור בשנת תר"ו הוכתר משה מונטיפיורי בתואר "סר" שהיה נכבד יותר ושמו הפך לסר משה מונטיפיורי. כיאה למעמדה היתה למשפחת מונטיפיורי סמל, ובאישור המלכה ויקטוריה נכתבה בסמל שמה של עיר הקודש "ירושלם" עבורה פעל משה מונטיפיורי רבות, למרות עושרו ומעמדו הרם לא שכח משה מונטיפיורי את אחיו היהודים ועזר להם ככל יכולתו בכל עת שהתבקש, הוא יסד מוסדות צדקה וחסד שעזרו ליהודים רבים ועסק אף בשתדלנות בארצות רבות למען אחינו בני ישראל.

 מפורסמת ביותר התערבותו של משה מונטיפיורי בפרשת עלילת הדם בדמשק, היה זה כאשר בערב פסח נעלמו בדמשק נזיר צרפתי ועוזרו המוסלמי, באותם ימים שלט בדמשק שליט מצרים מוחמד עלי ששיתף פעולה עם הצרפתים, הקונסול הצרפתי בדמשק ראטי מנטון היה אנטישמי מובהק ובתמיכת ממשלת צרפת הוא ניצל את היעלמותו של הנזיר בכדי לחדש את עלילות הדם על היהודים, עד מהרה התפרסם שנמצאו עצמות בשוק היהודי ומיד יחסו עצמות אלה שככל הנראה היו עצמות בהמה כאילו הם עצמותיו של הנזיר הנעלם, לעצמות אלו נערכה הלוויה מפוארת והם נקברו בקבר הנזיר. ספר יהודי פשוט שנחשב כשותף לפשע נתפס ועונה עד שמסר בעל כורחו שבעה שמות שבדה מליבו של נכבדי העיר ורבניה שכביכול חטפו ושחטו את הנזיר הצרפתי, השבעה נאסרו מיד ועונו בעינוים קשים שחלקם מתו מהם ואילו השאר הודו בלחץ העינוים בדבר שלא עשו מעולם, השלטונות הוסיפו לחפש אחר הדם שהיהודים כביכול החביאו ולצורך סחיטת המידע מהיהודים חטפו ועינו עשרות ילדים יהודיים כאמצעי לחץ על הוריהם, הפרשה עוררה סערה בעולם היהודי כולו ועסקני היהודים החלו לפעול למען אחיהם שבדמשק, משה מונטיפיורי פתח במסע שתדלנות אצל הסולטן הטורקי שלמרות שהאירוע לא אירע בשטחו בכל זאת היתה השפעתו רבה, הסולטן השתכנע מדברי משה מונטיפיורי והפיץ "פירמאן" – מכתב גלוי המגן על זכויות היהודים וקובע כי עלילת הדם בשקר יסודה ואינה אלא פרי דמיונם של שונאי ישראל, לאחר מכן הצליחה משפחת רוטשילד להניח את ידה על המסמכים המתעדים את התנהלות הפרשה הם דאגו לפרסם את המסמכים בעיתוני העולם ודעת הקהל העולמית שהזדעזעה מהעינוים הקשים שעברו על האסורים החלה ללחוץ על שליט מצרים כי יתערב בפרשה, הלחצים הועילו ואלו מן הכלואים שנותרו בחיים שוחררו. משה מונטיפיורי אף פעל לשחרורם של יהודים אחרים שנעצרו בעלילת דם נוספת שהתרחשה מספר שנים מאוחר יותר בדרום לבנון.

שש שנים לאחר עלילת דמשק נפגש משה מונטיפיורי עם הצאר הרוסי בניסיון להשפיע עליו כי יבטל את גזירת הגירוש מעל ראשם של יהודי מערב רוסיה, הוא גם התערב בחטיפת הילד היהודי אדגרדו שנחטף על ידי הכנסיה והוטבל לנצרות בעל כורחו, כמו כן פעל משה מונטיפיורי להשגת כתב שוויון זכויות ליהודי מרוקו וליהודי רומניה. משה מונטיפיורי פעל עוד רבות ברחבי העולם וכל קהילה יהודית שנקלעה לצרה ידעה כי יש כתובת אליה יוכלו לפנות בבקשת עזרה.

פעולותיו של משה מונטיפיורי למען יהודי העולם רבות מספור אולם גולת הכותרת של פועלו היא השתדלותו למען יהודי ארץ ישראל וירושלים, משה מונטיפיורי ביקר בארץ ישראל שבע פעמים יחד עם אשתו סניורה יהודית שהצטרפה אליו לכל מסעותיו, הפעם הראשונה בה הגיע לארץ ישראל הייתה בשנת תקפ"ח, ביקור זה היה קצר ובמהלכו ביקר משה מונטיפיורי ביפו ובירושלים בה הוא הרים תרומה נכבדה לטובת יהודי העיר, ביקור זה השפיע רבות על משה מונטיפיורי ברמה הרוחנית ומאז החל הוא להקפיד על קלה כבחמורה, לכל נסיעותיו צירף שוחט על מנת שיהיה לו בשר כשר בכל מקום ובשבתות וימים טובים היתה כל פמלייתו שובתת.

בפעם השניה שהגיע משה מונטיפיורי לארץ ישראל הוא ביקר בצפת ובטבריה שם פיזר הון רב ליהודי המקום, משם המשיך משה מונטיפיורי לחברון וירושלים, בהגיעו לירושלים נאלץ משה מונטיפיורי לחנות מחוץ לעיר העתיקה בגלל מגיפה שהשתוללה בעיר, משה מונטיפיורי החליט לקדם את עניין הרפואה בירושלים ושלח רופא מלונדון לירושלים שיסד בירושלים בית מרקחת שחילק תרופות חינם ליושבי העיר, הוא אף החל ליזום הקמת מבני תעשיה על מנת לפרנס את יהודי ארץ ישראל.

בביקוריו הבאים בארץ ישראל פעל משה מונטיפיורי רבות למען יהודי הארץ, הוא הקים קופות גמילות חסד וסייע בהקמת ישוביים חקלאים ומקורות פרנסה כמו בית אריגה ובית דפוס, באחד מביקוריו אלה הוא תרם בניית חדר נוסף בקבר רחל אמנו לרווחת היהודים הפוקדים את המקום.

T. Hayardeni
שטר שהוציאו לזכרו של השר משה מונטיפיורי. ת. הירדני


משה מונטיפיורי היה גם אפוטרופוס של סכום כסף של חמישים אלף דולר שהניח אחריו הנדיב האמריקאי יהודה טורא למען יהודי ירושלים, סכום זה היה הון רב באותם הימים, ובכסף זה פעל משה מונטיפיורי רבות למען יהודי ירושלים ,כאשר בראש מפעליו עומדת בניית שכונת "משכנות שאננים" שהייתה חלוצת ההתיישבות היהודית מחוץ לחומות העיר העתיקה, כשלב ראשון נבנה בשכונה בית חד קומתי ארוך ובו 16 דירות, לשכונה נלוו שני בתי כנסת, מקווה טהרה, וכן בור מים וטחנת קמח לרווחתם של התושבים, בטחנת הקמח של השכונה קיים כיום מוזיאון המנציח את פועלו של משה מונטיפיורי ובסמוך לה ניצב שיחזור מדויק של כרכרתו של משה מונטיפיורי.

פועלו של משה מונטיפיורי רב מכדי שיוכל מאמר זה להקיפו, בירושלים לבדה נקראות חמש שכונות על שמו והם "מזכרת משה", "זיכרון משה", "אוהל משה", "ימין משה", בכל מקום פעל משה מונטיפיורי לטובת היהודים בזכות מעמדו הרם באנגליה וקשריו הרבים עם מלכים ורוזני ארץ ברחבי העולם כולו.

את ביקורו האחרון בארץ ישראל ערך משה מונטיפיורי בשנת תרל"ה והוא בן 91 שנה, במסעו זה הוא ביקר בעיר ירושלים ובמקומות הקדושים.
בשנת תרמ"ד חגג משה מונטיפיורי את יום הולדתו המאה וכעבור שנה ביום ט"ז באב תרמ"ה נפטר משה מונטיפיורי בעירו ראמסגייט שבאנגליה והוא בן מאה ואחת שנים.

משה מונטיפיורי נקבר בראמסגייט בקבר שהכין לעצמו עוד בחייו, מעל הקבר עומד אוהל הדומה בצורתו לחדר אותו תרם משה מונטיפיורי למבנה שעל קבר רחל, בסמוך לקבר עומדת ישיבה בה לומדים עשרה תלמידי חכמים המתפרנסים מקרן שהשאיר אחריו משה מונטיפיורי לצורך זה.
משה מונטיפיורי לא זכה להותיר אחריו ילדים ופועלו הרב הוא זכרו.